Uddannelsesudvalget 2007-08 (2. samling)
L 25 Bilag 1
Offentligt
Undervisningsministeriet29. november 2007Notat over høringssvar der er indkommet efter høringsfristens udløb
Notat og -resumé omfatter hovedelementer i svar fra Advokatrådet, Danske Regioner, Socialpædago-gernes Landsforbund, Aalborg Universitet og Ingeniørhøjskolen i Aarhus.Advokatrådet:
Advokatrådet afgiver samlet høringssvar til forslag til lov om erhvervsakademier for videregående ud-dannelser og forslag til lov erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser. Til ud-dannelsesloven foreslår Advokatrådet, at formuleringen ”efter undervisningsministerens beslutning” i§ 15, stk. 1, erstattes af en henvisning til § 14, stk. 2, hvoraf det fremgår, at undervisningsministerensbeslutning om ikke at lade foretage en akkreditering beror på overordnede uddannelsespolitiske og –strategiske hensyn. Advokatrådet foreslår endvidere, at der i § 14, stk. 2, indsættes en henvisning til§ 20, nr. 2, om udbuddet af uddannelser i forhold til dokumenterede behov på arbejdsmarkedet.Undervisningsministeriets kommentarer:Advokatrådets bemærkninger har ikke givet anledning til ændringer i forslaget.Formuleringen ”efter undervisningsministerens beslutning” i § 15, stk. 1, er efter ministeriets vurderingtilstrækkeligt belyst i forslagets bemærkninger til § 15, stk. 1, hvor der henvises til såvel § 16, som § 14,stk. 2.Forslaget om at indsætte henvisning til § 20, nr. 2, i § 14, stk. 2, er ikke længere relevant, da § 20, nr. 2,som opfølgning på bemærkninger fra andre høringsparter, er ændret således, at en henvisning vil væremisvisende. Det er ved ændringen præciseret, at rådets virksomhed efter § 20, nr. 2, ikke knytter sigspecifikt til ministerens beslutninger efter § 14, stk. 2, jf. også høringsnotat af 29. november 2007 tillovforslag om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, pkt. 7.Danske Regioner:
Danske Regioner finder overordnet, at lovforslaget skaber gode rammer for den videre udvikling afpraksisrettede, videregående uddannelser. Der peges i den forbindelse specielt på muligheden for attilrettelægge afstigningsforløb og overbygningsuddannelser, den nemmere adgang til udlandsophold ogtil forslaget om obligatorisk praktik. Særligt i forbindelse med akkreditering foreslås der en smidig pro-cedure, hvorefter en positiv akkreditering af en professionsbacheloruddannelse også skal giver adgangtil udbud af videregående voksenuddannelser og diplomuddannelser, der er relevant i forhold til denakkrediterede professionsbacheloruddannelse.Undervisningsministeriets kommentarer:Som konsekvens af de grundlæggende forskelle i formål, varighed, struktur m.v., der kendetegnergrunduddannelserne på den ene side og videregående voksenuddannelser og diplomuddannelser på denanden side, vil der blive fastsat akkrediteringskriterier, der alene skal finde anvendelse for udbud afgrunduddannelser samt fastsat akkrediteringskriterier, der alene skal finde anvendelse for udbud af vi-deregående voksenuddannelse og diplomuddannelse. En positiv akkreditering af udbud af en professi-onsbacheloruddannelse vil derfor ikke i sig selv give sikkerhed for, at institutionens udbud af videregå-ende voksenuddannelser og diplomuddannelser har en tilsvarende kvalitet.
-1-
Undervisningsministeriet29. november 2007
Socialpædagogernes Landsforbund:
Socialpædagogernes Landsforbund finder, at lovforslaget vil modarbejde intentionen om at nedbringefrafaldet. Derudover hæfter landsforbundet sig hovedsagelig ved, at fjernelse af forskningstilknytningenvil medføre en kvalitetssænkning og ved at muligheden for at tilrettelægge en professionsbachelor somto selvstændige uddannelser (en erhvervsakademiuddannelser + et overbygningsforløb til professions-bachelor) kan resultere i, at en dansk professionsbacheloruddannelse i henhold til EU´s direktiv omanerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer vil blive nedgraderet fra niveau c til niveau d.Undervisningsministeriets kommentarer:Der er med lovforslaget ikke ændret ved kernen i uddannelsernes videngrundlag. Hensigten med lov-forslagets nye udviklingsbegreb er at sikre, at uddannelsernes videngrundlag baserer sig på såvel dennyeste forskning som den nyeste praksis inden for erhverv og professioner. Et bredt videngrundlag erafgørende for uddannelsernes overordnede formål om at sikre et tæt samspil mellem teori og praksis.Viden skabes i mange sammenhænge - i virksomhederne, i samspil mellem virksomheder og uddannel-sesinstitutioner, gennem forskning, i samspil mellem forskning og virksomheder og i samspil mellemuddannelsesinstitutioner og forskningsinstitutioner. Ved eksplicit at nævne samspillet med forskning vilden viden, der produceres i virksomheder og i virksomhedernes samspil med uddannelsesinstitutionerfremstå mindre centralt i uddannelsernes videngrundlag med risiko for, at formålet med uddannelserneforrykkes.I det anførte direktiv (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36EF af 7. september 2005) omanerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, stilles der ikke krav om, at kvalifikationerne skal væreopnået i et sammenhængende uddannelsesforløb. Muligheden for at tilrettelægge overbygningsuddan-nelser på professionsbachelorniveau udgør derfor ikke et problem i henhold til direktivets anvendelses-område.Aalborg Universitet:
Aalborg Universitet har i et supplerende høringssvar anført, at det er et problem i Nordjylland, at uni-versitetet ikke kan indgår partnerskaber med professionshøjskoler og erhvervsakademier. Der henvisestil, at Aalborg Universitet har en omfattende viden og et højt fagligt niveau omkring merkantile og tek-niske professionsbacheloruddannelser.Undervisningsministeriets kommentarer:Bemærkningerne fra Aalborg Universitet vil blive medtaget i det høringsresumé, der vil blive forelagtUddannelsesudvalget som opfølgning på høringen over udkast til lovforslag om erhvervsakademier forvideregående uddannelser.Ingeniørhøjskolen i Århus:
Ingeniørhøjskolen finder overordnet, at forslaget er godt og gennemarbejdet. Forslaget vil give uddan-nelsesinstitutionerne mulighed for at opbygge og gennemføre uddannelser af høj kvalitet og med til-strækkelige udviklingsmuligheder. Skolen anbefaler, at muligheden for at etablere professionsbachelor-uddannelser som overbygningsuddannelser kun anvendes efter en grundig undersøgelse af erhvervssig-tet og beskæftigelsesmuligheder.
-2-
Undervisningsministeriet29. november 2007
Undervisningsministeriets kommentarer:Tilrettelæggelse af professionsbacheloruddannelse som selvstændige overbygningsuddannelse vil kunblive anvendt, hvor der gennem akkreditering er konstateret et helt konkret behov for en professions-bacheloruddannede på arbejdsmarkedet, der ikke dækkes af et eksisterende uddannelsesudbud.
-3-