Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 3-7 vedrørende lovforslag nr. L. 182 om ændring af lov om Danmarks Grundforskningsfond stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 16. maj 2008.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


 

Spørgsmål nr. 3-7 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 16. maj 2008 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.

 

 

 

Spørgsmål 3

 

Var det en fejl, da ministeren i lovforslaget foreslog et loft over Grundforskningsfondens årlige uddelinger på 300 mio. kr., eftersom ministeren ved 1. behandlingen af lovforslaget tilkendegav, at regeringen nu vil hæve loftet, og hvorledes kunne denne fejl forekomme?

 

Svar

 

Nej, det var ikke en fejl. Lovforslaget er fremsat under hensyntagen til to politiske aftaler om henholdsvis kapitalindskud i Danmarks Grundforskningsfond og om overgang til fuld omkostningsdækning af forskningstilskud (nyt forskningsoverhead).

 

Aftale om kapitalindskud i Danmarks Grundforskningsfond er indgået mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance med det overordnede formål at sikre en videreførelse af Danmarks Grundforskningsfond. Hovedsigtet med aftalen er at sikre fonden et langsigtet og stabilt arbejdsgrundlag. Med aftalen sikres fondens videreførelse i de næste 25 år med et indskud af ny kapital på 3 mia. kr. i 2008.

 

En levetid på yderligere 25 år muliggør et årligt gennemsnitligt uddelingsniveau på 300 mio. kr. beregnet under forudsætninger om afkast, administrationsomkostninger, m.v. Det nuværende loft over uddelinger erstattes med lovforslaget af et årligt gennemsnit. Dette forslag tilsigter, at øge fondens fleksibilitet i de årlige uddelinger.

 

Til sammenligning var det mulige gennemsnitlige uddelingsniveau angivet i fundatsen ca. 253 mio. kr. årligt frem til og med 2004, ca. 293 mio. kr. i 2005 og ca. 318 mio. kr. fra og med 2006. I perioden 2003-2007 har fonden i gennemsnit uddelt knap 210 mio. kr., idet denne periode dog ligger lavere end foregående perioder.

 

300 mio. kr. årligt i gennemsnit sikrer således fondens videreførelse på langt sigt, og svarer til hidtidigt uddelingsniveau set over en længere periode.

 

Aftale om fuld omkostningsdækning af forskningstilskud (nyt forskningsoverhead) er en del af aftalen om opfølgning på globaliseringsaftalerne, og er indgået mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre.

 

Det fremgår af aftalen, at forskningsrådene og fondene (Højteknologifonden og Danmarks Grundforskningsfond) skal betale de fulde omkostninger til de forskningsprojekter, som der gives bevilling til. Overgangen til fuld omkostningsdækning sker i to etaper. Første etape gennemføres i 2008, hvor overheadsatsen stiger fra 20 pct. til 35 pct. Anden etape aftales i forbindelse med forhandlinger om finansloven for 2009. I aftalen kompenseres Grundforskningsfonden ikke for de øgede omkostninger.

 

På grund af den forsinkede finanslov og med henblik på at få vedtaget en lovændring tidligst muligt til gavn for både Danmarks Grundforskningsfond og de forskningsaktiviteter fonden finansierer, har jeg ønsket et hurtigt forløb.

 

Jeg har vurderet, at et åbent forløb med mulighed for en reel drøftelse under folketingsbehandlingen af mulige ændringer i lyset af høringssvarene og de to politiske aftaler, som er indgået med et bredt udsnit af Folketingets partier var at foretrække. Jeg fremsender snarest et ændringsforslag til lovforslaget, som er regeringens bud på hvorledes forskellige hensyn kan imødekommes.

 

 

Spørgsmål 4

 

Hvad er begrundelsen for, at Grundforskningsfonden kun må uddele 275 mio. kr. i 2009, og vil dette loft også blive hævet samtidig med, at uddelingsloftet generelt hæves til 400 mio. kr.?

