Opsummering af og kommentarer til høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Begrænsning af retten til supplerende dagpenge)

 

 

 

 

Lovforslaget blev den 14. marts 2008 sendt i høring hos Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Kristelig Fagforening og Kristelig Arbejdsgiverforening. Høringsfristen udløb den 28. marts 2008.

 

Der er modtaget høringssvar fra LO, FTF/AC, LH, DA/SALA og Kristelig Fagbevægelse. De modtagne høringssvar er vedlagt.

 

KL og Kristelig Arbejdsgiverforening har ikke afgivet svar.

 

Høringssvarene har ikke givet anledning til ændring af lovforslaget.

 

 

Lønmodtagersiden

LO, FTF og AC er modstandere af lovforslaget.

 

Kristelig Fagbevægelse anfører, at stramningerne i de supplerende dagpenge er for hårde, idet der er tale om dobbelt stramning, hvor ydelsesperioden forkortes til 30 uger samtidig med, at referenceperioden forlænges til 104 uger.

 

LO anfører, at lovforslaget er asocialt og vil medvirke til at øge den økonomiske, kønsmæssige og regionale ulighed. LO henviser til egne konsekvensanalyser, der viser, at forslaget særligt vil ramme udkantsområder, personer med kortere uddannelser og at ¾ af de berørte vil være kvinder. LO efterlyser endelig en vurdering af lovforslagets ligestillingsmæssige konsekvenser.

 

Kommentar: Formålet med lovforslaget er at sikre, at supplerende dagpenge opfylder formålet om at være en midlertidig ydelse, som det enkelte medlem kan modtage i forbindelse med kortvarig delvis ledighed eller som indgang til arbejdsmarkedet på fuld tid.

 

Ved at begrænse perioden, hvor der kan udbetales supplerende dagpenge, sikres det, at supplerende dagpenge opfylder formålet om at være en midlertidig ydelse. Ved at udvide referenceperioden sikres det endvidere, at et medlem ikke kan spekulere i at ”holde sig fri” af tidsbegrænsningen, og dermed indrette sig permanent på en kombination af supplerende dagpenge og deltidsbeskæftigelse.

 

 

 

Lovforslaget har ikke til hensigt at ramme bestemte grupper eller bestemte landsdele. Der er udarbejdet et notat om lovforslagets ligestillingsmæssige konsekvenser. Notatet sendes til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg.

 

 

LO, FTF og AC anfører, at lovforslaget vil medføre mindre fleksibilitet og flere fuldtidsledige, særligt inden for områder med stor anvendelse af deltidsstillinger risikerer arbejdsudbuddet at blive mindsket.

 

FTF og AC stiller sig endvidere tvivlende over for den varslede dagpengebesparelse på 550 mio. kr. årligt fra 2009, idet der allerede er sket et markant fald i forbruget af supplerende dagpenge.

 

Kommentar: Forligspartierne er enige om, at lovforslaget skal medvirke til at tilskynde arbejdsgiverne til at planlægge og tilrettelægge deres arbejde sådan at de i højere grad efterspørger fuldtidsansatte. I en tid med mangel på arbejdskraft vil tilbud om fuldtidsarbejde være en måde hvorpå arbejdsgiverne kan fastholde og tiltrække arbejdskraft.

 

Forslaget skal også ses i lyset af, at regeringen og arbejdsmarkedets parter i forbindelse med trepartsaftalerne i juni 2007 blev enige om at arbejde for, at offentlige ansatte på deltid skal have mulighed for at arbejde på fuld tid eller i flere timer.

 

 

FTF og AC finder, at det er nødvendigt med en nærmere afgræsning af begrebet supplerende dagpenge, fordi supplerende dagpenge for mindre end en uge, der udbetales i forbindelse med overgang fra fuldtidsledighed til fuldtidsjob og omvendt, ikke bør betragtes som supplerende dagpenge og dermed medregnes i den tidsbegrænsede periode, hvor der kan udbetales supplerende dagpenge.

 

Kommentar: Lovforslaget har alene til formål at begrænse perioden, hvor man kan modtage supplerende dagpenge og harmonisere reglerne, sådan at reglerne er ens for alle uanset ansættelsesforhold. Der ændres ikke i øvrigt på reglerne om supplerende dagpenge, herunder om hvornår der er tale om supplerende dagpenge. De beskrevne forhold kan således også forekomme efter de gældende regler om supplerende dagpenge.

 

 

FTF og AC anfører endeligt, at det er beklageligt, at forligsaftalens fastlæggelse af ikrafttrædelsesdatoen den 14. april 2008 betyder, at der skal opereres med to virknings/ikrafttrædelsesdatoer med kun en måneds mellemrum.

 

LO finder, at det er beklageligt med det hurtige ikrafttrædelsestidspunkt (14. april), idet a-kasserne har behov for at vejlede medlemmerne om de nye regler.

 

Kommentar: Arbejdsdirektoratet har den 18. marts 2008 udsendt en rundskrivelse til a-kasserne om ændringen af reglerne om supplerende dagpenge. Der er i rundskrivelsen gjort rede for ændringerne i lovforslaget, herunder reglernes virkningsdatoer.

 

I rundskrivelsen er der med respekt for Folketingets behandling af lovforslaget taget forbehold for Folketingets vedtagelse af lovforslaget.

 

I rundskrivelsen har direktoratet endvidere bedt a-kasserne vejlede deres medlemmer om lovforslagets nye regler, herunder om hvordan de bliver indplaceret i forhold til virkningsdatoerne, således at den enkelte kan indrette sig på de ændrede regler i lovforslaget.

 

 

Arbejdsgiversiden

LH, DA og SALA støtter lovforslaget. De finder, at lovforslaget vil være med til at øge udbuddet af arbejdskraft ikke mindst på områder med stor mangel på arbejdskraft. Efter en kortere periode bør ledige, der modtager supplerende dagpenge i kombination med et deltidsjob, afklare, om de ønsker at fortsætte med deltidsjobbet uden offentlig støtte eller søge et af de mange fuldtidsjob og dermed forøge udbuddet af arbejdskraft på arbejdsmarkedet.

 

LH finder det dog uhensigtsmæssigt, at bestemmelserne i lovforslaget får virkning, inden forslaget er vedtaget, idet a-kasserne så skal vejlede og administrere efter regler, der endnu ikke er vedtaget. LH mener ikke, at a-kasserne kan give medlemmerne en klar vejledning, men at a-kasserne må varsle medlemmerne om de nye regler og konkret træffe afgørelse om deres retsstilling, når loven er vedtaget og trådt i kraft, hvilket giver medlemmerne et uklart billede af deres retsstilling, idet a-kasserne skal vejlede dem under forudsætning af, at loven vedtages.

 

Endelig mener LH der er uhensigtsmæssigt, at tidspunktet for, hvornår forslaget får virkning er afhængig af ansættelsesforholdets karakter. Harmoniseringen burde også gælde her.

 

Kommentar: Der henvises i det hele til kommentaren ovenfor til LO, FTF og AC om, at Arbejdsdirektoratet den 18. marts 2008 har udsendt en rundskrivelse til a-kasserne om ændringerne i lovforslaget og om vejledningen af medlemmerne.