Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 14, som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. april 2008 vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven og forskellige andre love (Dansk straffemyndighed) (L 16).
Lene Espersen
/
Lars Hjortnæs
Spørgsmål nr. 14 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven og forskellige andre love (Dansk straffemyndighed) (L 16):
â€Ministeren bedes i fortsættelse af AdvokatrÃ¥dets henvendelse, jf. L 16 – bilag 4, konkret oplyse, hvordan der i lovforslaget kan ske en præcisering af, hvilke strafbare handlinger som er omfattet at den foreslÃ¥ede § 7, stk. 1, i form af, at de pÃ¥gældende handlinger specifikt angives i bestemmelsen?â€
Svar:
På baggrund af Advokatrådets henvendelse forstår Justitsministeriet spørgsmålet således, at det nærmere angår forslaget til straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra b, om dansk straffemyndighed i forhold til lovovertrædelser begået i udlandet af en gerningsmand, der på gerningstidspunktet har dansk tilknytning, når handlingen er rettet mod nogen, der ligeledes har dansk tilknytning på gerningstidspunktet.
En ændring som nævnt i spørgsmålet vil kunne ske ved, at der i forslaget til straffelovens § 7 indsættes et nyt stk. 2 med følgende ordlyd:
â€Stk. 2. Dansk straffemyndighed efter stk. 1, nr. 2, litra b, er betinget af, at handlingen omfatter
1) … [opregning af lovovertrædelser]â€
Jeg kan ikke tilslutte mig en sådan ændring af lovforslaget.
Som anført i besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 5 vedrørende lovforslaget er der således efter Justitsministeriets opfattelse ikke grundlag for i den foreslåede bestemmelse at søge at angive udtømmende, hvilke strafsanktionerede bestemmelser der kan overtrædes i udlandet af en dansk gerningsmand over for et dansk offer, og hvor der i praksis kan opstå behov for dansk straffemyndighed. Dette ville i givet fald blandt andet forudsætte en omfattende opregning af straffebestemmelser i og uden for straffeloven og alligevel med risiko for, at ikke alle relevante tilfælde ville blive omfattet af bestemmelsen. Endvidere ville der løbende opstå spørgsmål om at ændre jurisdiktionsbestemmelsen i takt med vedtagelsen af nye eller ændrede straffebestemmelser.