Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
L 167 Bilag 2
Offentligt
550061_0001.png
J.nr. 2008-511-0026
Dato:
Til
Folketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema og de
modtagne høringssvar vedrørende L 167 – Forslag til Lov
om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatte-
loven og kildeskatteloven (Mere ensartet beskatning af ge-
nerationsskifte i levende live og ved død).
Kristian Jensen
/ H.K. Andersen
L 167 - 2007-08 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar fra skatteministeren
550061_0002.png
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende L 167 – Forslag til Lov
om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven og kildeskatteloven (Mere ensartet
beskatning af generationsskifte i levende live og ved død).
Organisationer
Advokatrådet
AErådet – Arbejderbe-
vægelsens Erhvervsråd
Bemærkninger i høringssvar
Har med tilfredshed noteret sig, at
lovforslaget giver borgerne en stør-
re retssikkerhed end hidtil inden for
de ofte svært tilgængelige successi-
onsregler, idet der nu indføres ens-
artede regler ved overdragelser med
succession i levende live og ved
død. Har ingen tekniske bemærk-
ninger.
Kan ikke støtte lovforslaget. Be-
grundes bl.a. med, at det samfunds-
økonomisk må være mest hen-
sigtsmæssigt, at en overdragelse af
en virksomhed ved et generations-
skifte sker til den eller de bedst eg-
nede personer. I forvejen vil fami-
liemedlemmer og nære medarbej-
dere være begunstiget ved ofte at
have et bedre kendskab til virk-
somheden og dens muligheder end
udenforstående.
Kommentar til bemærkninger
AErådet nævner selv, at familie-
medlemmer og nære medarbejdere
ofte vil have et bedre kendskab til
virksomheden og dens muligheder
end udenforstående. Dette er netop
en grund til at lempe generations-
skiftereglerne for disse personer
som foreslået i L 167. Herudover
foreslås i L 167 en særlig forbed-
ring af successionsmulighederne
for nære medarbejdere, som må
anses for at være blandt de bedst
egnede til at overtage en virksom-
hed.
Danmarks Automobil-
forhandler Forening
Dansk Aktionærfor-
ening
Dansk Industri
Har ikke bemærkninger.
Kan støtte hensigten med lovfor-
slaget. Har derudover ingen be-
mærkninger.
Oplyser, at en betydelig del af virk-
somhederne, herunder de mindre og
mellemstore virksomheder, står
over for et generationsskifte. Hvis
generationsskifterne mislykkes,
medfører dette, at både kapital, ar-
bejdspladser og viden går tabt. For-
slaget vil gøre det væsentligt nem-
mere og mere fleksibelt at gennem-
føre reelle generationsskifter. Er
derfor meget positiv over for lov-
forslaget. Lovforslaget er udtryk for
en forståelse for, at virksomheder-
ne, ikke mindst de mindre om mel-
lemstore virksomheder, er et bæ-
rende element i det danske vel-
færdssamfund. Støtter på denne
baggrund lovforslaget.
Har alene én teknisk bemærkning.
Støtter forslaget om overdragelse til
Det overvejes at imødekomme for-
slaget om at forlænge fristen på 2
Side 2
L 167 - 2007-08 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar fra skatteministeren
550061_0003.png
Dansk Landbrug og
Dansk Landbrugsråd-
givning Landscentret
en tidligere ejer med succession,
men finder, at tidsfristen på 2 år bør
forlænges til 5 år svarende til peri-
oden på 5 år i reglerne om succes-
sion for nære medarbejdere – alter-
nativt at en eventuel tidligere ejer-
tid indgår i vurderingen af, hvorvidt
beskæftigelseskravet er overholdt i
reglerne om succession for nære
medarbejdere.
Dansk Landbrug bakker op om for-
slaget. Er meget tilfreds med fjer-
nelse af hovedaktionærkravet og
sænkning af kravet om en ejerandel
fra mindst 15 pct. til mindst 1 pct. i
levende live. Forventer, at forslaget
om ændring af reglerne for nære
medarbejdere er en lempelse af den
nuværende stramme 3 års regel ved
succession til nær medarbejder, og
at det vil have stor betydning for
unge landmænd, som ønsker at
etablere sig. De fleste af de øvrige
ændringer er mindre ændringer,
som har stor betydning for dem, der
i dag er ramt af de nuværende be-
grænsninger.
