(Ordfører)
Bjarne Laustsen (S):
Jeg ville da også gerne sige noget om menighedsrådene, men nu må vi hellere holde os til det her.
Det er jo en genfremsættelse, fordi der kom et folketingsvalg i vejen. En del af ordførerne er de samme, men ellers er der grund til lige at ridse op, at lovforslaget er blevet mere kvalificeret, kan man sige, fordi ministeren i mellemtiden har svaret mere uddybende på spørgsmål fra en række ordførere.
Man kan sige, at det er et lovforslag, som man har repareret lidt på, fordi det ikke var blevet lavet godt nok i første omgang. Jeg kan huske, at jeg for nogen tid siden stod heroppe og sagde til ministeren, at han burde lytte noget mere. Vi var ikke helt sikre på, at det var godt nok, for det, man var i stand til at lave derude i hvert enkelt amt, var jo meget fleksible ordninger.
Så var der også noget med betalingen, en øget brugerbetaling, som jeg var bekymret over, og det har halvdelen af landets elever og forældre jo fået. De har fået en stigning i brugerbetalingen. Der var en forskel fra 314 kr. til 210 kr., og så landede man på 285 kr. Det betyder så, at brugerbetalingen er steget.
I mit parti, Socialdemokratiet, udarbejdede vi et forslag til, hvordan vi kunne gøre det her bedre og billigere. Vi syntes, at det var et af de sagsområder, som man skal se i forhold til regionalpolitikken, udkantsområderne. Jeg kan huske et helt tilfældigt eksempel med en enlig mor i Skagen, som skulle sende sine børn til det nærmeste gymnasium i Frederikshavn. Hvis de skulle have en uddannelse, ja, så ville det koste 31.000 kr., og den pris ville vi godt have haft lidt ned. Vi synes, at det ville have klædt Folketingets partier, at vi var kommet ned på 210 kr. eller 200 kr.; det ville have kostet 30 mio. kr. Det ville have været utrolig godt, hvis det havde kunnet lade sig gøre.
Jeg skal også sige, at da vi diskuterede det i den socialdemokratiske gruppe i formiddags, var der nogle af de nye medlemmer, der mente, at det var utrolig vigtigt, at vi fik de unge mennesker af sted, også ude fra landet og udkantsområderne, for ellers skete der jo bare det, at der blev nogle flere af min slags. For jeg er jo et lysende eksempel på, at der var lang afstand. Skulle jeg nogen steder hen, var det på cykel. Hvis vi vil have, at de unge mennesker får en uddannelse, skal det også være sådan, at de kan komme af sted, og at der er gode transportforbindelser, for der er rigtig mange steder derude, hvor der er lang vej. Så det er sådan set fint nok.
De enkelte ændringer heri synes vi også er fine. Vi synes, at det er fint, at brobygning, EGU, produktionsskoler osv. også er med.
Så er der spørgsmålet om videregivelse af oplysninger. Jeg kan forstå, at det løser man ved, at der bliver et samtykke, således at jernbaneselskaberne kan bruge oplysningerne - så vi får en enkelhed i det her.
Jeg mener, at jeg tidligere over for ministeriet - selv om ministeren har svaret udførligt på mange andre spørgsmål - har rejst et spørgsmål om, hvordan det ser ud med, at praktikanter kan bruge den her ordning. Det kunne f.eks. være sygeplejerskestuderende, der skal i praktik på et andet sygehus et stykke vej fra skolen. Det gælder også journalistpraktikanter, som går på højskolen og skal ud på en lokal tv- eller radiostation, en avis osv. Hvordan ser det ud med det? Hvis ikke ministeren kan svare i dag, er jeg selvfølgelig tilfreds med, at vi får svaret senere.
Det er faktisk de eneste ting, jeg har noteret mig som udestående problemer i forhold til den forbedring, der trods alt ligger i lovforslaget.
Jeg håber meget, at vi den her gang er kommet dertil, at vi får en meget forenklet ordning, så der ikke er unødigt bøvl og unødig administration med det her. Det er jo mange tusinde mennesker, det her drejer sig om, så det skulle gerne køre på en enkel og smidig måde. Man skifter jo hele tiden, når der er optag af nye elever, så der skal være en enkel og smidig ordning til gavn for hele systemet, således at de unge mennesker kommer af sted og får deres uddannelse.
Jeg skal også give tilslutning på Det Radikale Venstres vegne.