Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

THE/ J.nr. 2007-6869

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

5. maj 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. april 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 1 vedrørende L 151 (SOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 1:

 

”Kan ministeren bekræfte, at bundfradraget på 30.000 kr. årligt knytter sig til kalenderåret, således at der i relation til pensionsberegningen sker fradrag for hele pensionistens arbejdsindtægt på f.eks. 29.500 kr., selv om alle pengene er tjent i årets første kvartal?”

 

 

Svar:

 

Bundfradraget knytter sig til i kalenderåret, og til den eller de perioder, hvor pensionisten forventer at have en arbejdsindtægt. Hvis pensionisten kun forventer at være i beskæftigelse i 1. kvartal, vil pågældende kunne have en arbejdsindtægt i kvartalet på op til 30.000 kr., fx 29.500 kr. som nævnt i spørgsmålet, uden at det påvirker pensionsberegningen. Det indtægtsgrundlag, der anvendes ved pensionsberegningen, vil således ikke blive forøget på grund af arbejdsindtægten.  

 

Pensionisten skal efter gældende regler give kommunen meddelelse om alle forhold, der kan forventes at medføre en ændring af pensionen, herunder indkomstændringer. Hvis pensionisten ikke forventer at tjene mere end 30.000 kr. i løbet af hele kalenderåret, behøver pågældende derfor ikke give kommunen meddelelse herom, da en forventet arbejdsindtægt på under 30.000 kr. ikke vil kunne påvirke pensionen, uanset på hvilket tidspunkter pensionisten forventer at erhverve denne indtægt i kalenderåret.

 

Ved fastsættelsen af pensionen fordeles virkningen af bundfradraget over den forventede periode med arbejdsindtægt. Hvis arbejdsindtægten ophører tidligere end forventet (fx på grund af ny beslutning om at stoppe, afskedigelse, dødsfald etc.), vil en del af bundfradraget derfor ikke være blevet udnyttet. Dette uudnyttede bundfradrag vil kunne udnyttes, hvis pensionisten senere i kalenderåret på ny får en arbejdsindkomst. Der sker imidlertid ikke efter forslaget efterregulering vedrørende den hidtidige beskæftigelsesperiode.

 

Baggrunden herfor er, at pensionisten typisk, fx ved planlagt ophør af arbejde, vil have haft mulighed for at give kommunen meddelelse herom, og dermed vil det være muligt at udnytte et uudnyttet bundfradrag i den resterende del af beskæftigelsesperioden.

 

Med den foreslåede model for bundfradrag knyttet til kalenderåret, har pensionisten således gode muligheder for at kunne udnytte hele bundfradraget, uanset om der er tale om en løbende eller periodisk beskæftigelse.

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Bent Nielsen