Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Begrænsning af retten til nedsatte dagpenge mv.)

 

 

 

 

 

 

 

 

Myndighed/Afsender

Arbejdsdirektoratet

Lovens ikrafttrædelsesdato

Første mandag efter bekendtgørelse i Lovtidende

Kontaktperson

Rikke Kargaard Christensen/Annette Schrum

Telefon

38 14 84 34/38 14 82 66

E-mail

[email protected]/[email protected]

 

 

Baggrund for loven

Lovforslaget udmønter den del af aftalen om ’En jobplan’ af 28. februar 2008 indgået mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance, der vedrører supplerende dagpenge.

 

Lovforslagets formål

Aftalepartierne har med jobplanen ønsket at sikre, at udbuddet af arbejdskraft øges på det danske arbejdsmarked. Forslaget om at harmonisere og begrænse retten til supplerende dagpenge har til formål at understøtte denne målsætning ved at skabe en øget overgang fra deltid til fuld tid. Ændringerne skal således tilskynde arbejdsgivere og arbejdstagere yderligere til at efterspørge og udbyde arbejde på fuld tid.

 

Forslaget har til formål at sikre, at flere kommer i beskæftigelse på fuld tid frem for på nedsat tid. Fuldtidsbeskæftigelse er for det meste en forudsætning for, at en arbejdstager kan forsørge sig selv. Lovforslaget har en skønnet beskæftigelseseffekt på 1.700 fuldtidspersoner (baseret på tallene for 2006). I forlængelse heraf skønnes det, at flere kvinder end mænd vil få fordel af beskæftigelseseffekten – dvs. at flere kvinder end mænd som følge af lovforslaget vil overgå fra deltidsbeskæftigelse til fuldtidsbeskæftigelse. Dermed kan lovforslaget medvirke til at udligne forskelle i de to køns tilknytning og deltagelse på arbejdsmarkedet og dermed brug af supplerende dagpenge.

 

Forslaget skal ses i lyset af, at regeringen og arbejdsmarkedets parter i forbindelse med trepartsaftalerne i juni 2007 blev enige om at arbejde for at offentlige ansatte på deltid skal have mulighed for at arbejde på fuld tid eller i flere timer.

 

Den primære målgruppe for lovforslaget

Lovforslagets primære målgruppe er modtagere af supplerende dagpenge, både dem som i dag modtager dagpenge, uanset ansættelsesforholdets karakter, og personer, som i fremtiden ønsker at påtage sig deltidsbeskæftigelse.

 

En opgørelse af lovforslagets målgruppe fordelt på køn viser, at flere kvinder end mænd bliver omfattet af forslaget, jf. tabel 1 og 2.

 

Årsagen er, at langt flere kvinder har deltidsbeskæftigelse og modtager supplerende dagpenge end mænd - cirka 3 ud af 4 deltidsbeskæftigede er kvinder.

 

Af tabel 1 fremgår det, at ca. 28.000 personer bliver omfattet af ændringerne af supplerende dagpenge, og at ud af de berørte er 3 ud af 4 kvinder.

 

Af de nyeste tal for 2007 fremgår det, at ca. 22.000 personer bliver omfattet af ændringerne af supplerende dagpenge, jf. tabel 2. Tabellen viser sammen tendens som tallene for 2006, nemlig at 3 ud af 4 af de berørte er kvinder.

 

 

De sekundære målgrupper for lovforslaget

Arbejdsgiverne vil blive indirekte berørt at lovforslaget, idet de ikke længere i samme grad vil kunne ansætte personer på deltid, som permanent kan modtage supplerende dagpenge som supplement til en deltidsindkomst. Lovforslaget har til formål at give arbejdsgiverne tilskyndelse til at planlægge og tilrettelægge deres arbejde sådan at de i højere grad efterspørger fuldtidsansatte. Fuldtidsarbejde skal i en tid med mangel på arbejdskraft være en måde hvor på arbejdsgiverne kan fastholde og tiltrække arbejdskraft.

 

Nedenstående tabeller viser, hvordan modtagere af supplerende dagpenge fordeler sig på forskellige a-kasser. Tabellen kan delvis give et billede af, hvilke brancher, som berøres af forslaget. Hvis man ser på, hvordan udbetalingen af supplerende dagpenge fordeler sig på de fagligt afgrænsede a-kasser, er det primært arbejdsgivere inden for hotel- og restaurationsområdet, handels- og kontorområdet samt offentlige service- og plejeområder, der beskæftiger deltidsansatte, som modtager supplerende dagpenge.

