Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 6 vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrkelse af indsatsen mod ulovlige skydevåben og knive på offentligt tilgængelige steder) (L 171), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. april 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lars Hjortnæs

 

 


Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrkelse af indsatsen mod ulovlige skydevåben og knive på offentligt tilgængelige steder) (L 171):

 

”Hvordan forholder ministeren sig til politiforbundets udsagn om, at man behøver andre tiltag, idet man ikke kan forvente at kunne nå bestemte kriminelle grupperinger med de foreslåede sanktioner m.v., og hvilke initiativer ønsker ministeren at tage i den retning?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:

 

”Det fremgår af Politiforbundets høringssvar til lovforslaget, at det overordnet er forbundets opfattelse, at der fortsat vil være kriminelle grupperinger, der ikke responderer på de skitserede sanktioner, herunder særligt kriminelle bander, hvor bl.a. omgangsform og kultur ofte indebærer, at man er bevæbnet.

 

Som det fremgår af den af Rigspolitiet i januar 2008 udarbejdede statusrapport om kriminalitet forøvet af bander i 2007, kan det konstateres, at en række grupper og netværk – bander – har været i besiddelse af og har anvendt skyde- og stikvåben.

 

Rigspolitiet har som bekendt udarbejdet en strategi for en forstærket indsats mod de kriminelle grupper og netværk, der begår alvorligere kriminalitet, herunder kriminalitet i relation til skydevåben.

 

Strategien er baseret på en proaktiv og efterretningsbaseret politiindsats. Dette indebærer bl.a., at den efterforskningsmæssige indsats mod de kriminelle grupper og netværk tilrettelægges således, at politiet uden at afvente konkrete anmeldelser iværksætter efterforskning i relation til den kriminalitet, der udspringer fra disse grupper og netværk.

 

For at muliggøre en sådan proaktiv politiindsats sker der løbende indsamling, sammenligning, bearbejdning og formidling af relevante oplysninger i relation til de omhandlede grupper og netværk.

 

Strategien forudsætter endvidere en forstærket systematisk kontrol af de kriminelle grupper og netværk samt en hurtig og konsekvent retshåndhævelse i forhold til personer med tilknytning til nævnte grupper og netværk, navnlig i sager vedrørende ulovlig besiddelse eller anvendelse af skydevåben.

 

Lovforslaget lægger op til, at der bliver mulighed for af hensyn til retshåndhævelsen at varetægtsfængsle i sager om ulovlig besiddelse mv. af skydevåben under særlig skærpende omstændigheder på offentligt tilgængelige steder.

 

Det er Rigspolitiets opfattelse, at varetægtsfængsling af personer med tilknytning til kriminelle grupper og netværk i sådanne sager vil medvirke til at svække strukturerne i nævnte grupper og netværk.”

 

Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Rigspolitiet. Der henvises i øvrigt til pkt. 1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, der indeholder en nærmere beskrivelse af Rigspolitiets forskellige initiativer med henblik på at styrke indsatsen mod ulovlige våben mv.