Finder overordnet, at bo- og gave-
afgifterne og tinglysningsafgiften
på 0,6 pct. af handelsprisen og 1,5
pct. af det pantsikrede beløb på lån
bør afskaffes for at lette generati-
onsskifter. Foreslår også adgang til
succession i opsat vedligehold i le-
vende live, ligesom der er ved død.
Foreslår desuden adgang til delvis
succession i et aktiv i levende live,
ligesom der er ved død.
Foreslår grænsen på 2 år i L 167 for
en tidligere ejers succession afskaf-
fet eller subsidiært, at grænsen fast-
sættes til 5 år.
år til 5 år.
Forslagene vil ikke kunne finansie-
res inden for de økonomiske mid-
ler, som er sat af til de foreslåede
lempelser i L 167.
Det overvejes at imødekomme for-
slaget om en grænse på 5 år. En
grænse på mere end 5 år, må imid-
lertid anses for at være for lang, da
det næppe vil være en fordel for
virksomheden at komme tilbage til
en tidligere ejer, der ikke har ar-
bejdet i virksomheden inden for de
seneste 5 år. Efter 5 år vil en tidli-
gere ejer, der har været aktiv i
virksomheden, kunne overtage
virksomheden med succession,
hvis kravene i reglerne om nær
medarbejder er opfyldt.
Den tid, der går til uddannelse, vil
Side 3
Har forstået, at der vil blive adgang
L 167 - 2007-08 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar fra skatteministeren
550061_0004.png
til at medregne tid under uddannel-
se ved opgørelse af arbejdskravet
på 3 år for nær medarbejder. Anta-
ger således, at forslaget rummer er-
hvervets behov for at kunne over-
drage til medarbejdere, som under
deres ansættelse har været under
uddannelse til f.eks. driftsledere.
Hvis det ikke er muligt at få afskaf-
fet bo- og gaveafgifterne, bør reg-
lerne om passivposter ændres, så
passivposten værdiansættes svaren-
de til værdien af den latente skat og
ikke kun til en andel heraf. Henvi-
ser til, at passivposten efter de gæl-
dende regler er ca. 50 pct. af den
latente skat.
kunne medregnes, men kun hvis
den er finansieret af ejeren af den
virksomhed, som ønskes overdra-
get med succession, se nærmere
neden for under svarene på
spørgsmål 1, 2 og 3 a-d fra Dansk
Landbrugsrådgivning Landscen-
tret.
Forslaget vil ikke kunne finansie-
res inden for de økonomiske mid-
ler, der er sat af til de foreslåede
lempelser i L 167. De gældende
regler om passivposter er skemati-
ske. Årsagen hertil er, at det på
overdragelsestidspunktet ikke kan
siges, hvor længe erhververen har
tænkt sig at drive virksomheden.
Om de gældende passivposter er
tilstrækkelige, afhænger af, om
virksomheden afhændes før eller
efter en periode på ca. 10 år. Hvis
virksomheden afhændes inden ca.
10 år, er reglerne til ugunst for
den, der overtager virksomheden.
Omvendt er det en fordel for er-
hververen, hvis ejertiden strækker
sig udover ca. 10 år. Dette skal ses
i sammenhæng med, at det ofte vil
være sådan, at virksomheder, der
generationsskiftes, er tiltænkt som
erhververens indkomstgrundlag for
en lang periode.
Dansk Landbrug har vedlagt brev
fra Dansk Landbrugsrådgivning
Landscentret med tekniske be-
mærkninger til lovforslaget.
Dansk Landbrugsrådgivning
Landscentret nævner, at der samti-
dig med L 167 om generationsskif-
te er fremsat lovforslag L 159 om
ændring af dødsboskatteloven,
hvorefter samlevere, der kunne op-
rette et udvidet samlevertestamente,
indsættes i den personkreds, der ef-
ter dødsboskatteloven kan få udlagt
en virksomhed med succession.
Hvis dette forslag vedtages, bør
samlevere efter en neutralitetsbe-
tragtning også kunne erhverve en
virksomhed med succession i le-
vende live.
