Skatteudvalget Folketinget Christiansborg 1240 København
|
|
Lovforslag L 159 om ændring af dødsboskatteloven og forskellige andre love
Jeg tillader mig herved at rette henvendelse til Skatteudvalget med enkelte bemærkninger til ovennævnte lovforslag, som har min særlige interesse, dels fordi jeg som advokat og autoriseret bobestyrer bistår med skifte af mange dødsboer, dels fordi jeg siden lovens indførelse har undervist advokater, dommere og andre i dødsboskattereglerne.
Ad. § 1 nr. 8, 44 og 58 – ændring af dødsboskattelovens §§ 5, 42 og 66
Jeg foreslår, at 2. pkt. i § 5, stk. 2 og § 66, stk. 2 formuleres således:
â€Underretningen skal indgives senest 4 uger efter udlodningsdagen, idet fristen for at indgive underretning dog tidligst udløber 3 mÃ¥neder efter datoen for boets udlevering fra skifteretten.â€
I konsekvens heraf foreslår jeg, at det i § 1 nr. 44 indsatte forslag til et nyt stk. 3 i dødsboskattelovens § 42 udgår.
*
Det er således mit forslag, at der generelt for alle modtagere af a conto udlodning og for alle aktiver skal gælde den samme frist for indgivelse af meddelelse om a conto udlodning, og at fristen tidligst udløber 3 måneder efter boets udlevering fra skifteretten.
Det fremgår af lovforslagets generelle bemærkninger, at lovforslaget går ud på, at det i alle tilfælde bliver muligt at vælge og indberette a conto udlodning med virkning fra dødsfaldet, efter at skifteretten har taget stilling til boets behandlingsmåde.
En frist på 4 uger fra boets udlevering er imidlertid ikke tilstrækkelig til, at dette formål i alle tilfælde kan realiseres i praksis.
Det er således ikke tilrådeligt, og for en advokat potentielt ansvarspådragende, at a conto udlodde aktiver i dødsboer før efter proklama i Statstidende er udløbet, og det med sikkerhed er konstateret, at boet er solvent.
I boer der skiftes privat understreges dette af reglen i dødsboskiftelovens § 27, stk. 1, hvorefter arvinger, der helt eller delvis har delt boets aktiver uden at opfylde eller sikre opfyldelsen af boets forpligtelser, hæfter personligt og solidarisk for gælden. En a conto udlodning er ensbetydende med at boets deling er påbegyndt.
I bobestyrerboer gælder reglen i dødsboskiftelovens § 64, hvorefter a conto udlodning kan ske med bobestyrerens tilladelse, når boets forhold utvivlsomt tillader det. Proklamafristen er 8 uger, jf. dødsboskiftelovens § 81, stk. 2, og proklama indrykkes først efter boets udlevering fra skifteretten. På den baggrund er a conto udlodning pr. dødsdagen i bobestyrerboer ikke mulig under de nugældende regler, hvor der gælder en absolut 4 ugers frist fra udlodningsdagen.
I bogen â€Dødsboskiftloven med kommentarerâ€, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, p. 316 beskrives den nugældende regel i dødsboskattelovens § 5 sÃ¥ledes:
â€Dette er ensbetydende med, at a conto udlodninger i bobestyrerbehandlede boer pr. dødsdagen af ikke-indberetningsfritagne aktiver normalt ikke længere vil kunne finde sted, dels fordi boerne i praksis først berigtiges ca. 4 uger efter dødsdagen eller senere, dels fordi bobestyreren ikke kan vide, om boet er solvent eller insolvent, før proklamafristen pÃ¥ 8 uger er udløbet og boets solvens konstateret i Ã¥bningsstatus.â€
Formålet med den nye regel netop, at muliggøre a conto udlodninger pr. dødsdagen, men som det fremgår, er en 4 ugers frist fra boets udlevering fra skifteretten ikke tilstrækkelig til at realisere formålet.
En generel frist på 3 måneder fra boets udlevering vil sikre tid til, at det efter den 8 ugers proklamafrist er udløbet kan konstateres om boet er solvent eller insolvent, før beslutning om a conto udlodning træffes.
Endelig skal bemærkes, at en generel 3 måneders frist vil forenkle reglerne, idet den foreslåede særregel for a conto udlodning til ægtefæller i § 42, stk. 3 herefter ikke er påkrævet.
Med venlig hilsen
Lars Grøngaard