 

Svar

 

Af hensyn til den samlede danske økonomi har regeringen ønsket at dæmpe det offentlige forbrug i 2008 og 2009. Som led heri har regeringen foreslået et loft over udbetalingerne fra Danmarks Grundforskningsfond i 2009 på 275 mio. kr. Dette loft indgår som en del af aftalen om kapitalindskud i Danmarks Grundforskningsfond indgået mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance. Danmarks Grundforskningsfond har i sin årsrapport for 2007 budgetteret med dette loft i 2009.

 

Bortset fra i 2009 er uddelingsloftet fjernet til fordel for et årligt gennemsnitligt uddelingsniveau. Formålet med det forslag er at give Danmarks Grundforskningsfond mere fleksible rammer. Dette gennemsnit, som foreslås hævet til 400 mio. kr., vil ikke påvirke loftet i 2009.

 

 

Spørgsmål 5

 

Ministeren bedes kommentere høringssvaret fra AC vedr. klageadgangen over myndighedsafgørelser.

 

Svar

 

Spørgsmålet om delegation vedrører ikke udmøntningen af forskningsmidler som beskrevet i høringssvaret fra AC.

 

AC skriver i sit høringssvar, at de finder det hensigtsmæssigt, at ministeren kan uddelegere sine beføjelser til en anden statslig myndighed, men finder det vigtigt, at der er adgang til at klage over sådan en myndigheds afgørelser med henvisning til en øget mængde forskningsmidler.

 

Delegation til statslige myndigheder angår de beføjelser, som ministeren allerede har efter den gældende lov, f.eks. tilsyn med Danmarks Grundforskningsfond, jf. § 8, eller godkendelse af fondens valg af revisor, jf. § 9, stk. 1. Delegationen af ministerens beføjelser vil typisk finde sted til en styrelse under ministeriet.

 

Bestemmelsen om at videnskabsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at påklage de pågældende myndighedsafgørelser, skal ses i sammenhæng med muligheden for at delegere beføjelser. Det kan derfor blive nødvendigt at fastsætte nærmere regler om klageadgangen, herunder hvilken myndighed klagen skal indgives til, frist for indgivelse af klage, afskæring af klageadgang m.v.

 

For så vidt angår muligheden for at afskære klageadgangen skal det understreges, at denne kun knytter sig til områder, som er delegeret fra ministeren til f.eks. en styrelse i henhold til loven. Bestemmelsen giver således ikke ministeren hjemmel til at afskære klageadgang, der i øvrigt er fastsat i lovgivningen.

 

 

Spørgsmål 6

 

Betyder formuleringen i lovforslagets § 1, stk. 3 om, at fonden kan foretage uddelinger af sin kapital og afkastet heraf samt af fondens andre indtægter "og eventuelle ekstra bevillinger", at Folketinget, hvis Folketinget via kommende finanslove ønsker at give fonden midler til midlertidig forøgelse af fondens årlige uddelingsniveau eller, hvis fonden modtager bidrag fra andre, i givet fald er nødt til at ændre lov om Danmarks Grundforskningsfond?

 

Svar

 

Ud over at sikre fonden et langsigtet og stabilt arbejdsgrundlag er sigtet med aftalen om kapitalindskud i Danmarks Grundforskningsfond at bevare fondens uafhængighed af staten og forenkle fondens finansiering således, at den fremover udelukkende vil finansiere sine aktiviteter med midler fra grundkapitalen. Det sigte er præciseret i lovforslaget. Kapitalindskuddet har en størrelse, der gør det muligt for fonden at forsætte sine aktiviteter på det hidtidige niveau.

 

Uanset § 1, stk. 3 kan Folketinget altid via de årlige bevillingslove stille yderligere bevillinger til rådighed for fonden.

 

I øvrigt henvises til mit ændringsforslag til lovforslaget, hvor midler fra private donationer undtages den pågældende regel. Ændringsforslaget fremsendes snarest.

 

 

Spørgsmål 7

 

Ministeren bedes yde teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, der hæver loftet over Grundforskningsfondens årlige uddelingsmuligheder til 400 mio. kr., forudsat at ministeren ikke allerede har oversendt et sådant ændringsforslag.

 

 

Svar

 

Som nævnt under 1. behandlingen af lovforslaget, stiller jeg snarest et ændringsforslag om at øge fondens årlige gennemsnitlige uddelingsmuligheder til 400 mio. kr.