Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
L 167 Bilag 2
Offentligt
550071_0001.png
\\Tingdokfiles01\Users\CACHE\ft\ftansk\08-... i ErhvervsRegulering.TXT 550071_1_0.TXT
Fra:
Til:
CC:
1
Kristoffer Rudkjr <[email protected]>
Peter Bak <[email protected]>
Janni Melhede (EOGS) <[email protected]>; Jakob Solmunde Michelsen (EOGS) <[email protected]>;
[email protected] <[email protected]>; 1 - DEP OM2 <[email protected]>
Modtaget:
18-03-2008 11:27:13
Emne:
Hringssvar - Lov om ndring af aktieavancebeskatningsloven,
ddsboskatteloven og kildeskatteloven (Mere ensartet beskatning af generationsskifte i
levende live og ved dd)
___________________________________________
Kre Peter Bak
Hermed CKRs hringssvar. God pske.
MVH
Kristoffer Rudkjr
_____
Hringssvar Lov om ndring af aktieavancebeskatningsloven,
ddsboskatteloven og kildeskatteloven (Mere ensartet beskatning af
generationsskifte i levende live og ved dd)
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR) har modtaget ovennvnte forslag i hring. CKR har i denne
forbindelse flgende bemrkninger.
Lovforslaget har til forml at udmnte aftalen mellem regeringspartierne,
Dansk Folkeparti og Ny Alliance om Mere ensartet beskatning af
generationsskifte i levende live og ved dd, som er indget som led i
aftalen om finansloven for 2008. Initiativet har til forml at mindske
likviditetsbelastningen for virksomheder, nr virksomheden overdrages,
hvilket sker via ophvelse og ndring af en rkke krav om bl.a.
hovedaktionrer og stemmevrdier.
Erhvervskonomiske konsekvenser
CKR vurderer, at forslaget vil medfre positive afledte og strukturelle
erhvervskonomiske konsekvenser for virksomheder, hvor der sker
overdragelse efter de nye regler.
De afledte konsekvenser skyldes, at likviditetsbelastningen mindskes, idet
de foreslede regler medfrer udskydelse af skattebetalinger, som efter de
gldende regler skulle vre foretaget ved overdragelsen. Samlet set
vurderer Skatteministeriet, at der vil vre tale om et varigt provenutab
for det offentlige svarende til ca. 40 mio. kr., og de afledte
konsekvenser p samfundsniveau kan sledes estimeres til et tilsvarende
belb.
De strukturelle konsekvenser skyldes, at reglerne vil give virksomhederne
mulighed for at planlgge overdragelse mere hensigtsmssigt, idet de ikke
L 167 - 2007-08 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar fra skatteministeren
550071_0002.png
\\Tingdokfiles01\Users\CACHE\ft\ftansk\08-... i ErhvervsRegulering.TXT 550071_1_0.TXT
skal tage skattemssige hensyn, som kan medfre at en ellers
erhvervsmssig hensigtsmssig overdragelse udskydes. Endvidere vil
fjernelse af hovedaktionrkravet og snkning af kravet om 15 pct. af
stemmevrdi til 1 pct. af aktiekapitel ved overdragelse af aktier i
levende live med succession medfre mere glidende og smidige
generationsskifter. Dette skyldes, at virksomhedsejere fr bedre
muligheder for at sttte de yngre i en indkringsfase, og dermed vil de
kommende ledere vre bedre forberedt, nr de overtager ledelsen af
virksomheden. Denne proces forbedres yderligere af lempelsen af kravet om
3 rs fuldstidsbeskftigelse i virksomheden inden for de seneste 4 r fr
overdragelse med succession til en nr medarbejder kan finde sted, hvilket
vil give bedre mulighed for uddannelse og forberedelse af medarbejderen.
2
Administrative konsekvenser
CKR vurderer, at forslaget ikke vil medfre administrative konsekvenser
for de omfattede virksomheder, idet der ikke stilles krav om begrundelse,
dokumentation el. lign. fr de gunstigere regler kan anvendes af
virksomheden. Forslaget skal sledes ikke forelgges et virksomhedspanel,
og det vil endvidere ikke indg i nste opdatering af Skatteministeriets
AMVAB-mling.
CKR kan p den baggrund foresl flgende tekst til den del af
lovforslagets bemrkninger, der omhandler forslagets konomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet:
Forslaget har vret sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) med henblik p en vurdering af, om
forslaget skal forelgges konomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser, og det br derfor ikke forelgges konomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
CKR har ikke yderligere bemrkninger.
Med venlig hilsen
Kristoffer Rudkjr
Fuldmgtig
Tlf. direkte 3330 7432
E-post [email protected]
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
(CKR) vurderer de erhvervskonomiske og administrative
erhvervslivet som flge af nye love og bekendtgrelser.
forslag med vsentlige administrative konsekvenser for
konomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
ErhvervsRegulering
konsekvenser for
CKR kan teste
erhvervslivet i
L 167 - 2007-08 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar fra skatteministeren
550071_0003.png
\\Tingdokfiles01\Users\CACHE\ft\ftansk\08-... i ErhvervsRegulering.TXT 550071_1_0.TXT
3
18. marts 2008
Sag nr. 2008-0015965
KRU/JME
ERHVERVS- OG
SELSKABSSTYRELSEN
Kampmannsgade 1
1780 Kbenhavn V
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 30 77 00
33 30 77 99
10 15 08 17
[email protected]
www.eogs.dk
KONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
E&S benytter digital signatur p alle e-mails. Vil du vide mere om digital
signatur - ls her. <http://www.eogs.dk/sw1998.asp>
med en e-mail fra E&S - returnr
Hvis du har problemer
L 167 - 2007-08 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar fra skatteministeren
550071_0004.png
\\Tingdokfiles01\Users\CACHE\ft\ftansk\08-... i ErhvervsRegulering.TXT 550071_1_0.TXT
venligst e-mail inkl. fejlbesked - ls om de mest almindelige fejl
<http://www.eogs.dk/sw2000.asp> . Undlad
venligst at kryptere e-mails direkte til E&S medarbejdere, benyt i stedet
[email protected] - Ls mere <http://www.eogs.dk/sw1998.asp> .
4