(Ordfører)
Eigil Andersen (SF):
I dag har vi i Danmark et forbud mod, at man kan arbejde som tjenestemand, når man er fyldt 70 år.
SF er helt enig i, at dette forbud skal ophæves. Vi lever længere og sundere, og der vil være mange tjenestemænd, der vil være en glimrende arbejdskraft, også efter at de er fyldt 70 år, og derfor støtter SF regeringens lovforslag ved tredjebehandlingen.
Men vi ønsker, at forslaget skal forbedres, for ligesom der vil være en del, som vil være en særdeles god arbejdskraft, efter at de er fyldt 70, vil der også være nogle tjenestemænd, der i takt med stigende alder har sværere ved at udfylde en arbejdsfunktion. Her kan man f.eks. tænke på, at vi skal have vores kørekort fornyet, når vi fylder 70 år, og det er naturligvis et eksempel på, at vi er klar over, at der kan ske noget med vores opfattelses- og reaktionsevne, når vi fylder 70, og derfor kan der jo selvfølgelig også ske noget med menneskers arbejdsevne.
Efter regeringens forslag fortsætter alle tjenestemænd automatisk, som om ingenting var hændt; de fortsætter deres arbejde, efter at de har fejret 70-års-fødselsdag.
Det medfører, at der er risiko for, at vi får et stærkt voksende antal sager om fyring på grund af uegnethed eller på grund af sygdom, og en fyring på grund af uegnethed vil være en meget pinefuld og uværdig afslutning på et ellers godt arbejdsliv for mange tjenestemænd. Det er et problem, som bliver påpeget i høringssvarene, bl.a. af Kommunernes Landsforening, af offentligt ansattes organisationer, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte - KTO - og CFU.
Det betyder, at retten til at blive afskediget ved det fyldte 70. år - altså med selve alderen som begrundelse - for nogle tjenestemænd i virkeligheden vil være et værn, en beskyttelse, mod at skulle gennemgå en trist afskedigelse begrundet med uegnethed. Det, som for tjenestemanden er en ret til en værdig afsked, er samtidig kollegaernes mulighed for at få et generationsskifte uden ubehagelige fyringssager, ligesom det f.eks. er folkeskoleelevernes og de studerendes mulighed for at få fornyelse i undervisningen der, hvor der måske er ved at være brug for det.
SF mener derfor, at vi på den ene side som sagt bør ophæve forbuddet mod at arbejde som tjenestemand, efter at man er fyldt 70, men på den anden side bør vi bevare den enkeltes ret til en afsked ved det 70. år, medmindre der er indgået en særlig aftale med de forhandlingsberettigede organisationer. Efter vores model skal det så overlades til staten og til tjenestemændenes organisationer at vurdere, hvad der tjener tjenestemændene bedst inden for det enkelte arbejdsområde, og vi har ikke noget ønske om at stille lovkrav til selve indholdet af det, man forhandler sig frem til. Det medfører, at hele paletten er til rådighed, når man skal afslutte de forhandlinger.
Hvad betyder det så? Jo, det betyder f.eks., at hvis tjenestemændenes organisation og staten er enige på det enkelte arbejdsområde, så kan de godt aftale, at alle tjenestemænd automatisk fortsætter med at arbejde, efter at de er fyldt 70, ligesom man generelt vil indføre det i regeringens forslag.
Men vores model indebærer også, at man kan gøre det på nogle andre måder. F.eks. kan staten og tjenestemandsorganisationen aftale, at der skal forhandles og indgås en konkret aftale om yderligere ansættelse i det nuværende job eller måske i en anden arbejdsfunktion, og man kan også aftale de nærmere betingelser for det arbejde. Sådan kan det også gøres efter vores model.
En tredje mulighed er, at det - ligesom i det kommunale tjenestemandsregulativ - skal være muligt at aftale, at ansættelsen som tjenestemand kan forlænges, f.eks. med 1 år ad gangen.
Som sagt vil SF ved tredjebehandlingen stemme for regeringens forslag, men vi vil også opfordre Folketinget til at stemme for vores ændringsforslag, som vi mener vil forbedre og menneskeliggøre regeringens lovforslag.I dag har vi i Danmark et forbud mod, at man kan arbejde som tjenestemand, når man er fyldt 70 år.
