Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2008
2. udkast
(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkning
over
I. Forslag til lov om skattenedslag for seniorer
[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
II. Forslag til lov
om ændring af kildeskatteloven og
skatteforvaltningsloven
(Konsekvensændringer som følge af skattenedslag for seniorer)
[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslagene blev fremsat den 28. marts 2008 og var til 1. behandling den 29. april 2008. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslagene i <> møder.
Høring
Lovforslagene blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen. Den 23. april 2008 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser til lovforslag nr. L 160 fra:
Birte Holm, Frederiksberg,
Frits Rose, Græsted,
Peter Lundberg Thomasen, København K og
Ældresagen.
[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.]
Spørgsmål
Udvalget har stillet 45 spørgsmål på lovforslag L 160 til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af  skatteministeren, tiltrådt af <>:
Til § 2
  1) Stk. 3, 1. pkt., affattes således:
»Har en person erhvervet indkomst i udlandet i en periode i et eller flere af de indkomstår, hvor personen fylder 57, 58 og 59 år, medregnes den dokumenterede udenlandske løn-, honorar- eller arbejdsindkomst i grundlaget efter stk. 1 og 2, uanset om personen i perioden har været skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 og § 2, og uanset om den udenlandske indkomst er omfattet af bidragspligten efter lov om arbejdsmarkedsbidrag.«
[Præcisering af hvorledes udenlandsk indkomst skal medregnes ved opgørelsen af, om indkomstgrænsen i den foreslåede § 2 er overholdt]
Til § 9
  2) I stk. 3, 2. pkt., ændres »7, stk. 2« til: »7, stk. 3«.
[Redaktionel ændring]
  3) Stk. 6 affattes således:
»Stk. 6. Afgår en person ved døden i det indkomstår, hvor personen ville fylde eller er fyldt 65 år, finder § 7 og § 8 anvendelse ved opgørelse af nedslaget, men sluttes boet efter personen ved boudlæg efter § 18 i lov om skifte af dødsboer, finder stk. 3 og 4, anvendelse ved opgørelse af nedslaget.«
[Præcisering af behandlingen af indkomst i forskellige dødsbosituationer]
Til § 12
  4) Overskriften før paragraffen affattes således:
»Reguleringsbestemmelser m.v.«
[Konsekvensændring som følge af indsættelse af ny § 12 a, jf. ændringsforslag nr. 6]
  5) »7, stk. 2« ændres til: »7, stk. 3«.
[Redaktionel ændring]
Ny paragraf
  6) Efter § 12 indsættes som ny paragraf:
»§ 12 a. Har en person forskudt indkomstår, forstås ved indkomstår det forskudte indkomstår, der træder i stedet for kalenderåret, hvor personen fylder år. Hvis omlægning til eller af forskudt indkomstår indebærer, at omlægningsåret bliver en periode på under eller over 12 måneder omregnes personens samlede indkomst for omlægningsåret, som udgør det vederlag m.v. nævnt i § 8, stk. 1, og § 10 i lov om arbejdsmarkedsbidrag inklusiv bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfattet af § 18 i pensionsbeskatningsloven således, at beløbet kommer til at svare til 12 måneders indkomst. Tilsvarende gælder for udenlandsk løn-, honorar- og arbejdsindkomst, hvor sådan indkomst efter loven medregnes i opgørelsen af indkomsten.«
[Præcisering af indkomstopgørelsen i situationer, hvor der sker omlægning til eller af forskudt indkomstår]
Til § 14
  7) »Arbejdsmarkedets Tillægspensions Ankenævn« ændres til: »Ankenævnet for ATP m.m.«.
[Redaktionel ændring]
Til § 15
  8) I stk. 2 og 4 ændres »Arbejdsmarkedets Tillægspensions Ankenævn« til: »Ankenævnet for ATP m.m.«.
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1Â
De foreslåede ændringer tager højde for, at al udenlandsk indkomst skal medregnes ved opgørelsen af, hvorvidt indkomstgrænsen i den foreslåede § 2 er overholdt, uanset om personen er skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1 eller § 2, og uanset om den udenlandske indkomst er arbejdsmarkedsbidragspligtig.
