Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
L 168 Bilag 5
Offentligt
552228_0001.png
552228_0002.png
SkatteministerietNicolai Eigtveds Gade 281402 København K
16. april 2008
Ændring af diverse love om afgifterRenoSam har 28. marts 2008 modtaget Forslag til Lov omændring af lov om afgift på elektricitet og forskellige andre love(Implementering af energiaftalen), Forslag til lov om afgift påkvælstofoxider og Forslag til lov om afgift på affald og råstoffer(fritagelse for afgift på visse typer af affald fra egencementproduktion).I det fremsendte høringsmateriale fremgår det, at som opfølgningpå energiaftalen af 21. februar 2008 fremsættes love om ændringaf energiafgifterne, herunder CO2 afgift og ny afgift på NOx. Detskrives at provenuet tilbageføres.Endvidere fremsættes lovforslag om fritagelse for visse affalds-fraktioner fra cementproduktion for affaldsafgift, hvis detdeponeres på egen grund.Lovforslaget har endnu ikke været politisk behandlet i RenoSamsbestyrelse. Med forbehold for efterfølgende politisk behandling,har sekretariatet foreløbig følgende bemærkninger til lovforslaget.Bemærkninger vedrørende NOx afgiften:RenoSam har beregnet, at NOx-afgiften svarer til ca. 6 kroner pr.tons forbrændt affald. Med ca. 3,5 mio. tons forbrændingsegnetaffald, svarer det til et samlet afgiftsprovenu på 21 mio. kr. fraaffaldsforbrændingssektoren.RenoSam vurderer, at en lempelse på 0,5 kr/GJ i energiafgifter,som måtte komme visse forbrændingsanlæg til gode, slet ikke vilkunne kompensere for de det øgede afgiftsprovenu, som statenindkasserer i NOx-afgifter fra affaldsforbrændingsanlægDesuden er RenoSam ikke enig i Skatteministeriets vurderingomkostninger ved administration af afgiften. Omregnet skønnerRenoSam at administrationsomkostningen for samlede danskeforbrændingsanlæg vil overstige 0,5 mio. kr.Selv den ekstra administrations- og kontrolomkostning kompen-seres landets forbrændingsanlæg ikke for.
1
RenoSam finder ikke at det øgede bureaukrati som den nye afgift for NOxmedfører, står mål med hverken den samfundsøkonomiske eller miljømæssigeeffekt af afgiften.Bemærkning vedrørende afgiftsfritagelseSom led i energiaftalen vedrørende tilbageføring af provenuet fritages visseaffaldsfraktioner fra egen cementproduktion for affaldsafgift, hvis det deponerespå egen grund f.eks. råmel, uforbrændte klinker, filterstøv, kasseret cement ogkasserede klinker samt ovnudhugning fra cementproduktion.En afgiftsfritagelse af cementproduktion må umiddelbart forstås som skjultstatsstøtte - der i dette tilfælde kun kan tilfalde en enkelt virksomhed - dette servi som et stort problem. RenoSam stiller os tvivlende overfor at dette erforeneligt med EU-rettens statsstøtteregler.Såfremt der skal deponeres på egen grund må det være en helt klarforudsætning at deponiet opfylder samme miljøbeskyttelseskrav som øvrigedeponier. dvs. kan leve op til samtlige krav i Deponeringsdirektivet og denkommende deponeringsbekendtgørelse.Har Energistyrelsen spørgsmål til vort høringssvar, er I altid velkomne til atkontakte os.
Med venlig hilsenRenoSam
Allan Kjersgaard
2