Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
L 168 Bilag 5
Offentligt
552241_0001.png
552241_0002.png
17.04.08
Høring af 3 afgiftsforslagSkatteministeriet udsendte den 28. marts 2008 høringsbrev om forslag til- Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet……..- Lov om afgift af kvælstofoxider- Lov om ændring af lov om afgift af afgift af affald og råstofferForeningen af Slutbrugere af Energi, FSE, har følgende bemærkninger til forslagene.Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet……..FSE finder, at det er samfundsøkonomisk fornuftigt, at der med lovforslaget søges givet de sammesignaler om omkostningerne ved udledning af CO2 for de virksomheder, der er omfattet af kvotesystemetfor drivhusgasser og for øvrige virksomheder og husholdninger. Så vidt FSE kan overskue dekomplicerede sammenhænge og opgjorte konsekvenser er der teknisk set en rimelig balance i forslaget.Ethvert element af dobbeltbeskatning bør undgås. Derfor er det for FSE en helt afgørende forudsætning,at den for længst vedtagne lov om fjernelse af CO2-afgiften for virksomheder under kvotesystemetkommer til at træde i kraft snarest – og senest i forbindelse med den nye lovændrings ikrafttræden.Afgiftssatserne forudsætter en CO2 kvotepris på 150 kr. pr. ton i overensstemmelse med denenergipolitiske aftale. I den anføres dog, at dette er forventningen til kvoteprisen netop nu. Erfaringernehar vist, hvor svært det er at forudsige kvotepriserne i markedet – også for gennemsnittet over en længereperiode. I lyset heraf virker det ufleksibelt, at der ikke er nogen mekanisme til at korrigere afgiftssatserne,hvis forudsætningen viser sig at være forkert. Lovforslaget burde i det mindste klart redegøre for, hvadman vil gøre i en sådan situation. Hele grundlaget for afgiftsmodellen er jo, at kvoteomfattede og andreaktører får samme prissignaler.Endelig skal FSE påpege, at man finder det meget uheldigt fortsat at basere sig på PSO-betalinger som et”kvasi” afgiftselement.
Lov om afgift af kvælstofoxiderFSE forstår forslaget således, at den nye kvælstofafgift ikke pålægges transportsektoren, men alenestationære anlæg. Da det samtidig er foreningens opfattelse, at loftet for NOx udledninger omfatter densamlede NOx udledning, finder man det meget uheldigt med denne asymmetri. Det strider også modprincippet om, at alle dele af samfundet får de samme signaler om miljøomkostningerne.Det er positivt, at afgiftsbelastningen af cementindustrien søges afbødet, men der burde være entilsvarende lempelse for andre industrier, der måtte være i en tilsvarende situation.Udledningen af NOx i forbrændingsprocesser er meget afhængig af forbrændingsteknologien og evt. NOxrensning. Det sidste synes der taget højde for, men ikke for det første. Hvis ændredeforbrændingsteknologier kan reducere NOx udledningen (som det er tilfældet i kraftværkerne) bør dergives aktørerne incitament til at vælge effektive teknologier. Hvis betydningen af forskelle iforbrændingsteknologier efter ministeriets opfattelse er af så begrænset betydning, at der ikke behøver atblive taget hensyn hertil, bør dette klart fremgå af bemærkningerne.Vodroffsvej 32, 1900 Frederiksberg C, 35 20 90 45
SkattereformDen energi- om miljørelaterede afgiftslovgivning er så kompliceret, at der er risiko for, at virksomhederneikke uden en meget stor indsats ”opdager” de indbyggede incitamenter til mere energi- og miljørigtiganvendelse af energien. De foreliggende forslag er en videre udbygning af den eksisterendeafgiftslovgivning, som set under ét givetvis ikke bliver mere overskuelig herved. FSE ser derfor frem tilresultaterne af den nedsatte Skattekommissions arbejde om bl.a. en skattereform, der effektivtunderstøtter de energipolitiske målsætninger.
Vodroffsvej 32, 1900 Frederiksberg C, 35 20 90 45