Arbejdsmarkedsudvalget (AMU)

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

 

Privat Service, Hotel og Restauration

24. april 2008

BM/bh

 

 

 

 

 

Orientering til Arbejdsmarkedsudvalget

 

Med baggrund for aftalt møde d. 16. april kl. 10.45 med 3F-Scandlines-landsklubben vedrørende Lov 147 om supplerende dagpenge, bedes nærværende skrivelse omdelt til udvalgets medlemmer.

 

Scandlines Landsklubben omfatter alle restaurations- og cafeteriamedarbej- dere på Scandlines overfarter i Gedser, Rødby og Helsingør.

 

Der er tale om ca. 350 medarbejdere, fordelt på tre faggrupper gastronomer, tjenere og ufaglærte medhjælpere.

 

Bestyrelsen består af 17 tillidsrepræsentanter.

 

På færgerne er der på vort område lang tradition for, at der kun beskæftiges fuldtidsmedarbejdere, herunder fuldtidsmedarbejdere ved sæsonarbejde og længere tids fravær.

Der er ikke problemer med, at deltidsstillinger bør ændre til fuldtid.

 

Derved sikres en erfaren og stabil medarbejderstab, der også har stor betydning i forhold til sikkerhedskulturen.

 

SIKKERHEDSKULTUREN OG BEHOV FOR ERFARNE RESERVER

Til gengæld har Scandlines på vort område, altid været afhængig af, at der var erfarne reserver til rådighed ved kortvarigt fravær, og ved særlige spidsbelastninger.

 

En reserve har ingen fast tilknytning til rederiet forstået på den måde, at de har ingen garanti for et bestemt timetal, der kan svinge fra nul i perioder til uger med enkelte vagter, og uger med rigtig mange timer.

 

De har ingen opsigelsesvarsler, men ansættes fra dag til dag, og har ingen tryghed i ansættelsen, uanset hvor længe de har været der.

 

De er med andre ord tilmeldt som fuldt ledige, der løbende kan opnå vagter, når der er behov.

 

Sådanne reserver er nødvendige til at dække løbende fravær af kortere varighed eller spidsbelastninger med mange passagerer. Vore medlemmer indgår i den af Søfartsstyrelsen fastsatte sikkerhedsbesætning, hvor antallet afhænger af passagertallet.

 

På baggrund af den store opmærksomhed i forhold til sikkerhedskulturen, kan Scandlines ikke blot løbende anvende tilfældig arbejdskraft, som reserver der kan skiftes ud hver måned .

 

På baggrund af Estoniakatastrofen blev det besluttet, at alle reserver skal på et sikkerhedskursus af flere dages varighed, senest 30 kalenderdage efter første reservevagt. Hvis det ikke overholdes, skal kaptajnen sørge for at stoppe, at vedkommende bruges som reserve.

Herudover skal deres sikkerhedskompetencer vedligeholdes ved øvelser mindst engang pr. måned, som forudsætning for at sejle.

 

Søfartsstyrelsen har tidligere peget på, at der var behov for at opnå en større stabilitet i arbejdsstyrken således, at sikkerhedskulturen blev styrket.

 

NYE FORSØG PÅ AT LØSE RESERVE BEHOVET

Vi har sammen med Scandlines forsøgt at løse reserveproblemet på flere måder.

 

Vi har i overenskomsten aftalt muligheden af at ansætte fuldtidsansatte med disponible vagter, der kan dække en del af det løbende reservebehov.

 

Sådanne stillinger er da også oprettet, men på grund af de store udsving i reservebehovet, er der grænser for hvor mange der kan ansættes.

 

Vi har ved overenskomstforhandlingerne i 2007 aftalt muligheden af, at løse reservebehovet med fleksible deltidsstillinger, hvor timetallet kan variere voldsomt over en længere periode afhængig af behovet, men der kan være perioder uden arbejde.

 

Dermed sikres fast tilknytning med fastansattes rettigheder samtidig med, at reservebehovet i et vist omfang kan dækkes.

 

Da langt de fleste der blev ansat i disse ny type stillinger var fuldtidsledige med dagpenge fra A-kassen, var de afhængige af, at kunne fastholde en normal indtægt via dagpenge i perioder, hvor der ikke var så meget arbejde.

 

Scandlines har selvfølgelig hele tiden vidst, at de kunne miste de erfarne deltidsansatte, men da hovedparten kommer fra Lolland og Falster, har der kun været meget begrænsede muligheder for at opnå stabilt fuldtidsarbejde, hvad alle undersøgelser jo har vist.

 

LOV 147 STOPPER DE FLEKSIBLE LØSNINGER

Med det ny lovforslag, hvor der kun i 30 uger over 2 år kan opnås dagpenge, er hele grundlaget for at aftale fleksible deltidsstillinger som afløsning for reserver væk. Når der er gået en periode efter den 14. april, vil mange være nødt til at sige op og gå fuldt ledige, uden de store muligheder for i dette område at opnå fuldtidsstillinger.

 

Vi vil hurtigt være tilbage i den situation, at al fravær og spidsbelastninger skal dækkes af erfarne reserver med sikkerhedsuddannelse.

 

Det helt nye i lovforslaget er jo, at de fuldt ledige nu omfattes af tidsbegrænsningen således, at Scandlines vil komme til at opleve, at reserver ender med at skulle sige nej, når de 30 uger er opbrugt, hvilket jo i forhold til 2- årsperioden kan være en lang periode.

 

Vi taler om en situation, hvor der sagligt set ikke er tale om at undlade at oprette fuldtidsstillinger.

 

ER REGERINGEN LIGE GLAD MED ERHVERVSLIVETS BEHOV ?

Scandlines har et sagligt behov for en fleksibel reservestyrke, der skal uddannes løbende, hvilket er en betydelig meromkostning.

 

Vi tvivler på, at regeringens svar til erhvervslivet blot er, at der bare kan ansættes flere i fuldtid, end der er brug for.

Vi tvivler på, at regeringen er ligeglad med at Scandlines tvinges til betydelige merudgifter, ved hele tiden at skulle uddanne reserver, der holder op igen.

 

Vi tvivler på, at regeringen er ligeglad med, at det kan ende med, at Scandlines får svært ved at skaffe reserver på grund af de vilkår de tilbydes. I forhold til Gedser og Rødby kan der ikke trækkes på en stor gruppe af studerende der løser reservebehovet, hvilket i øvrigt heller ikke vil være holdbart i længden.

 

Vi ved, at regeringen ikke er ligeglad med at sikkerhedskulturen svækkes, men hvad sker der med Lov 147?

 

 

KONKLUSIONEN på konsekvenserne af LOV 147 i et område, hvor fuldtidsstillinger ikke bare er til rådighed som alternativ:

 

 

 

1)  Grundlaget for de nuværende fleksible deltidsstillinger, der løser dele af reservebehovet, bortfalder når der er gået en periode

 

2)  De fuldt ledige ender ret hurtigt med, at skulle sige nej til reservevagter, i mange af de uger hvor timetallet ikke er særligt stort, da de ellers mister penge, dvs. de holdes ude af arbejdet med forøgede dagpengeudgifter som konsekvens

 

3)  Scandlines vil få betydelige merudgifter til uddannelse, og sikkerhedskulturen vil blive svækket

 

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

Fællestillidsrepræsentant Joan Willumsen,

formand for Scandlines Landsklubben