Dansk Landbrug har i sit høringssvar til lovforslaget stillet spørgsmål om, hvorvidt indkomst, som efter lov om arbejdsmarkedsbidrag § 10, stk. 3, ikke er arbejdsmarkedsbidragspligtig, medregnes ved opgørelsen af indkomstgrænsen efter lovforslagets § 2.
Lov om arbejdsmarkedsbidrag § 10, stk. 3, vedrører indkomst fra frit erhverv udøvet i udlandet, selvstændig erhvervsvirksomhed med fast driftssted i udlandet eller faste ejendomme beliggende i udlandet. Der er tale om fuldt skattepligtige personer i Danmark, der har indkomst fra selvstændig virksomhed eller fast ejendom i udlandet, og hvor indkomsten fra virksomheden ikke er arbejdsmarkedsbidragspligtig.
Som lovforslaget er formuleret, er det uklart, om denne form for indkomst indgår i opgørelsen af indkomstgrænsen. Det er denne uklarhed, der rettes op på med ændringsforslaget.
Det foreslås således, at har en person erhvervet udenlandsk indkomst i en periode i et eller flere af de indkomstår, hvor vedkommende fylder 57, 58 og 59 år, så medregnes den udenlandske indkomst i opgørelsen, uanset om personen har været skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1, efter § 2, eller slet ikke har været skattepligtig til Danmark i perioden, hvor den udenlandske indkomst blev erhvervet, og uanset om den udenlandske indkomst er arbejdsmarkedsbidragspligtig.
Til nr. 2 og 5
Der er tale om redaktionelle ændringer. I de foreslåede bestemmelser henvises til grundbeløbet i § 7, stk. 2, i stedet for § 7, stk. 3, hvoraf grundbeløbet fremgår.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring præciseres det, at i det tilfælde, hvor en person afgår ved døden i det indkomstår, hvor vedkommende ville fylde eller er fyldt 65 år, opgøres nedslaget efter de almindelige regler i lovforslagets § 7 og § 8. Men hvis boet efter personen i denne situation sluttes ved boudlæg efter § 18 i lov om skifte af dødsboer, finder lovforslagets § 9, stk. 3 og 4, anvendelse ved opgørelsen af nedslaget.
Som bestemmelsen i lovforslagets § 9, stk. 6, er formuleret, angives der kun, hvordan der forholdes, hvis boet sluttes ved boudlæg efter § 18 i lov om skifte af dødsboer. Det kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der overhovedet opgøres et nedslag i det tilfælde, hvor en person afgår ved døden i sit 65. år, og boet efter personen sluttes efter andre regler end boudlæg efter § 18 i lov om skifte af dødsboer. Med den foreslåede ændring af § 9, stk. 6, præciseres det således, at der også opgøres et nedslag i dette tilfælde, men efter reglerne i § 7 og § 8.
Til nr. 4
Det foreslÃ¥s, at overskriften til kapitel 7 ændres til reguleringsbestemmelser m.v., fordi der samtidigt foreslÃ¥s indsat en bestemmelse i kapitlet, der vedrører forskudt indkomstÃ¥r. Â
Til nr. 6
Der foreslås indsat en ny bestemmelse i lovforslaget, der præciserer, hvordan indkomstårene og indkomsten opgøres for en selvstændigt erhvervsdrivende med forskudt indkomstår. Det vil sige, at der anvendes et andet indkomstår end kalenderåret.
Det foreslås således, at i det tilfælde, hvor en person har forskudt indkomstår, er det det forskudte indkomstår, der træder i stedet for kalenderåret, hvor personen fylder år, der anvendes ved opgørelsen af indkomsten i de indkomstår, der angives i loven. Det betyder, at har en selvstændigt erhvervsdrivende forskudt indkomstår for 2008, der løber fra 1. juli 2007 til 30. juni 2008, og fylder personen 57 år den 5. maj 2008, så er det indkomsten fra 1. juli 2007 til 30. juni 2008 (det forskudte indkomstår 2008), der danner grundlag for opgørelsen af personens indkomst i det indkomstår, hvor personen fylder 57 år. Fylder personen derimod 57 år den 1. oktober 2007, er det indkomsten fra 1. juli 2006 til 30. juni 2007 (det forskudte indkomstår 2007), der danner grundlag for opgørelsen af indkomsten i personens 57. år. I begge eksempler fylder personen 57 år i det forskudte indkomstår 2008, men i relation til skattenedslaget skal der anvendes indkomster for to forskellige forskudte indkomstår – henholdsvis indkomståret 2008 og indkomståret 2007.
