Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

L 160 – Forslag til lov om skattenedslag for seniorer.

Hermed sendes i 5 eksemplarer en kommentar til henvendelsen af 12. april 2008 fra Frits Rose.

(L 160 - bilag 2).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Birgitte Christensen

                         


Frits Rose kritiserer i en henvendelse til Folketingets Skatteudvalg, at forslaget om skattenedslag til seniorer ikke omfatter de nuværende 63- og 64-årige. Frits Rose kritiserer også begrundelsen om, at formålet med ordningen er at give en økonomisk tilskyndelse til mulige efterlønsmodtagere og pensionister til at blive på arbejdsmarkedet, og at regeringen og aftaleparterne gør sig skyldig i vælgerfup, når man lover skatterabat til 64-årige, og det så ikke gælder for de nuværende 63- og 64-årige.

Kommentar hertil: Som beskæftigelsessituationen er nu i Danmark, er der brug for alle på arbejdsmarkedet – ikke mindst den erfarne arbejdskraft. Skattenedslaget har til formål at vende tendensen til, at seniorer vælger at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet i 60 års-alderen. Baggrunden er, at næsten otte ud af ti er på arbejdsmarkedet som 59-årige, hvorimod det er mindre end hver fjerde blandt de 64-årige.

Formålet med skattenedslaget er således at øge arbejdsudbuddet blandt seniorer. Regeringen og aftaleparterne har derfor lagt vægt på, at skattenedslaget skal virke fremadrettet og dermed motivere de personer, der ikke allerede har taget stilling til, om de vil gå på efterløn/pension, til at fortsætte på arbejdsmarkedet. Jeg synes bestemt også, at personer med et langt arbejdsliv har gjort en stor indsats for Danmark, men sigtet med lovforslaget om skattenedslag til seniorer er ikke at give en belønning til seniorer for den hidtidige arbejdsindsats, men at give økonomisk incitament til, at de bliver på arbejdsmarkedet frem til de fylder 65 år.

Forudsætningerne for at opnå skattenedslag er, at personen har arbejdet på fuld tid (dvs. ugentlig arbejdstid på mindst 27 timer) i 5 år frem til 64-års alderen, og formålet med ordningen er – som nævnt – at den skal virke fremadrettet. Dette vil umiddelbart betyde, at ordningen først skulle gælde for personer, der fylder 64 år i 2012 (og dermed 60 år i 2008 – årgang 1948). Regeringen og aftaleparterne har dog valgt, at ordningen allerede skal gælde for personer, der fylder 64 år i 2010 (dvs. 62 år i 2008 – årgang 1946). Baggrunden er, at der i dag er en stor gruppe af mulige efterlønsmodtagere, der trækker sig tilbage fra arbejdsmarkedet som 62-årige, og at det er vigtigt at få denne udvikling vendt så hurtigt som muligt.

I regeringsgrundlaget fra november 2007 nævnes skattenedslag til 64-årige for første gang, og det bliver omtalt i medierne. På det tidspunkt havde ordningen ikke fået sit præcise indhold, men det var et klart sigte, at ordningen skulle være fremadrettet, da formålet er at øge arbejdsudbuddet. Der er således på ingen måde tale om vildledning af vælgerne, når der nu er fremsat et forslag, som netop giver mulighed for skattenedslag til 64-årige i arbejde, som har været fuldtidsbeskæftigede siden de var 60 år – og det gælder fremadrettet for personer, der fylder 64 år i 2010-2016 (årgang 1946-1952) men ikke tidligere årgange.