Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 6. maj 2008
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 29. april 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 12 (KOU L 172).
Â
â€Hvorfor har ministeren besluttet pÃ¥ forhÃ¥nd at foreslÃ¥ straffeaktioner i Folketinget, hvis man har et ønske om at bevare et aftalesystem mellem kommuner og regering, der bygger pÃ¥ forhandlinger mellem to angiveligt ligeberettigede parter?â€
Svar:
De foreslÃ¥ede ordninger kan ikke betegnes som â€straffeaktionerâ€, men som en nødvendig justering af budgetsamarbejdet mellem regeringen og kommunerne.
Samlet set medvirker de foreslåede ordninger til at styrke budgetsamarbejdet mellem regeringen og kommunerne. Et budgetsamarbejde baseret på aftaler har mange fordele. Det er meget fleksibelt og giver et stort frirum for det kommunale selvstyre.
Men det forudsætter samtidig, at man kan have tillid til, at de indgåede aftaler bliver overholdt. Hvis der gang på gang sker brud på aftalerne, vil aftalesystemet efterhånden miste sin betydning.
Forslagene sigter mod at styrke kommunernes incitamenter til at overholde de indgåede aftaler. Forslagene giver den enkelte kommune en direkte økonomisk interesse i at sikre, at budgetterne ligger inden for de aftalte rammer. Aftalerne indgås for kommunerne under ét, og der forudsættes derfor et vist kommunalt samarbejde om at overholde aftalerne.
I øvrigt vil det altid være sÃ¥dan, at i et budgetsamarbejde, hvor en række kommuner indgÃ¥r, kan der være usikkerhed om hvad â€naboen†gør. Men hvis kommunerne skal være en troværdig forhandlingspartner som man kan stole pÃ¥ holder aftalerne for kommunerne under ét, mÃ¥ kommunerne tackle denne usikkerhed indbyrdes. Ellers er alternativet individuelle aftaler med de enkelte kommuner, og dét er ikke regeringens politik.
Karen Jespersen