Ved omlægning af et indkomstår til et forskudt indkomstår eller ved omlægning af et forskudt indkomstår til et andet forskudt indkomstår eller til kalenderåret kan omlægningsåret udgøre en periode på under eller over 12 måneder. På baggrund heraf foreslås det, at hvis omlægningsåret udgør en periode på under eller over 12 måneder, omregnes personens indkomst for omlægningsåret, så beløbet kommer til at svare til 12 måneders indkomst. Omregningen sker efter samme principper som i personskattelovens § 14.
Til nr. 7-8
Med den foreslåede ændring ændres »Arbejdsmarkedets Tillægspensions Ankenævn« til »Ankenævnet for ATP m.m.«, som er den korrekte betegnelse.
 Torsten Schack Pedersen (V)  Karsten Lauritzen (V)  Peter Christensen (V)  Jacob Jensen (V)  Mikkel Dencker (DF)  Pia Adelsteen (DF)  Lars Barfoed (KF)  Charlotte Dyremose (KF)  Anders Samuelsen (NY) nfmd. Nick Hækkerup (S)  John Dyrby Paulsen (S)  Klaus Hækkerup (S)  René Skau Björnsson (S)  Mette Frederiksen (S)  Jesper Petersen (SF)  Niels Helveg Petersen (RV) fmd. Frank Aaen (EL)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
47 |
|
Ny Alliance (NY) |
3 |
Socialdemokratiet (S) |
45 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
25 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
23 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
17 |
|
Sambandsflokkurin (SP) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
 9 |
|
Uden for folketingsgrupperne |
2 |
Enhedslisten (EL) |
 4 |
|
(UFG) |
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 160
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Orientering om, at forslaget er sendt i ekstern høring |
2 |
Henvendelse af 12/4-08 fra Socialrådgiver Frits Rose, Græsted |
3 |
Henvendelse af 21/4-08 fra Birte Holm, Frederiksberg |
4 |
Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren |
5 |
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
6 |
Henvendelse af 29/4-08 fra Carsten Hallqvist Jensen, Struer |
7 |
Kopi af alm. del - spm. 236 om det foreslåede skattenedslag for seniorer vil øge arbejdsudbuddet med godt 4.000 helårsprofiler |
8 |
1. udkast til betænkning |
9 |
Henvendelse af 14/5-08 fra Peter Lundberg Thomsen, København K. |
10 |
Kopi af svar på alm. del - spm. 236 vedrørende det foreslåede skattenedslag for seniorer vil øge arbejdsudbuddet med godt 4.000 helårsprofiler |
11 |
Skatteministerens kommentar til høringssvar af 29/4-08 fra Ankenævnet for ATP m.m. |
12 |
Skatteministerens kommentar til henvendelse af 29/4-08 fra Carsten Hallqvist Jensen, Struer |
13 |
Skatteministerens kommentar til henvendelse af 12/4-08 fra Frits Rose, Græsted |
14 |
Skatteministerens kommentar til henvendelse af 21/4-08 fra Birthe Holm, Frederiksberg |
15 |
Kopi af henvendelse af 28/4-08 fra Ældre Sagen og skatteministerens kommentar hertil |
16 |
Skatteministerens kommentar til henvendelse af 14/5-08 fra Peter Lundberg Thomsen, København K |
17 |
Ændringsforslag fra skatteministeren |
|
|
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 160
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om at tilsende udvalget en skematisk oversigt, der viser, hvad indkomsten vil være efter skat for 64- til 65-årige personer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm. om at tilsende udvalget en skematisk oversigt, der viser hvad marginalskatten vil være for personer, der ligger i ovenstående nævnte indkomstintervaller, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm. om, hvad jobeffekten af lovforslaget havde været, hvis man ikke havde haft indtægtsgrænsen på 550.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om, hvor mange personer vil ikke være omfattet af lovforslaget, fordi man har indføjet indtægtsgrænsen på de 550.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
5 |
Spm. om, hvor mange personer forventes at få udbetalt det fulde skattenedslag på 100.000 i hver af de relevante år, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
6 |
Spm. om, hvor mange personer forventes at få udbetalt et mindre beløb end 100.000 i hver af de relevante år, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
