Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 9. april 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 1 (L 147), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra 3F Nordøst Vendsyssel, jf. L 147 – bilag 2.â€
Endeligt svar:
FormÃ¥let med de nye regler om supplerende dagpenge er at sikre, at supplerende dagpenge opfylder formÃ¥let om at være en midlertidig ydelse, som et medlem kan modtage i forbindelse med kortvarig, delvis ledighed eller som indgang til arbejdsÂmarkedet pÃ¥ fuld tid.
Justering af de supplerende dagpenge går derfor ikke ud på at afskaffe muligheden for supplerende dagpenge, men alene på en begrænsning af perioden med ret til supplerende dagpenge.
Det vil således stadig være muligt at modtage supplerende dagpenge. Blot i en begrænset periode på sammenlagt 30 uger inden for 104 uger. Og begrænsningen skal fremover gælde alle, uanset om de har et opsigelsesvarsel i deres ansættelsesforhold eller ej.
Jeg mener, at en begrænsning af retten til supplerende dagpenge vil tilskynde arbejdsgivere og arbejdstagere yderligere til at udbyde og efterspørge arbejde på fuld tid. Og det betyder et opgør med de regler, som har givet mulighed for at arbejdsgivere og arbejdstagere sammen har kunnet indrette sig permanent på en kombination af deltidsarbejde og supplerende dagpenge.
Vi har i dag stor mangel på arbejdskraft i Danmark. Jeg mener derfor, at ledige, der ønsker det, har rigtig gode muligheder for at få et fuldtidsarbejde.
Jeg vil i øvrigt gerne nævne, at efter de gældende regler om rådighed skal ledige – herunder personer der modtager supplerende dagpenge – stå til rådighed og søge fuldtidsarbejde, som de kan varetage. Hvis de ikke kan få fuldtidsarbejde i lokalområdet, må de søge arbejde i andre områder. Ledige skal som udgangspunkt kunne overtage arbejde med en daglig transporttid på op til 3 timer med offentlige transportmidler.
Ledige kan få hjælp og vejledning om jobsøgning mv. i jobcentrene og deres a-kasser.