Begrænsningen af de supplerende dagpenge rammer kvinderne – mest i udkantsområderne

 

Da 3F’s delegation havde foretræde for Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg onsdag, den 30. april vedrørende de særlige kønsspecifikke  problemstillinger i lovforslaget om begrænsningen af de supplerende dagpenge, blev vi opfordret til at fremsende flere oplysninger

Det gøres hermed.

Af nedenstående tabel ses de femten 3F-afdelinger, hvor der er flest kvinder, der har modtaget supplerende dagpenge i mere end 30 uger inden for de seneste to år i forhold til samtlige kvinder, der er medlem i de respektive afdelinger.

Andel 3F-kvinder på supplerende dagpenge i mindst 30 uger inden for de seneste 2 år i forhold til alle kvindelige medlemmer i de 15 3F afdelinger, der har forholdsmæssigt flest på supplerende dagpenge.

 

Supplerende dagpenge

Antal medlemmer

 

Afdeling

Kvinder

Mænd

Hoved-total

Alle med-lemmer

Kvinder

Andel kvinder

2614  LÆSØ

22

12

34

259

101

21,8%

1649  SAMSØ

23

8

31

423

122

18,9%

0701  BORNHOLM

118

25

143

2993

1017

11,6%

2601  NORDØST VENDSYSSEL

218

51

269

5046

2122

10,3%

3506  VEST

72

56

128

2527

737

9,8%

1101  SKAGERAK

142

79

221

5433

1930

7,4%

0985  NORDHØJFYN

61

8

69

2792

1047

5,8%

2008  VESTSØNDERJYLLAND

62

5

67

2699

1103

5,6%

1308  RBF, REGION NORDJYLLAND

65

37

102

1757

1163

5,6%

1507  DJURSLAND

92

20

112

5280

1651

5,6%

1906  ESBJERG TRANSPORT

7

95

102

2671

135

5,2%

0504  STOREBÆLT

39

11

50

2582

814

4,8%

1104  MIDTVENDSYSSEL

55

23

78

3335

1207

4,6%

1332  MARIAGER FJORD

56

4

60

3778

1283

4,4%

1001  SYDFYN

82

24

106

5817

1934

4,2%

Hovedtotal

3493

1779

5272

338046

111962

3,1%

 

Det ses, at først og fremmest øerne rammes. På Læsø er det 21,8 % af kvinderne i 3F, der har risiko for at blive ramt af nedskæringerne i de supplerende dagpenge. På Samsø er det 18,9 % af kvinderne i 3F, på Bornholm er det 11, 6 % af kvinderne.

3F-kvinder på supplerende dagpenge i mere end 30 uger i løbet af 2 år.png

Øerne er sårbare samfund,og der skal ikke forgå mange ændringer inden fraflytningerne fra øerne øges. Dermed undermineres grundlaget for de små samfunds eksistens.

Desuden vil nedskæringerne af de supplerende dagpenge medføre, at det er lavtlønsfamilier, der påføres en markant nedgang i familiernes økonomi. Der er nemlig ikke meget arbejde at få for ikke-faglærte kvinder i disse områder.

Men også i andre af udkantområderne rammer beskæringerne af de supplerende dagpenge overordentlig hårdt.

I 3F Nordøst Vendsyssel, der har geografisk sammenfald med Frederikshavn Kommune, er det 10,3 % af kvinderne i 3F, der har risiko for at blive ramt. I 3F Vest, som har geografisk sammenfald med de gamle Thyborøn, Lemvig og Ulfborg-Vemb kommuner er det 9,8 % af 3F-kvinderne, der ville blive ramt, hvis loven var fuldt indfaset nu.

Sådan ser situationen ud nu, hvor vi har højkonjunktur. Under en lavkonjunktur vil det være endnu sværere for kvinderne af få fuldtidsbeskæftigelse end nu.

Desuden er der ikke regnet på, hvor mange kvinder fra andre forbund fordelt geografisk, der vil blive ramt af beskæringerne på de supplerende dagpenge.

I 3F er vi ikke i tvivl om, at beskæringen af muligheden for at få supplerende dagpenge vil få nogle helt utilsigtede og meget uheldige konsekvenser for arbejdsmarkedet og lokalsamfundene, de steder, hvor beskæringerne rammer flest.

Derfor foreslår 3F, at det at lovforslaget i dets nuværende form tages af bordet, således at det kan ændres og ikke påfører udkantsområderne så hårde konsekvenser, som fremgår af ovenstående betragtninger.

Venlig hilsen

Poul Hansen

3F