7 |
Spm. om, hvilke faggrupper og beskæftigelsesformer forventes at få udbetalt et mindre beløb end 100.000 kroner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
8 |
Spm. om en nærmere redegørelse for, hvorledes engangsudgifterne forbundet med implementeringen af lovforslaget hos SKAT på ca. 27 mio. kr. og hos ATP på ca. 21 mio. kr. er beregnet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
9 |
Spm. om at oplyse, hvorledes midlerne til de ekstra engangsudgifter hos SKAT fremskaffes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
10 |
Spm. om, hvorledes de skønnede 8 årsværk, der udgør øget ressourceforbrug hos SKAT som følge af lovforslaget, fremskaffes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
11 |
Spm. om, det ikke er usædvanligt høje engangsudgifter til administration, der her bruges for et kortvarigt udbud af ekstra arbejdskraft, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
12 |
Spm. om, det kan bekræftes, at visse årgange er bundet af allerede gennemførte dispositioner, medens andre årgange selv kan disponere, så de ikke rammes af indkomstgrænsen i kapitel 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
13 |
Spm. om det kan bekræftes, at den del af det skattepligtige overskud for selvstændige, der benytter virksomhedsordningen, som beskattes som kapitalindkomst, ikke medregnes ved beregning af om indkomstgrænsen i kapitel 2 overholdes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
14 |
Spm. om det kan bekræftes, at den del af det skattepligtige overskud for selvstændige, der benytter virksomhedsordningen, som beskattes som virksomhedsindkomst, ikke medregnes ved beregning af om indkomstgrænsen i kapitel 2 overholdes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
15 |
Spm. om det kan bekræftes, at hos en selvstændig erhvervsdrivende, der er omfattet af årgang 1950-1952, og som bruger virksomhedsordningen, er det afgørende for overholdelse af indkomstgrænsen i kapitel 2, at der ikke hæves et beløb til personligt indkomst, der overstiger indkomstgrænsen, og at det er uden betydning, hvor stort det skattemæssige overskud i virksomheden har været, blot det bliver indestående som opsparet overskud under virksomhedsordningen i den 3 års periode, der er omfattet af kapitel 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
16 |
Spm. om det kan bekræftes, at en selvstændig erhvervsdrivende, der er omfattet af årgang 1950 og bruger virksomhedsordningen, ved indgivelse af selvangivelsen for 2007 kan tilpasse sin indkomst, så indkomstgrænsen i kapitel 2 overholdes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
17 |
Spm. om det kan bekræftes, at for en selvstændig erhvervsdrivende, der er omfattet af årgang 1946-1947, som har brugt virksomhedsordningen, og som har holdt hævningerne, der beskattes som personlig indkomst, nede for at undgå topskat, nu belønnes, fordi den pågældende har overholdt indkomstgrænsen i kapitel 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
18 |
Spm. om det kan bekræftes, at en selvstændig erhvervsdrivende, der er omfattet af årgang 1948 og 1949 og som bruger virksomhedsordningen, kan undgå at blive omfattet af indkomstgrænsen selv om den pågældende har haft personlig indkomst over 550.000 kr. i 2005 og 2006, blot der i den resterende 3 årsperiode ikke hæves mere i virksomheden, end at den samlede personlige indkomst i 3 års perioden omfattet af kapitel 2 bliver under 1.650.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
19 |
Spm. om det kan bekræftes, at alle godsejere og landbrugere, der har et overskud af deres landbrugsejendom på over 550.000 kr. årligt, ikke bliver omfattet af indkomstgrænsen i kapitel 2, fordi en stor del af overskuddet beskattes som kapitalindkomst og virksomhedsindkomst, da de pågældende bruger virksomhedsordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
20 |
Spm. om det kan bekræftes, at en hovedaktionær, der er direktør i et selskab ejet af vedkommende selv, ikke er omfattet af indkomstgrænsen efter kapitel 2, hvis den pågældende i 3 års perioden har fået udbetalt løn på 500.000 kr. årligt, men derudover årligt har fået udbetalt 90.000 kr. i udbytte fra selskabet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
