Da 3F’s delegation havde foretræde for Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg onsdag, den 30. april vedrørende de særlige kønsspecifikke problemstillinger i lovforslaget om begrænsningen af de supplerende dagpenge, blev vi opfordret til at fremsende flere oplysninger
Det gøres hermed.
Af nedenstående tabel ses de femten 3F-afdelinger, hvor der er flest kvinder, der har modtaget supplerende dagpenge i mere end 30 uger inden for de seneste to år i forhold til samtlige kvinder, der er medlem i de respektive afdelinger.
Andel 3F-kvinder på supplerende dagpenge i mindst 30 uger inden for de seneste 2 år i forhold til alle kvindelige medlemmer i de 15 3F afdelinger, der har forholdsmæssigt flest på supplerende dagpenge. |
||||||
|
Supplerende dagpenge |
Antal medlemmer |
|
|||
Afdeling |
Kvinder |
Mænd |
Hoved-total |
Alle med-lemmer |
Kvinder |
Andel kvinder |
2614 LÆSØ |
22 |
12 |
34 |
259 |
101 |
21,8% |
1649 SAMSØ |
23 |
8 |
31 |
423 |
122 |
18,9% |
0701Â BORNHOLM |
118 |
25 |
143 |
2993 |
1017 |
11,6% |
2601 NORDØST VENDSYSSEL |
218 |
51 |
269 |
5046 |
2122 |
10,3% |
3506Â VEST |
72 |
56 |
128 |
2527 |
737 |
9,8% |
1101Â SKAGERAK |
142 |
79 |
221 |
5433 |
1930 |
7,4% |
0985 NORDHØJFYN |
61 |
8 |
69 |
2792 |
1047 |
5,8% |
2008 VESTSØNDERJYLLAND |
62 |
5 |
67 |
2699 |
1103 |
5,6% |
1308Â RBF, REGION NORDJYLLAND |
65 |
37 |
102 |
1757 |
1163 |
5,6% |
1507Â DJURSLAND |
92 |
20 |
112 |
5280 |
1651 |
5,6% |
1906Â ESBJERG TRANSPORT |
7 |
95 |
102 |
2671 |
135 |
5,2% |
0504 STOREBÆLT |
39 |
11 |
50 |
2582 |
814 |
4,8% |
1104Â MIDTVENDSYSSEL |
55 |
23 |
78 |
3335 |
1207 |
4,6% |
1332Â MARIAGER FJORD |
56 |
4 |
60 |
3778 |
1283 |
4,4% |
1001Â SYDFYN |
82 |
24 |
106 |
5817 |
1934 |
4,2% |
Hovedtotal |
3493 |
1779 |
5272 |
338046 |
111962 |
3,1% |
Det ses, at først og fremmest øerne rammes. På Læsø er det 21,8 % af kvinderne i 3F, der har risiko for at blive ramt af nedskæringerne i de supplerende dagpenge. På Samsø er det 18,9 % af kvinderne i 3F, på Bornholm er det 11, 6 % af kvinderne.
Øerne er sårbare samfund,og der skal ikke forgå mange ændringer inden fraflytningerne fra øerne øges. Dermed undermineres grundlaget for de små samfunds eksistens.
Desuden vil nedskæringerne af de supplerende dagpenge medføre, at det er lavtlønsfamilier, der påføres en markant nedgang i familiernes økonomi. Der er nemlig ikke meget arbejde at få for ikke-faglærte kvinder i disse områder.
Men også i andre af udkantområderne rammer beskæringerne af de supplerende dagpenge overordentlig hårdt.
I 3F Nordøst Vendsyssel, der har geografisk sammenfald med Frederikshavn Kommune, er det 10,3 % af kvinderne i 3F, der har risiko for at blive ramt. I 3F Vest, som har geografisk sammenfald med de gamle Thyborøn, Lemvig og Ulfborg-Vemb kommuner er det 9,8 % af 3F-kvinderne, der ville blive ramt, hvis loven var fuldt indfaset nu.
Sådan ser situationen ud nu, hvor vi har højkonjunktur. Under en lavkonjunktur vil det være endnu sværere for kvinderne af få fuldtidsbeskæftigelse end nu.
Desuden er der ikke regnet på, hvor mange kvinder fra andre forbund fordelt geografisk, der vil blive ramt af beskæringerne på de supplerende dagpenge.
I 3F er vi ikke i tvivl om, at beskæringen af muligheden for at få supplerende dagpenge vil få nogle helt utilsigtede og meget uheldige konsekvenser for arbejdsmarkedet og lokalsamfundene, de steder, hvor beskæringerne rammer flest.
Derfor foreslår 3F, at det at lovforslaget i dets nuværende form tages af bordet, således at det kan ændres og ikke påfører udkantsområderne så hårde konsekvenser, som fremgår af ovenstående betragtninger.
Venlig hilsen
Poul Hansen
3F