 

I forhold til de offentlige arbejdsgivere er der allerede indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter i forbindelse med trepartsaftalerne i juni 2007, hvor der er enighed for at arbejde for at give offentlige ansatte på deltid mulighed for at arbejde på fuld tid eller i flere timer.

 

 

Samlet vurdering

Det er vurderingen, at forslaget om at harmonisere og begrænse retten til supplerende dagpenge ikke vil ændre på fordelingen af kvinder og mænds adgang til supplerende dagpenge, og at forslaget ikke vil påvirke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskelligt på arbejdsmarkedet. Forslaget vil imidlertid medvirke til, at flere deltidsansatte, som modtager supplerende dagpenge, bliver tilskyndet til at arbejde på fuld tid og dermed forøge deres økonomiske uafhængighed.

 

 

 

 

 

 

Tabel 1

Antal personer med mere end 30 uger på supplerende dagpenge inden for 104 uger, fordelt på a-kasser og køn. 2006

 

kvinder

mænd

i alt

I alt                                

21.005

7.101

28.106

Træ-Industri-Byg

67

70

137

Journalistik, Kommunikation og Sprog

229

128

357

Socialpædagogerne

525

69

594

Fagligt Fælles A-kasse              

3.852

2.146

5.998

FOA - Fag og Arbejde

2.729

191

2.920

Lærernes a-kasse

746

215

961

Danske Lønmodtagere                  

200

84

284

Metalarbejdere                       

33

207

240

Nærings- og Nydelsesmiddelarbejderne

206

83

289

Blik og Rør

0

1

1

El-faget                             

1

11

12

Malerfaget og Maritim

2

20

22

HK/Danmark

4.128

517

4.645

Arbejdsløshedskassen STA

76

43

119

Funktionærerne og Servicefagene     

91

115

206

Lederne                              

107

164

271

Teknikerne                           

284

68

352

Kristelige                           

2.721

794

3.515

Danske Sundhedsorganisationer        

45

0

45

Børne- og Ungdomspædagogerne        

1.026

101

1.127

Business Danmarks A-kasse

61

62

123

Frie Funktionærer - Tværfaglig

199

38

237

Ingeniørerne                         

28

97

125

Magistrene                           

839

464

1.303

Akademikerne                         

308

151

459

Funktionærerne og Tjenestemændene   

1.608

700

2.308

ASE

758

408

1.166

DANA

52

48

100

IT-faget og Merkonomerne            

29

36

65

C3, A-kasse for ledelse og økonomi

55

70

125

Kilde: RAM

 


Tabel 2

Antal personer med mere end 30 uger på supplerende dagpenge inden for 104 uger, fordelt på a-kasser og køn. 2007

 

kvinder

mænd

i alt

I alt                                

16.499

5.572

22.071

Træ-Industri-Byg

69

68

137

Journalistik, Kommunikation og Sprog

182

95

277

Socialpædagogerne

405

58

463

Fagligt Fælles Akasse              

3.199

1.735

4.934

FOA - Fag og Arbejde

2.159

134

2.293

Lærernes a-kasse

638

179

817

Danske Lønmodtagere                  

150

58

208

Metalarbejdere                       

28

154

182

Nærings- og Nydelsesmiddelarbejderne

176

74

250

Blik og Rør

0

0

0

El-faget                             

1

3

4

Malerfaget og Maritim

1

9

10

HK/Danmark

3.050

396

3.446

Arbejdsløshedskassen STA

68

41

109

Funktionærerne og Servicefagene     

73

71

144

Lederne                              

97

121

218

Teknikerne                           

226

51

277

Kristelige                           

1.887

547

2.434

Danske Sundhedsorganisationer        

50

7

57

Børne- og Ungdomspædagogerne        

866

80

946

Business Danmarks A-kasse

46

44

90

Frie Funktionærer - Tværfaglig

135

25

160

Ingeniørerne                         

21

75

96

Magistrene                           

678

387

1.065

Akademikerne                         

246

114

360

Funktionærerne og Tjenestemændene   

1.267

596

1.863

ASE

622

315

937

DANA

85

61

146

IT-faget og Merkonomerne            

22

27

49

C3, A-kasse for ledelse og økonomi

52

47

99

Kilde: RAM