21 |
Spm. om det kan bekræftes, at ægtefællen til en hovedaktionær ikke er omfattet af indkomstgrænsen efter kapitel 2, hvis den pågældende i 3 års perioden har fået udbetalt løn på op til topskattegrænsen, medens hovedaktionæren i de samme år har fået udbetalt 2 mio. kr. i løn årligt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
22 |
Spm. om, hvorledes medregnes fordele ved tildelte aktieoptioner ved opgørelse af, om en lønmodtager er omfattet af indkomstgrænsen i kapitel 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
23 |
Spm. om, hvordan frynsegoder medregnes, herunder værdi af fri bil, medarbejderobligationer, sundhedsordninger o.lign., ved opgørelse af, om en lønmodtager er omfattet af indkomstgrænsen i kapitel 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
24 |
Spm. om, hvorledes personlig indkomst omfattet af ligningslovens § 16 A, stk. 9 medregnes, ved opgørelse af indkomstgrænsen efter kapitel 2 og indkomstgrænsen for fuldtidsbeskæftigelse for selvstændige efter kapitel 3, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
25 |
Spm. om, det kan bekræftes, at en hovedaktionær i et selskab, der kun driver passiv virksomhed, er berettiget til nedslag efter lovforslaget, hvis de øvrige betingelser opfyldes, og den pågældende af selskabet har fået indbetalt ATP som fuldtidsbeskæftiget og modtager 200.000 kr. i årlig løn, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
26 |
Spm. om, det kan bekræftes, at ægtefællen til en hovedaktionær i et selskab, der kun driver passiv virksomhed, er berettiget til nedslag efter lovforslaget, hvis de øvrige betingelser opfyldes, og den pågældende af selskabet har fået indbetalt ATP som fuldtidsbeskæftiget og modtager 200.000 kr. i årlig løn i de 5 år, hvor den pågældende er 60-65 år, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
27 |
Spm. om, det kan bekræftes, at en person, der har drevet selvstændig virksomhed og har ladet sig beskatte efter virksomhedsordningen og derfor har et betydelig opsparet overskud, men hvor »virksomheden« nu kun består af en forældrelejlighed udlejet til en datter, kan anses for fuldtidsbeskæftiget i relation til lovens kapitel 3, blot der hæves en del af det opsparede overskud, så der beskattes 200.000 kr. som personlig indkomst, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
28 |
Spm. om, det kan bekræftes, at en person, der har drevet selvstændig virksomhed som landbruger, men nu udelukkende bortforpagter ejendommens jordarealer, og som har ladet sig beskatte efter virksomhedsordningen og derfor har et betydelig opsparet overskud, kan anses for fuldtidsbeskæftiget i relation til kapitel 3, blot der hæves en del af det opsparede overskud, så der beskattes 200.000 som personlig indkomst, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
29 |
Spm. om, det kan bekræftes, at en pensioneret godsejer, der er født i 1950 og som bortforpagter sit gods mod et årligt vederlag på 1 mio. kr. og som bruger virksomhedsordningen og har en betydelig konto for opsparet overskud, kan opnå fuldt nedslag på 100.000 kr., hvis den pågældende sørger for i 3 årsperioden 2007 - 2009 omfattet af indkomstgrænsen efter kapitel 2 kun at hæve, så den personlige indkomst samlet bliver under 1.650.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
30 |
Spm. om en oversigt over marginalskatteprocenterne for selvstændige erhvervsdrivende, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
31 |
Spm. om, hvordan ordningen for medarbejdende ægtefæller virker, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
32 |
Spm. om, hvorledes ordningen fungerer for personer, der har været og er omfattet af afsnit II i virksomhedsskatteloven og derved bruger kapitalafkastordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
33 |
Spm. om, hvorledes ordningen fungerer for personer, der har været og er omfattet af afsnit IIB i virksomhedsskatteloven og derved bruger udligningsordningen for forfattere og skabende kunstnere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
