Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

L 159 – forslag til lov om ændring af dødsboskatteloven og forskellige andre love (Forhøjelse af grænser for skattefritagelse, ændringer som følge af arveloven og nye aktieavancebeskatningsregler m.v.) 

Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentar til henvendelsen fra advokatfirmaet Gorrissen Federspiel Kierkegaard (L 159 – bilag 4).

 

 

 

Kristian Jensen

 

 

                            /Kaj-Henrik Ludolph

 

 


Henvendelse:

Henvendelsen drejer sig om forslaget om at forlænge fristen for at foretage og anmelde acontoudlodning af boets aktiver, jf. afsnit 3.11. i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Efter gældende regler skal acontoudlodning anmeldes til SKAT for at få skatte- og afgiftsmæssig virkning. Anmeldelse skal ske senest 4 uger efter udlodningsdagen. Acontoudlodning kan ske med virkning fra en hvilken som helst dag i boperioden, men ofte ønsker arvinger, at acontoudlodningen skal have virkning fra dødsdagen. Den gældende 4 ugersfrist betyder, at dette sjældent er muligt i praksis.

Ved lovforslaget foreslås det som ny hovedregel, at 4 ugersfristen tidligst skal regnes fra den dag, hvor boet er udleveret fra skifteretten. Der foreslås som en undtagelse hertil en længere frist for anmeldelse af, at en længstlevende ægtefælle eller samlever har fået acontoudloddet den hidtidige fælles bolig. Fristen er her 3 måneder fra den dag, hvor boet er udleveret fra skifteretten.

Advokaten foreslår, at der indføres en generel 3 måneders frist regnet fra datoen for udleveringen af boet fra skifteretten, det vil sige, at den foreslåede undtagelse gøres til hovedregel, og at undtagelsen dermed kan undværes.

Baggrunden herfor er, at der efter udlevering af dødsboet fra skifteretten skal udstedes proklama; dette er obligatorisk efter dødsboskifteloven. Proklamafristen er på 8 uger, og før udløbet af fristen kan det være risikabelt at gennemføre en acontoudlodning. I bobestyrerboer kan det således være ansvarspådragende for bobestyreren at medvirke til acontoudlodning, før proklamafristen er udløbet.  

Kommentar:

Baggrunden for, at der i det hele taget er en anmeldelsesfrist for acontoudlodninger er, at fristen skal tjene som et værn mod spekulation i forbindelse med aktiver, hvis værdi kan svinge betydeligt over kort tid. Det ville f.eks. ikke være hensigtsmæssigt, hvis arvingerne på et sent tidspunkt under bobehandlingen kunne beslutte at acontoudlodde en aktiepost og frit kunne vælge at lægge udlodningsdatoen på den dato, hvor kursen var mest gunstig for den pågældende.

Derimod har det ikke været hensigten at lægge hindringer i vejen for acontoudlodning med virkning fra dødsdagen. Formålet med de foreslåede forlængelser af fristen har således været at udvide mulighederne for acontoudlodning med virkning fra dødsdagen.

Det er nu påpeget, at den foreslåede generelle forlængelse ikke vil få den tilsigtede virkning grundet samspillet med proklamareglerne. Selv om det i princippet er muligt at acontoudlodde, efter at boet er udleveret fra skifteretten, vil navnlig mange bobestyrere afstå fra at medvirke hertil, så længe proklamafristen ikke er udløbet.

Jeg finder fortsat, at acontoudlodning bør anmeldes til SKAT, og at der – når dagen vælges vilkårligt –  passende kan være en frist på 4 uger fra udlodningsdagen.

Samtidig har jeg dog forståelse for, at det skal være muligt at udlodde med virkning fra dødsdagen i alle dødsboer, og at det er hensigtsmæssigt – og somme tider nødvendigt – at vente, til proklamafristen er udløbet, før der træffes beslutning om acontoudlodning.

Efter nærmere overvejelse finder jeg, at fristen for at indberette acontoudlodning til SKAT ikke bør være 3 måneder fra boets udlevering, som foreslået af advokaten, men 4 måneder fra boets udlevering. Herved er der taget højde for, at udstedelse af proklama ikke nødvendigvis er den allerførste handling der foretages i et udleveret dødsbo, og at der med en frist på 4 måneder altid vil være en periode på minimum 4 uger fra proklamafristens udløb, hvori der kan træffes beslutning om acontoudlodning med virkning fra dødsdagen samt indsendes anmeldelse heraf.

Jeg vil fremsætte ændringsforslag til 2. behandlingen af lovforslaget, der imødekommer ovenstående. Den særlige forlængede frist for anmeldelse af acontoudlodning af den hidtidige bolig til en efterlevende ægtefælle eller samlever vil blive unødvendig, og jeg vil derfor stille forslag om, at den udgår af lovforslaget.

     Â