Uddannelsesudvalget 2007-08 (2. samling)
L 24 Bilag 1
Offentligt
408373_0001.png
408373_0002.png
408373_0003.png
UndervisningsministerietOktober 2007Notat om høringssvar med bemærkninger på baggrund af høringen over lovudkast til ændringaf Lov om Danmarks Evalueringsinstitut(Akkreditering af videregående uddannelser, bestyrelse og repræsentantskab)I. GenereltLovudkastet blev den 11. september 2007 sendt til høring hos 49 myndigheder, organisationer m.fl.med høringsfrist den 28. september 2007. Desuden er der foretaget høring af berørte ministerier. Ihøringsbrevet er anført, at høringssvar, der modtages efter høringsfristens udløb, vil blive sendt tilFolketingets Uddannelsesudvalg med henblik på at kunne indgå i Folketingets behandling af lov-forslaget.Lovudkastet er offentliggjort på Høringsportalen.Af de 49 hørte parter har 26 afgivet svar ved høringsfristens udløb. Der er herudover modtaget svarfra enkelte andre organisationer.Høringsliste med angivelse af, hvem der har svaret, er indsat nedenfor som bilag 1.II. Væsentlige bemærkninger til lovudkastet
GenereltHøringssvarene er overvejende positive over for de foreslåede ændringer, som vurderes at være ud-tryk for en bred og velegnet kvalitetssikringsstrategi i fremtiden. Samtidig anbefaler flere af de hørtevarsomhed med ressourceforbruget hertil på bekostning af institutionernes interne arbejde medkvalitetsudvikling. Flere anbefaler styrket fokus på den internationale dimension.Nogle af de hørte er dog kritiske over for lovudkastets friere rammer for EVA’s evalueringsvirk-somhed. Det gælder især Kommunernes Landsforening (KL).Høringssvarene vedrører herudover især sammensætningen af bestyrelse og repræsentantskab, somfår både positive og kritiske kommentarer.
Bemærkninger til de enkelte punkter i lovudkastetPkt. 1-2Kommunernes Landsforening (KL) er kritisk over for EVA’s friere muligheder for at evaluere for-hold, der rækker ud over uddannelse og undervisning, herunder evalueringer af institutioner. For-slaget kan på dagtilbudsområdet medføre, at EVA af egen drift gennemfører institutions- ellerkommuneevalueringer og kan på folkeskoleområdet medføre, at sådanne kan gennemføres af EVAefter beslutning af Skolerådet. Efter KL’s opfattelse harmonerer det dårligt med de principper forgod central styring, som regeringen og KL har aftalt i forbindelse med aftalen om kommunernesøkonomi for 2008. KL ønsker, at sådanne evalueringer kun skal kunne gennemføres efter aftalemed de pågældende institutioner/kommuner. Børne- og Kulturchefforeningen udtrykker bekym-ring for lovudkastets forstærkelse af kontrolopgaven frem for opgaven med yderligere udvikling og
-1-
sikring af kvaliteten. CVU-Rektorkollegiet og Professionshøjskolernes Talsmandskollegium læggerafgørende vægt på, at lovudkastet ikke svækker uddannelsesinstitutionernes udviklingsarbejde omfornyelse af uddannelserne eller fordyrer disse. Rektorkollegiet (DTU) anbefaler tydeliggørelse i dealmindelige bemærkninger af, at evalueringer, der går ud over uddannelse og undervisning, forDTU’s vedkommende alene vedrører diplomingeniøruddannelsen og ikke DTU’s lange videregåen-de uddannelser.Hvad angår opgivelse af selvevaluering som obligatorisk element finder KL ikke begrundelserneherfor tilstrækkelige og mener, at selvevaluering fortsat bør indgå som obligatorisk element. Børne-og Kulturchefforeningen udtaler tilsvarende forbehold. FTF forudsætter, at selvevaluering fortsatvil indgå som et centralt element. CVU-Rektorkollegiet og Professionshøjskolernes Talsmandskol-legium går ud fra og har tillid til, at selvevaluering fastholdes, hvor den vil være relevant. MVU-rådet, Erhvervsakademirådet, Finansrådet, DI og EVA selv er positive over for lovudkastets ram-mer for den fremtidige kvalitetssikring.Ministeriets bemærkningerMinisteriet finder, at lovudkastet giver fleksible og egnede rammer for EVA’s fremtidige kvalitets-sikrings- og udviklingsopgaver, og finder ikke grundlag for at begrænse evalueringsområdet på dag-tilbuds- og folkeskoleområdet. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har tilkendegivetenighed heri hvad angår dagtilbudsområdet. Det er tydeliggjort i de almindelige bemærkninger, atdet større behov for bl.a. evalueringer af institutioner på det videregående uddannelsesområde gæl-der uddannelser inden for undervisningsministerens område.Pkt. 3-8FTF, REVE, DI og DA udtaler sig positivt over for, at rådene fortsat indstiller medlemmer til be-styrelsen. KL ønsker repræsentation i EVA’s bestyrelse, hvis forslaget om at udvide EVA’s virk-somhedsområde til at omfatte institutions- og kommuneevalueringer vedtages. Hvis KL mod for-ventning ikke får plads i bestyrelsen, ønskes plads i repræsentantskabet opretholdt. FTF foreslåroverensstemmelse i formuleringerne om beskikkelse af medlemmer af bestyrelsen, sådan at kravetom viden og erfaring inden for de respektive områder gælder alle bestyrelsesmedlemmer.Ministeriets bemærkningerMinisteriet har på baggrund af høringen præciseret lovteksten således, at kravet om, at medlemmer,der udpeges, har viden og erfaring inden for de respektive områder kommer til at gælde samtligebestyrelsesmedlemmer i og med, at kravet også stilles for det medlem, der indstilles af ministerenfor familie- og forbrugeranliggender for dagtilbudsområdet.Pkt. 12-13FTF og MVU-netværket foreslår sammensætningen af repræsentantskabet bibeholdt i loven.Landssammenslutningen af Handelsskoleelever foreslår teksten præciseret, sådan at der fortsat sik-res repræsentation af elever og studerende med en repræsentant fra hhv. grunduddannelse, ung-domsuddannelse, videregående uddannelse og voksen- og efteruddannelse.Ministeriets bemærkningerDet er i bemærkningerne til nr. 12 præciseret på baggrund af KL’s høringssvar, at repræsentantska-bet også omfatter institutionsejere, arbejdsgivere mfl. Bemærkningerne er desuden præciseret sådan,at repræsentationen af elever og studerende sikres bibeholdt som i dag.
-2-
Pkt. 14De høringssvar, der forholder sig hertil, er positive over for fastholdelsen af begrænsningerne i akt-indsigt, indtil den endelige rapport er offentliggjort.Pkt. 15EVA foreslår ændringer i de almindelige bemærkninger om akkreditering af uddannelser og udbud,sådan at der bliver fuld overensstemmelse med ordlyden i bemærkningerne til § 14, stk. 1, i lovud-kastet om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser. Desuden foreslås be-mærkningerne til nr. 15 justeret for at sikre overensstemmelse med de europæiske standarder ogretningslinjer for kvalitetssikring.Ministeriets bemærkningerMinisteriet har på baggrund af høringen præciseret lovudkastets almindelige bemærkninger, såledesat der er overensstemmelse med ordlyden i lovudkastet om erhvervsakademiuddannelser og profes-sionsbacheloruddannelser. Desuden er bemærkningerne til nr. 15 justeret, så der er overensstem-melse med de europæiske standarder og retningslinjer for kvalitetssikring.
-3-