34 |
Spm. om det kan bekræftes, at pensionister, der udfører honorarbetalt konsulentarbejdede, der aflønnes som B-indkomst, opfylder kravet om fuldtidsbeskæftigelse, blot de har en årligt honorarindkomst på 60.000 kr. (reguleret) årligt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
35 |
Spm. om, hvorledes efterfølgende reguleringer - i forhold til det selvangivne - af den skattepligtige personlige indkomst hos personer, der er omfattet af lovforslaget og driver selvstændig virksomhed, påvirker beregning af nedslaget, som følge af betydningen for indkomstgrænsen i kapitel 2 og indkomstgrænsen i kapitel 3 for selvstændige erhvervsdrivende ved afgørelse af om den pågældende er fuldtidsbeskæftiget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
36 |
Spm. om, hvorledes kravet om fuldtidsbeskæftigelse kan opfyldes for en selvstændig erhvervsdrivende med en mindre virksomhed, og hvor ejeren samtidigt i beskedent omfang har lønarbejde (f.eks. ½ ATP bidrag), til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
37 |
Spm. om, det kan bekræftes, at en lønmodtager, der har 2 halvdagsstillinger, og derfra får indbetalt ½ ATP bidrag, opfylder kravet til fuldtidsbeskæftigelse i kapitel 3, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
38 |
Spm. om, det kan bekræftes, at for lønmodtagere er det afgørende, hvornår lønnen udbetales i relation til kravet om fuldtidsbeskæftigelse, og ikke hvornår arbejdet er udført, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
39 |
Spm., om en forfatter, der er født i 1949, og hvis eneste indtægt i 2009 er biblioteksafgift på 200.000 kr., der anses for personlig indkomst uden arbejdsmarkedsbidrag, vil være berettiget til nedslag efter lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
40 |
Spm., om en forfatter, der er født i 1949, og hvis eneste indtægt i 2009 er biblioteksafgift på 200.000 kr., der anses for personlig indkomst med arbejdsmarkedsbidrag, vil være berettiget til nedslag efter lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
41 |
Spm., om at belyse effekten af, at en person født i 1950 og som driver kiosk, af SKAT for indkomståret 2010 får en skønsmæssig forhøjelse på 20.000 kr. som følge af dårligt ført regnskab, hvis den pågældende har selvangivet overskud af selvstændig virksomhed med 155.000 kr. (2008-niveau), til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
42 |
Spm., om at oplyse, om værdien af nedslaget automatisk indregnes i forskudsopgørelserne. Og hvis ikke, kan en skatteyder så anmode om at få indregnet beløbet i forskudsopgørelsen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
43 |
Spm., om det kan bekræftes, at hvis nedslaget for seniorer sammen med øvrig skat og indbetalt skat medfører overskydende skat, så udbetales dette med procenttillæg efter de almindelige regler for overskydende skat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
44 |
Spm. om at bekræfte, at en selvstændig erhvervsdrivende nu kan skifte over til forskudt indkomstår alene for at opfylde kravet til fuld beskæftigelse (f.eks. for medarbejdende ægtefælle), efter reglerne i kildeskattelovens § 22, stk. 2, hvis omlægningen f.eks. begrundes med hensyn til personaleferie, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
45 |
Spm. om SKAT vil stille et EDB program, der kan bruges til beregning af det årlige nedslag, tilgængeligt for borgerne på nettet, således at borgerne efter vedtagelse af lovforslaget kan beregne effekten af deres indkomst i de år, hvor de pågældende er 57 - 59, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|
|
Oversigt over bilag vedrørende L 161
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Orientering om, at forslaget er sendt i ekstern høring |
2 |
Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren |
3 |
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
4 |
Kopi af alm. del - spm. 236 om det foreslåede skattenedslag for seniorer vil øge arbejdsudbuddet med godt 4.000 helårsprofiler |
5 |
1. udkast til betænkning |
|
|