Hermed sendes besvarelse af spørgsmÃ¥l nr.<DOCUMENT_START> 19, som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. april 2008 vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven og forskellige andre love (Dansk straffemyndighed) (L 16).

 

 

 

Lene Espersen

/

Lars Hjortnæs

 


SpørgsmÃ¥l nr. 19 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven og forskellige andre love (Dansk straffemyndighed) (L 16):

 

”Ministeren bedes give nogle konkrete eksempler pÃ¥, hvilke handlinger som er omfattet af den foreslÃ¥ede § 8, nr. 3.”

 

Svar:

Efter forslaget til straffelovens § 8, nr. 3, omfatter dansk straffemyndighed handlinger, som foretages uden for den danske stat, uden hensyn til hvor gerningsmanden hører hjemme, nÃ¥r handlingen krænker en forpligtelse, som det ifølge lov pÃ¥hviler gerningsmanden at iagttage i udlandet. Den foreslÃ¥ede bestemmelse svarer til den gældende bestemmelse i straffelovens § 8, nr. 2, 1. led.

Som nærmere beskrevet under pkt. 3.4.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger omfatter den foreslÃ¥ede bestemmelse for det første et uden for straffebestemmelsen etableret særligt pligtforhold. I retspraksis er den gældende bestemmelse (§ 8, nr. 2, 1. led) f.eks. anvendt i forhold til overtrædelse af færdselslovens bestemmelser om køre- og hviletid, jf. herved Højesterets dom af 4. november 1994 (gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 1995, side 9). Sagen angik et tilfælde, hvor en dansk chauffør under kørsel i Holland overtrÃ¥dte køre- og hviletidsreglerne, hvilket medførte et strafansvar for den danske vognmand efter færdselslovens regler om objektivt ansvar.

Som anført i lovforslagets bemærkninger omfatter den foreslåede bestemmelse for det andet et særligt pligtforhold, der forudsætningsvis er indeholdt i selve straffebestemmelsen. Dette vil f.eks. gælde i forhold til overtrædelser af bestemmelser, der forudsætter en særlig relation mellem gerningsmand og offer, herunder navnlig som led i institu­tionsophold. Som et eksempel herpå kan nævnes straffelovens § 219, hvorefter det er strafbart for en ansat på institution for sindslidende mv. at have samleje med en person, der er optaget på institutionen.

I retspraksis er den gældende bestemmelse (§ 8, nr. 2, 1. led) ogsÃ¥ anvendt i forhold til en ægtefælles tilsidesættelse af pligten til ikke at indgÃ¥ nyt ægteskab, sÃ¥ længe det nuværende ægteskab bestÃ¥r, jf. herved straffelovens § 208 om bigami (Københavns Byrets dom af 4. januar 2005 (utrykt)).

Som anført i lovforslagets bemærkninger til forslaget til straffelovens § 8, nr. 3, vil det normalt være en forudsætning for at anvende den foreslÃ¥ede bestemmelse, at der er spørgsmÃ¥l om at rejse straffesag mod en person, som har eller har haft en vis tilknytning til Danmark.

Det bemærkes, at retsforfølgning pÃ¥ grundlag af forslaget til straffelovens § 8, nr. 3, i forhold til lovovertrædelser, som er begÃ¥et i udlandet, ligesom efter gældende ret vil forudsætte, at der er tale om overtrædelser af danske straffebestemmelser, som har eksterritorial gyldighed (dvs. at der er tale om dansk lovgivning, som ogsÃ¥ skal iagttages i udlandet). At en lovbestemmelse har eksterritorial gyldighed er ikke det samme, som at lovbestemmelsen i den foreslÃ¥ede § 8’s forstand indeholder en forpligtelse, som det pÃ¥hviler gerningsmanden at iagttage i udlandet. Som anført forudsætter retsforfølgning efter jurisdiktionsbestemmelsen sÃ¥ledes herudover, at der er sket en krænkelse af et særligt pligtforhold.