Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

L 159 – forslag til lov om ændring af dødsboskatteloven og forskellige andre love (Forhøjelse af grænser for skattefritagelse, ændringer som følge af arveloven og nye aktieavancebeskatningsregler m.v.)

Den 5. maj 2008 oversendte jeg nogle ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af lovforslaget.

Vedlagt oversender jeg i 5 eksemplarer yderligere ændringsforslag, som jeg også ønsker at stille til 2. behandlingen af lovfor-slaget.

 

 

 

Kristian Jensen

 

 

                            /Kaj-Henrik Ludolph

 

 


SkatteministerietJ. nr. 2007-711-0001

 

 

 

 

 

 

                                                              Ændringsforslag

                                                                          til

2. behandling af forslag til lov om ændring af dødsboskatteloven og forskellige andre love (Forhøjelse af grænser for skattefritagelse, ændringer som følge af arveloven og nye aktieavancebeskatningsregler m.v.) (L 159)

 

 

                                                                       Til § 1

 

1) I den under nr. 71 foreslåede affattelse af § 89, stk. 8, stk. 9 og stk. 10,  2. pkt., ændres ”udskrivningsdatoen” til: ”udgangen af den første fulde måned efter udskrivningsdatoen”.

[Regulering af frister for renteberegning]

Til § 2

 

2) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 80, stk. 6.1. pkt., indsættes efter ”reguleres årligt”: ”med en procent”. 

[Tekstmæssig præcisering]

 

Bemærkninger

 

Til nr. 1

De foreslåede bestemmelser i dødsboskattelovens § 89, stk. 8, 9 og 10, fastsætter udløbsfrister for forrentning af dødsboskattekrav i nogle situationer, hvor skatteberegningen er ændret. Der er behov for sådanne regler, fordi dødsboskattelovens § 89, stk. 1, der alene indeholder en generel henvisning til kildeskattelovens regler om bl.a. forrentning, efterlader tvivl om, hvad der skal ske.

I lovforslaget er det foreslået, at forrentningen skal stoppe på datoen for udskrivningen af den ændrede skatteberegning. At forrentningen således stopper på en vilkårligt valgt dato, harmonerer imidlertid ikke med de generelle principper for, hvornår forrentning afsluttes; det sker som hovedregel med udløbet af den første hele måned efter den dag, hvor begivenheden er indtrådt. Der vil i givet fald mangle hjemmel til forrentning i resten af den måned, hvori den ændrede skatteansættelse er foretaget. Ændringsforslaget bevirker, at der skabes  kontinuitet i forrentningen. 

Det er derfor foreslået, at sluttidspunktet for forrentningen ændres fra datoen for udskrivningen af den nye skatteberegning til udløbet af den første hele måned efter udskrivningsdatoen.

Til nr. 2

Der er tale om en tekstpræcisering, der er foreslået af Folketingets Lovsekretariat.