Hermed sendes besvarelse af spørgsmÃ¥l nr.<DOCUMENT_START> 14, som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. april 2008 vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven og forskellige andre love (Dansk straffemyndighed) (L 16).

 

 

 

Lene Espersen

/

Lars Hjortnæs

 


SpørgsmÃ¥l nr. 14 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven og forskellige andre love (Dansk straffemyndighed) (L 16):

 

”Ministeren bedes i fortsættelse af AdvokatrÃ¥dets henvendelse, jf. L 16 â€“ bilag 4, konkret oplyse, hvordan der i lovforslaget kan ske en præcisering af, hvilke strafbare handlinger som er omfattet at den foreslÃ¥ede § 7, stk. 1, i form af, at de pÃ¥gældende handlinger specifikt angives i bestemmelsen?”

 

Svar:

PÃ¥ baggrund af AdvokatrÃ¥dets henvendelse forstÃ¥r Justitsministeriet spørgsmÃ¥let sÃ¥ledes, at det nærmere angÃ¥r forslaget til straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra b, om dansk straffemyndighed i forhold til lovovertrædelser begÃ¥et i udlandet af en gerningsmand, der pÃ¥ gerningstidspunktet har dansk tilknytning, nÃ¥r handlingen er rettet mod nogen, der ligeledes har dansk tilknytning pÃ¥ gerningstidspunktet.

En ændring som nævnt i spørgsmÃ¥let vil kunne ske ved, at der i forslaget til straffelovens § 7 indsættes et nyt stk. 2 med følgende ordlyd:

”Stk. 2. Dansk straffemyndighed efter stk. 1, nr. 2, litra b, er betinget af, at handlingen omfatter

1) â€¦ [opregning af lovovertrædelser]”

Jeg kan ikke tilslutte mig en sådan ændring af lovforslaget.

Som anført i besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmÃ¥l nr. 5 vedrørende lovforslaget er der sÃ¥ledes efter Justitsministeriets opfattelse ikke grundlag for i den foreslÃ¥ede bestemmelse at søge at angive udtømmende, hvilke strafsanktionerede bestemmelser der kan overtrædes i udlandet af en dansk gerningsmand over for et dansk offer, og hvor der i praksis kan opstÃ¥ behov for dansk straffemyndighed. Dette ville i givet fald blandt andet forudsætte en omfattende opregning af straffebestemmelser i og uden for straffeloven og alligevel med risiko for, at ikke alle relevante tilfælde ville blive omfattet af bestemmelsen. Endvidere ville der løbende opstÃ¥ spørgsmÃ¥l om at ændre jurisdiktionsbestemmelsen i takt med vedtagelsen af nye eller ændrede straffebestemmelser.