Notat

 

 

Dato              8. maj 2008

J. nr.           152-000049

 

 

Supplerende høringsnotat

 

vedrørende forslag til lov om ændring af lov om Post Danmark A/S

(Selskabskonstruktion vedrørende Post Danmark A/S og Posten AB)  (L 183)

 

Et udkast til lovforslag har fra den 29. april 2008 til den 6. maj 2008 været sendt i høring. Lovforslaget blev samtidig lagt på høringsportalen.

Følgende myndigheder og organisationer m.v. er blevet hørt:

Post Danmark A/S

Dansk Industri

Dansk Erhverv

3F Fagligt Fælles Forbund

Dansk Arbejdsgiverforening

HK/Post og Kommunikation

LO – Landsorganisationen i Danmark

Statsansattes Kartel – Offentlige Ansattes Organisationer

1. Høringssvarene med bemærkninger

Der er tidligere fremsendt høringsnotat med de 7 høringssvar, som var modtaget ved høringsfristens udløb.

./.

 
Dansk Erhverv har efter høringsfristens udløb fremsendt vedlagte bemærkninger til lovforslaget.

I det følgende gennemgås de væsentligste emner fra Dansk Erhvervs høringssvar.

Dansk Erhverv (DE)

DE finder selskabskonstruktionen fornuftig i et europæisk perspektiv.

DE finder det af konkurrencemæssige årsager afgørende, at der gennemføres en åbning af det danske postmarked sted senest i forbindelse med etableringen af selskabskonstruktionen.

DE finder det endvidere problematisk, at det foreliggende lovforslag ikke tager stilling til en udskillelse af den postale infrastruktur.

DE udtrykker endvidere bekymring for, om et frasalg af aktier til Post Invest S. A. forud for selskabskonstruktionen vil være i statens interesse.

Kommentarer:

Spørgsmålet om selskabskonstruktionen og spørgsmålet om åbning af det danske postmarked håndteres særskilt.

Vedrørende DE’s bemærkning om udskillelse af postal infrastruktur, reguleres dette i givet fald af lov om postbefordring, som skal drøftes i en politisk sammenhæng som led i en påtænkt åbning af det danske postmarked.

Regulering af rammevilkårene på postmarkedet hører således naturligt hjemme i lov om postbefordring og ikke i lov om Post Danmark A/S.

Der vil dog i alle tilfælde være behov for at sikre en økonomisk bæredygtig sammenhæng mellem forpligtelser og rettigheder for den virksomhed, der skal løfte befordringspligten. Desuden har Post Danmark allerede i dag private medejere, så der vil under alle omstændigheder være behov for at sikre, at kommende ændringer ikke har karakter af ekspropriation.

Med hensyn til de konkurrencemæssige bekymringer omkring selskabskonstruktionen bemærkes det, at selskabskonstruktionen skal godkendes af EU’s konkurrencemyndigheder.

Vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt det vil være i statens interesse at sælge aktier til Post Invest S.A. forud for etablering af selskabskonstruktionen, skal det bemærkes, at Transportministeriet har engageret finansielle rådgivere, der bl.a. skal være med til at sikre, at den pris og de vilkår, som flere aktier i Post Danmark i givet fald sælges til, vil være attraktive for staten. Det er således muligt ved prissætningen af aktierne at tage højde for, dels den positive udvikling, Post Danmark allerede har gennemgået, dels de fordele, der forventes som følge af den påtænkte fusion.