|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            26. maj 2008 Dok.id       680770 J. nr.          TRM004-U18-000514  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 13 til (L 183), som jeg hermed skal besvare.
" Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20. maj 2008 fra tillidsrepræsentant Henrik Larsen, Københavns Postcenter, jf. L 183 – bilag 5."
Tillidsrepræsentant Henrik Larsen stiller 6 spørgsmål i sin henvendelse af 20. maj 2008.
1. Er det rimeligt, at tjenestemændene skal tage stilling til, om de vil lade sig frivilligt udlåne på et grundlag, hvor kun løn- og arbejdsforhold i Post Danmark er kendte, mens forhold og betingelser for arbejde i staten er helt ukendte?
2. Vil tjenestemændene blive placeret i en â€jobbørs†(omflytningsnævn) i Transportministeriet?
3. Kan tjenestemændene flyttes til andre landsdele i Danmark?
4. Hvem rådgiver de enkelte tjenestemænd om, hvad en passende stilling er til den enkelte tjenestemand?
5. Medfører fusionen, at tjenestemændene har ret til rådighedsløn og pension?
6. Vil transportministeren sikre, at tidsfristen, som Post Danmark har fastsat, udvides – så de ovenfor nævnte spørgsmål kan besvares inden tjenestemændene skal afgive deres svar på, hvor de i fremtiden ønsker at være beskæftiget?
Ad 1)
Udlånte tjenestemænd i Post Danmark er blevet tilbudt nogle særlige begunstigede vilkår, såfremt de afgiver skriftligt, uigenkaldeligt accept på frivilligt udlån som tjenestemand i Post Danmark A/S og koncernforbundne selskaber i Danmark. En stillingtagen til dette tilbud fordrer ikke i sig selv yderligere kendskab til tjenestemandens stilling, såfremt udlån ikke accepteres. Med hensyn til tjenestemænds forpligtelse til at lade sig omflytte til andre tjenestemandsstillinger henvises til svar på spørgsmål 3, 4 og 5.
Ad 2)
Såvel de frivilligt udlånte tjenestemænd, som tjenestemænd der ikke måtte acceptere frivilligt udlån, vil i personaleadministrativ sammenhæng fortsat henhøre under Transportministeriet. Herfra vil forhold vedrørende omflytning af tjenestemænd, der ikke måtte acceptere frivilligt udlån, blive varetaget.
Ad 3)
De udlånte tjenestemænd har et indholdsmæssigt ansættelsesområde dækkende det samme funktionelle ansættelsesområde, som den tidligere selvstændige offentlige virksomhed Post Danmark. De udlånte tjenestemænds ansættelsesområde er således landsdækkende, hvilket også gælder ved eventuelle omflytninger.
En omflytning efter den forpligtelse, som udlånte tjenestemænd har til at lade sig omflytte til andre tjenestemandsstillinger, kan foretages uden varsel.
Ad 4)
Omflytningspligten for en tjenestemand omfatter efter tjenestemandsloven pligt til at overtage en anden passende stilling, d.v.s. at den anden stilling ikke må ændre tjenestens karakter.
Det vil være ministeriet, som fastlægger grundlaget for omflytningspligten. Spørgsmålet om, hvorvidt en ændring har karakter af forflyttelse eller er så indgribende, at den kan sidestilles med stillingsnedlæggelse, kan indbringes for domstolene til endelig afgørelse.
Ad 5)
Som det fremgÃ¥r af bemærkningerne til forslag til lov om ændring af Lov om Post Danmark vedrørende de personalemæssige forhold gælder det, at de udlÃ¥nte tjenestemænd, som ikke mÃ¥tte acceptere frivilligt udlÃ¥n, ved en sÃ¥dan ændring af statens ejerskab, styring og kontrol, at det vil indebære â€forflyttelseâ€, vil blive søgt omflyttet til andre tjenestemandsstillinger efter tjenestemandslovens § 12-13. Tjenestemænd, som ikke kan omplaceres efter tjenestemandslovens regler, kan kræve at blive afskediget med rÃ¥dighedsløn og pension.
Det skal tilføjes, at Post Danmarks tilbud om særligt begunstigende vilkår til tjenestemænd, der accepterer frivilligt udlån, netop er udtryk for, at Post Danmark ønsker fortsat at kunne beskæftige udlånte tjenestemænd.
Â
Ad 6)
Spørgsmålet om hvilke stillinger en udlånt tjenestemand, der ikke måtte acceptere frivilligt udlån, er forpligtet til at overtage, kan ikke besvares på et hypotetisk grundlag. Den enkelte tjenestemands pligt til at overtage en anden passende stilling kan alene afgøres på et konkret og sagligt grundlag.
Ved afgørelsen af, om der foreligger forflyttelse, må der finde en sammenligning sted mellem stillingen før og efter forandringen. Begrebet forflyttelse som grænse for de ændringer, som tjenestemanden må affinde sig med, har karakter af en såkaldt retlig standard, dvs. en retsregel, der ikke indeholder nøjere udformede forskrifter, men alene giver et vagere direktiv, som må udfyldes efter hver tids retsopfattelse, der vil være påvirket af de i tiden gældende forhold og behov.
Der vil ud fra ovenstående ikke være noget formål med at forlænge svarfristen for accept af frivilligt udlån, idet der først på et tidspunkt efter at svar er indkommet kan tages konkret stilling til omflytningspligten ud fra den pågældende udlånte tjenestemands stillingsbetegnelse og karakteren af hidtidige arbejdsopgaver m.v. sammenholdt med en anden passende stilling.
Carina Christensen