SF er helt enig i, at dette forbud skal ophæves. Vi lever længere og sundere, og der vil være mange tjenestemænd, der vil være en glimrende arbejdskraft, også efter at de er fyldt 70 år, og derfor støtter SF regeringens lovforslag ved tredjebehandlingen.
Men vi ønsker, at forslaget skal forbedres, for ligesom der vil være en del, som vil være en særdeles god arbejdskraft, efter at de er fyldt 70, vil der også være nogle tjenestemænd, der i takt med stigende alder har sværere ved at udfylde en arbejdsfunktion. Her kan man f.eks. tænke på, at vi skal have vores kørekort fornyet, når vi fylder 70 år, og det er naturligvis et eksempel på, at vi er klar over, at der kan ske noget med vores opfattelses- og reaktionsevne, når vi fylder 70, og derfor kan der jo selvfølgelig også ske noget med menneskers arbejdsevne.
Efter regeringens forslag fortsætter alle tjenestemænd automatisk, som om ingenting var hændt; de fortsætter deres arbejde, efter at de har fejret 70-års-fødselsdag.
Det medfører, at der er risiko for, at vi får et stærkt voksende antal sager om fyring på grund af uegnethed eller på grund af sygdom, og en fyring på grund af uegnethed vil være en meget pinefuld og uværdig afslutning på et ellers godt arbejdsliv for mange tjenestemænd. Det er et problem, som bliver påpeget i høringssvarene, bl.a. af Kommunernes Landsforening, af offentligt ansattes organisationer, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KTO, og CFU.
Det betyder, at retten til at blive afskediget ved det fyldte 70. år - altså med selve alderen som begrundelse - for nogle tjenestemænd i virkeligheden vil være et værn, en beskyttelse, mod at skulle gennemgå en trist afskedigelse begrundet med uegnethed, og det, som for tjenestemanden er en ret til en værdig afsked, er samtidig kollegaernes mulighed for at få et generationsskifte uden ubehagelige fyringssager, ligesom det f.eks. er folkeskoleelevernes og de studerendes mulighed for at få fornyelse i undervisningen der, hvor der måske er ved at være brug for det.
SF mener derfor, at vi på den ene side som sagt bør ophæve forbuddet mod at arbejde som tjenestemand, efter at man er fyldt 70, men på den anden side bør vi bevare den enkeltes ret til en afsked ved det 70. år, medmindre der er indgået en særlig aftale med de forhandlingsberettigede organisationer. Efter vores model skal det så overlades til staten og til tjenestemændenes organisationer at vurdere, hvad der tjener tjenestemændene bedst inden for det enkelte arbejdsområde, og vi har ikke noget ønske om at stille lovkrav til selve indholdet af det, man forhandler sig frem til. Det medfører, at hele paletten er til rådighed, når man skal afslutte de forhandlinger.
Hvad betyder det så? Jo, det betyder f.eks., at hvis tjenestemændenes organisation og staten er enige på det enkelte arbejdsområde, så kan de godt aftale, at alle tjenestemænd automatisk fortsætter med at arbejde, efter at de er fyldt 70, ligesom man generelt vil indføre det i regeringens forslag.
Men vores model indebærer også, at man kan gøre det på nogle andre måder. F.eks. kan staten og tjenestemandsorganisationen aftale, at der skal forhandles og indgås en konkret aftale om yderligere ansættelse i det nuværende job eller måske i en anden arbejdsfunktion, og man kan også aftale de nærmere betingelser for det arbejde. Sådan kan det også gøres efter vores model.
En tredje mulighed er, at det - ligesom i det kommunale tjenestemandsregulativ - skal være muligt at aftale, at ansættelsen som tjenestemand kan forlænges, f.eks. med 1 år ad gangen.
Som sagt vil SF ved tredjebehandlingen stemme for regeringens forslag, men vi vil også opfordre Folketinget til at stemme for vores ændringsforslag, som vi mener vil forbedre og menneskeliggøre regeringens lovforslag.