Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 159 - Forslag til Lov om ændring af dødsboskatteloven og forskellige andre love (Forhøjelse af grænser for skattefritagelse, ændringer som følge af arveloven og nye aktieavancebeskatningsregler m.v.).
Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentar til henvendelsen fra Dansk Landbrug, jf. bilag 5 af 23. april 2008.
Kristian Jensen
                                                                / Kaj-Henrik Ludolph
L 159 – bilag 5:
I lyset af de stigende ejerboligpriser og friværdier i de seneste år foreslår Dansk Landbrug (DL) i deres henvendelse, at lovforslaget ændres, således at der også ses bort fra ejerboligen ved opgørelsen af boets nettoformue. Hvis dette ikke sker, forudser DL, at lovforslaget ikke medfører den tilstræbte administrative besparelse. Alternativt til at bortse fra ejerboligen ved opgørelsen af boets nettoformue foreslår DL en yderligere forhøjelse af skattepligtsgrænserne for dødsboernes aktiver og nettoformue.
Skatteministeriet er ikke enig med Dansk Landbrug i, at lovforslaget ikke vil medføre de tilstræbte administrative besparelser.
Lovforslaget vurderes netop at rette op på problemerne i relation til den ekstraordinære stigning i antallet af skattepligtige dødsboer, der er forårsaget af højere boligpriser og friværdier.
For det første foreslås det, at værdien af ejerboliger, der skattemæssigt er omfattet af parcelhusreglen, ikke fremover medregnes ved opgørelsen af boets aktiver. Herved gøres aktivopgørelsen helt uafhængig af udviklingen i ejerboligpriserne.
For det andet foreslås beløbsgrænsen for boets nettoformue forhøjet til samme beløb som aktivgrænsen, dvs. til 2.509.900 kr. i 2008. Herved neutraliseres også de markante stigninger i friværdierne på ejerboliger, som fortsat foreslås at skulle medregnes til nettoformuen.
Af vurderingsstatistikken og den seneste konjunkturvurdering i Økonomisk Redegørelse, februar 2008, fremgår, at vurderingen af et gennemsnitligt parcelhus skønnes at stige med ca. 65 pct. fra 2000-2008.
Da den foreslåede forhøjelse af nettoformuegrænsen til 2.509.900 kr. (2008) indebærer, at beløbsgrænsen fra 2000 til 2008 bliver opreguleret med godt 65 pct. eller med en tilsvarende stigning, som ejendomsvurderingerne er steget fra 2000 til 2008, og det samtidigt skønnes, at ejendomsværdierne og friværdierne relativt set, er steget i samme takt siden 2000, er der således i lovforslaget i fornødent omfang taget højde for den ekstraordinære stigning i antallet af skattepligtige boer, der kan henføres til friværdiernes øgede vægt i boernes nettoformue.
Der ses derfor ikke at være behov for yderligere ekstraordinære forhøjelser af skattepligtsgrænserne.