Forslaget overvejes, men kan mu-
ligvis ikke gennemføres inden for
rammerne af L 167.
Side 4
L 167 - 2007-08 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar fra skatteministeren
550061_0005.png
Dansk Landbrugsrådgivning
Landscentret beder om svar på føl-
gende spørgsmål i forhold til for-
slaget i L 167 om mere rummelig-
hed i successionsreglerne for nære
medarbejdere:
1. Hvornår skal de ”seneste 5 år” Svar på spørgsmål 1: Ja, det kan
bekræftes.
regnes fra? Ud fra en naturlig
sproglig fortolkning vil de se-
neste 5 år være at regne fra
tidspunktet for overdragelsen,
så de 3 års fuldtidsbeskæftigel-
se skal ligge inden for 5 år for-
ud for overdragelsen. Kan dette
bekræftes?
2.
Uddannelsen som landmand
tager 3 år og 6 måneder. Heraf
er landbrugseleven på land-
brugsskole 13 måneder. Der er
løn under uddannelsen, hvis
der er en ansættelsesaftale ved
skoleopholdets start. Kan det
bekræftes, at de lønnede skole-
ophold medregnes som fuld-
tidsbeskæftigelse, så land-
mandseleven efter endt uddan-
nelse hos samme landmand vil
opfylde beskæftigelseskravet?
Der nævnes et eksempel, hvor
en landmandselev har haft to
arbejdsgivere under sin uddan-
nelse og herefter mangler 13
måneder i at have være fuld-
tidsbeskæftiget i 3 år i den
virksomhed, som ønskes over-
taget med succession. Den un-
ge er indstillet på også at ar-
bejde i ferier og weekender i
denne virksomhed.
Vil det faktiske antal timer,
som den unge har været be-
skæftiget i virksomheden, blive
sammentalt ved opgørelsen af,
om der har været i alt 3 års
fuldtidsbeskæftigelse i virk-
somheden?
Vil de timer, som medregnes
ved opgørelse af beskæftigel-
sesomfanget i forhold til ATP,
indgå i opgørelsen?
Vil overarbejde under elevud-
dannelsen, som udbetales,
kunne indgå i beregningen af,
Svar på spørgsmål 3 a: Ja.
Svar på spørgsmål 2: Ja, det kan
bekræftes.
3.
a.
b.
Svar på spørgsmål 3 b: Ja.
c.
Svar på spørgsmål 3 c: Ja.
Side 5
L 167 - 2007-08 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar fra skatteministeren
550061_0006.png
om beskæftigelseskravet er op-
fyldt?
d.
Svarer 117 timer til fuldtidsbe-
skæftigelse i en måned (sva-
rende til kravene for indbeta-
ling til ATP som fuldtidsbe-
skæftiget), således at samlet
beskæftigelse på i alt
13x117=1521 timer i oven-
nævnte eksempel efter endt
elevuddannelse vil opfylde de
resterende krav om 13 måne-
ders fuldtidsbeskæftigelse?
Svar på spørgsmål 3 d: Ja.
Konklusion på svarene på spørgs-
mål 1, 2 og 3 a-d:
Det er ATP-normen for, hvad der
er fuldtidsbeskæftigelse, der an-
vendes ved opgørelsen af det antal
timer, der skal opnås i den virk-
somhed, som skal overtages med
succession. Efter ATP-normen
regnes 117 timers beskæftigelse
om måneden for fuldtidsbeskæfti-
gelse. Som en tommelfingerregel
skal der således være tale om et
antal timer med beskæftigelse i
virksomheden svarende til 117 ti-
mer gange 12 måneder gange 3 år,
dvs. i alt 4.212 timer, inden for de
seneste 5 år regnet fra overdragel-
sesdatoen. Praktikophold hos eje-
ren af virksomheden, der ønskes
overdraget med succession, tæller
med. Det gør ophold på landbrugs-
skole også, hvis opholdet er betalt
af ejeren af den virksomhed, som
ønskes overdraget med succession.
