Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

NMJ/ J.nr. 2008-2400-52

Folketingets Kommunaludvalg

 

 

 

 

 

Dato: 6. maj 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 29. april 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 11 (KOU L 172).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 11:

 

”Ligger regeringen inde med analyser af baggrunden for budget 2008 og overslagsårene i kommunerne mht. velfærdsudvikling, drifts- og anlægsbehov – og i givet fald hvilke – siden man tillader sig at sætte hælene så hårdt i i forhold til kommunernes mulighed for at regulere på drift og anlæg og skatteudskrivning?”

 

 

Svar:

 

I forbindelse med forhandlingerne om økonomiaftalen for 2008 udarbejdede regeringen og KL i fællesskab en opstilling af en række forudsætninger for kommunernes økonomi for 2008. Der er ikke tale om egentlige analyser af baggrunden for kommunernes budget, men dog om en realistisk vurdering af grundlaget for kommunernes budgetlægning. Regeringen og KL var enige om, at der under ét ville være balance i kommunernes økonomi i 2008 med disse forudsætninger.

 

Kommunerne har i efteråret 2007 vedtaget budgetter for 2008, som indebærer et brud på aftalen om kommunernes økonomi for 2008. Kommunerne har budgetteret med serviceudgifter, der ligger 0,9 mia. kr. over det aftalte udgiftsniveau og skattestigninger på 1,4 mia. kr. mere end aftalt. Anlægsudgifterne er 0,2 mia. kr. højere end forudsat.

 

Regeringen har efterfølgende tilkendegivet, at kommunerne kan disponere inden for de vedtagne budgetter for 2008, uanset at kommunerne både på drifts- og anlægssiden har budgetteret højere end forudsat ved aftalen.

 

Det skal i den forbindelse understreges, at det fremsatte lovforslag (L 174) ikke indebærer et indgreb i forhold til de vedtagne budgetter, men at loven skal medvirke til at sikre, at budgetterne ikke overskrides.

 

Det, som i spørgsmålet betegnes som at regeringen: ”tillader sig at sætte hælene så hårdt i i forhold til kommunernes mulighed for at regulere på drift og anlæg og skatteudskrivning”, er altså alene en tilskyndelse til, at kommunerne overholder de budgetter, som de selv har vedtaget.

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Nils Majgaard Jensen