Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

(Arbejdsgiveres betaling af dagpengegodtgørelse for 3 ledighedsdag)

 

 

 

 

 

 

 

 

Myndighed/Afsender

Arbejdsdirektoratet

Lovens ikrafttrædelsesdato

1. juli 2008

Kontaktperson

Flemming Frandsen

Telefon

38148229

E-mail

[email protected]

 

 

Baggrund for loven

Lovforslaget er et led i gennemførelsen af finanslovsaftalen for 2008 indgået mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Ny Alliance. Lovforslaget indebærer, at arbejdsgivernes betaling af dagpengegodtgørelse til lønmodtagere ved afskedigelse, hjemsendelse og ophør af opgave- eller tidsbestemt akkord og lignende øges fra 2 til 3 dage.

 

Lovforslagets formål

Efter lovens § 84 skal en arbejdsgiver betale dagpenge­godtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag (G-dage) til et medlem af en a-kasse i forbindelse med medlemmets afskedigelse, hjemsendelse, ophør af opgave- og tidsbestemt akkord og lignende.

 

Det foreslås at øge arbejdsgivernes betaling af dagpengegodtgørelse til lønmodtagere ved afskedigelse, hjemsendelse og ophør af opgave- eller tidsbestemt akkord og lignende fra 2 til 3 dage.

 

Formålet med lovforslaget er at styrke arbejdsgivernes incitament til at planlægge arbejdet således, at behovet for afskedigelser og hjemsendelser reduceres. Formålet er også, at de arbejdsgivere, der hyppigt afskediger, hjemsender mv. ansatte, i højere grad skal bidrage til finansieringen af dagpengesystemet.

 

Den primære målgruppe for lovforslaget

Lovforslaget ændrer ikke på, hvem der er berettiget til at modtage dagpengegodtgørelse i forbindelse med afskedigelse, hjemsendelse og ophør af opgave- eller tidsbestemt akkord og lignende. Derfor er lønmodtageren ikke at anse for den primære målgruppe for lovforslaget.

 

Ændringen har betydning for arbejdsgivere i forbindelse med afskedigelse, hjemsendelse og ophør af opgave- eller tidsbestemt akkord og lignende, idet de kan komme til at betale mere ved hver hjemsendelse eller afskedigelse mv. af et medlem. Den primære målgruppe for lovforslaget må derfor anses for at være arbejdsgivere (offentlige og private).

 

De sekundære målgrupper for lovforslaget

Ingen

 

Samlet vurdering

Lovforslaget har ingen ligestillingsmæssige konsekvenser.