Beder om en tilkendegivelse af, om Det er de seneste 5 år forud for det
det ved et dødsbos salg med suc-
faktiske aftaletidspunkt, der er re-
cession til en nær medarbejder er de levant.
seneste 5 år forud fra det faktiske
aftaletidspunkt, der er relevant for,
om beskæftigelseskravet er opfyldt,
eller om medarbejderen allerede på
dødsfaldstidspunktet skal opfylde
beskæftigelseskravet.
Finder, at der ved tilbagesalg med
succession til en tidligere ejer bør
gives den tidligere ejer mulighed
for at blive kompenseret for et ele-
Denne mulighed findes allerede
efter reglerne i L 167 som fremsat,
jf. henvisninger til kildeskattelo-
vens § 33 C, stk. 13, og aktieavan-
Side 6
L 167 - 2007-08 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar fra skatteministeren
550061_0007.png
ment af gave ved beregning af en
passivpost, ligesom det er muligt
for nær familie og nær medarbej-
der, der overtager en virksomhed
med succession.
Finder, at der ved et dødsbos over-
dragelse med succession til en tid-
ligere ejer, der ikke er arving,
mangler en mulighed for kompen-
sation ved beregning af en passiv-
post i forhold til boafgiften.
cebeskatningslovens § 35 A i den
foreslåede ændring af kildeskatte-
lovens § 33 D i lovforslagets § 3,
nr. 9.
Det overvejes at imødekomme for-
slaget med et ændringsforslag til L
167 om ændring af boafgiftslovens
§ 13 a. Det skal i givet fald gælde
for både en tidligere ejer og en nær
medarbejder, der ikke er arving el-
ler legatar.
agroSkat
1.
Definition af nær medarbejder.
Der henvises til konklusionen
ovenfor på svarene på spørgsmål
1, 2 og 3 a-d fra Dansk Landbrugs-
rådgivning Landscenter.
Efterlyser en stillingtagen til, hvor-
dan det faktiske timeantal skal op-
gøres, eller hvilken norm der skal
lægges til grund ved for fuldtidsbe-
skæftigelse.
Finder, at reglerne for opgørelse af
5 års perioderne for nære medar-
bejderes og tidligere nære medar-
bejderes succession og 2 års perio-
den for tidligere ejeres succession
bør koordineres, så der bliver tale
om såkaldte dato til dato regler.
I L 167 er disse regler koordineret
efter nævnte princip, jf. f.eks. at
der i de foreslåede regler for nære
medarbejdere ikke – i modsætning
til efter de gældende regler – skal
være tale om de seneste 5 ind-
komstår, men de seneste 5 år.
Finder, at det bør overvejes at for-
længe 2 års fristen for tidligere eje-
res succession til 5 år.
Det overvejes at imødekomme for-
slaget.
2.
Succession i ejendomsavancen.
Det overvejes at præcisere de fore-
slåede bestemmelser herom i L
167.
Finder, at reglen om ophævelse af
50 pct. reglen ved succession i
blandet benyttede ejendomme bør
præciseres.
3.
Aktier.
Finder, at det må anses for hen-
sigtsmæssigt som foreslået i L 167
at justere reglerne om succession i
aktieavance i levende live således,
at de svarer til reglerne i dødsbo-
skatteloven.
4.
Etableringskonto.
Dette fremgår også af bemærknin-
gerne til lovforslaget.
Finder, at forslaget om, at en ægte-
fælle kan overdrage indskud på
Side 7
L 167 - 2007-08 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar fra skatteministeren
550061_0008.png
etableringskonto til den anden æg-
tefælle, kun vil have yderst be-
grænset betydning.
5.
Passivpost.
Foreslår passivposterne øget.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Landbrugs forslag om at
øge passivposterne, se herom
ovenfor.
Dansk Taxiråd
Den Danske Bilbranche
– Dansk Industri
Har ikke bemærkninger.
Er meget positivt indstillet til lov-
forslaget og kan henholde sig til
kommentarerne i Dansk Industris
høringssvar, se herom ovenfor.
Er tilfreds med, at betingelserne for
succession i levende live og ved
død bliver mere ensartede, så gene-
rationsskifter kan fremrykkes til at
blive gennemført i levende live
frem for ved død.
Finder det positivt, at reglerne for
den erhvervsmæssige del af en
ejendom bliver lempet.
Finder det hensigtsmæssigt, at æg-
tefællens mulighed for succession i
ægtefællens faste ejendom gøres
ensartet, når ejendommen overdra-
ges i levende live og ved død.
Ejendomsforeningen
Danmark
Foreningen af Statsau-
toriserede Revisorer
Har tekniske bemærkninger til de
foreslåede bestemmelser om ophæ-
velse af 50 pct. reglen ved succes-
sion i blandet benyttede ejendom-
me.
Finder tidsbegrænsningen på 2 år
for tidligere ejeres succession me-
get kort.
Det overvejes at præcisere de fore-
slåede bestemmelser herom i L
167.
Det overvejes at forlænge fristen
til 5 år.
Foreningen Danske
Revisorer
Foreningen Registrere-
de Revisorer
Har ikke bemærkninger.
Er af den opfattelse, at en vedtagel-
se af L 167 i højere grad vil medfø-
re, at der i forbindelse med fremti-
dige generationsskifter i erhvervsli-
vet vil være mere fokus på de er-
hvervsmæssige hensyn frem for de
skattemæssige hensyn, der i dag of-
te er afgørende for, om et naturligt
og fornuftigt generationsskifte føres
ud i livet. Har i den forbindelse no-
teret sig følgende positive tiltag:
o
At hovedaktionærkravet bliver
Side 8
L 167 - 2007-08 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar fra skatteministeren
550061_0009.png
fjernet, og at kravet om 15 pct.
stemmeværdi sænkes til 1 pct.
af aktiekapitalen ved overdra-
gelse af aktier i levende live
med succession.
o
At der gennemføres en ensar-
tet lovgivning på området, uan-
set om generationsskifte sker i
levende live eller ved død.
Lempeligere krav ved overdra-
gelse af virksomhed til nær
medarbejder eller tidligere ejer.
Lempeligere krav og regler
vedrørende erhvervsejendom-
me (50 pct. regel) og herunder
mulighed for succession i ud-
lejningsejendom for efterle-
vende ægtefælle.
Mulighed for ægtefælles suc-
cession i levende live vedrø-
rende etableringskontomidler.
o
o
o
Håndværksrådet
Kan fuldt ud tilslutte sig lovforsla-
get. Mener, at forslaget vil styrke
mulighederne for, at især mellem-
store virksomheder kan genera-
tionsskiftes, uden at disse svækkes
væsentligt økonomisk. Mener, at
ensretning af reglerne ved i levende
live og ved død sikrer, at der ikke
findes et økonomisk incitament til
at udskyde et generationsskifte til
ejernes død og dermed til et tids-
punkt, som ikke er optimalt for
virksomheden og dens nye ejer.
Finder også, at det er af stor betyd-
ning for mange virksomheder, at
der gøres op med 50 pct. reglen ved
overdragelse af ejendomme, der
kun delvis anvendes erhvervsmæs-
sigt. Det kan være af væsentlig be-
tydning for f.eks. butikker, at der
fremover kan succederes i den er-
hvervsmæssige del af ejendomme,
uanset hvor stor denne andel er.
Finder det ligeledes positivt, at be-
skæftigelseskravet for en overta-
gende, nær medarbejder på 3 ud af
4 år lempes til 3 ud af 5 år, således
at medarbejderen har bedre mulig-
hed for at uddanne sig forud for
overtagelsen. Tilsvarende er ægte-
fællers forbedrede muligheder for
at succedere og for at overtage
Side 9
L 167 - 2007-08 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar fra skatteministeren
550061_0010.png
etableringskontoindskudskontoen
gode forbedringer af reglerne for
generationsskifte.
Skatterevisorforeningen Finder, at den mere ensartede be-
handling – og dermed beskatning –
af generationsskifte i levende live
og ved død vil gøre arbejdet med
og praktiseringen af disse regler
enklere og lettere for både både
borgere/virksomhederne og de skat-
temedarbejdere, der arbejder med
disse regler.
Har tekniske bemærkninger til de
foreslåede bestemmelser om ophæ-
velse af 50 pct. reglen ved succes-
sion i blandet benyttede ejendom-
me.
Det overvejes at præcisere de fore-
slåede bestemmelser herom i L
167.
Side 10