Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Begrænsning af retten til nedsatte dagpenge mv.) |
|
|
|
Myndighed/Afsender |
|
Lovens ikrafttrædelsesdato |
|
Kontaktperson |
|
Telefon |
|
|
|
|
|
Lovforslaget udmønter den del af aftalen om ’En jobplan’ af 28. februar 2008 indgået mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance, der vedrører supplerende dagpenge.
Aftalepartierne har med jobplanen ønsket at sikre, at udbuddet af arbejdskraft øges på det danske arbejdsmarked. Forslaget om at harmonisere og begrænse retten til supplerende dagpenge har til formål at understøtte denne målsætning ved at skabe en øget overgang fra deltid til fuld tid. Ændringerne skal således tilskynde arbejdsgivere og arbejdstagere yderligere til at efterspørge og udbyde arbejde på fuld tid.
Forslaget har til formål at sikre, at flere kommer i beskæftigelse på fuld tid frem for på nedsat tid. Fuldtidsbeskæftigelse er for det meste en forudsætning for, at en arbejdstager kan forsørge sig selv. Lovforslaget har en skønnet beskæftigelseseffekt på 1.700 fuldtidspersoner (baseret på tallene for 2006). I forlængelse heraf skønnes det, at flere kvinder end mænd vil få fordel af beskæftigelseseffekten – dvs. at flere kvinder end mænd som følge af lovforslaget vil overgå fra deltidsbeskæftigelse til fuldtidsbeskæftigelse. Dermed kan lovforslaget medvirke til at udligne forskelle i de to køns tilknytning og deltagelse på arbejdsmarkedet og dermed brug af supplerende dagpenge.
Forslaget skal ses i lyset af, at regeringen og arbejdsmarkedets parter i forbindelse med trepartsaftalerne i juni 2007 blev enige om at arbejde for at offentlige ansatte på deltid skal have mulighed for at arbejde på fuld tid eller i flere timer.
Den primære målgruppe for lovforslaget
Lovforslagets primære målgruppe er modtagere af supplerende dagpenge, både dem som i dag modtager dagpenge, uanset ansættelsesforholdets karakter, og personer, som i fremtiden ønsker at påtage sig deltidsbeskæftigelse.
En opgørelse af lovforslagets målgruppe fordelt på køn viser, at flere kvinder end mænd bliver omfattet af forslaget, jf. tabel 1 og 2.
Årsagen er, at langt flere kvinder har deltidsbeskæftigelse og modtager supplerende dagpenge end mænd - cirka 3 ud af 4 deltidsbeskæftigede er kvinder.
Af tabel 1 fremgår det, at ca. 28.000 personer bliver omfattet af ændringerne af supplerende dagpenge, og at ud af de berørte er 3 ud af 4 kvinder.
Af de nyeste tal for 2007 fremgår det, at ca. 22.000 personer bliver omfattet af ændringerne af supplerende dagpenge, jf. tabel 2. Tabellen viser sammen tendens som tallene for 2006, nemlig at 3 ud af 4 af de berørte er kvinder.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
Arbejdsgiverne vil blive indirekte berørt at lovforslaget, idet de ikke længere i samme grad vil kunne ansætte personer på deltid, som permanent kan modtage supplerende dagpenge som supplement til en deltidsindkomst. Lovforslaget har til formål at give arbejdsgiverne tilskyndelse til at planlægge og tilrettelægge deres arbejde sådan at de i højere grad efterspørger fuldtidsansatte. Fuldtidsarbejde skal i en tid med mangel på arbejdskraft være en måde hvor på arbejdsgiverne kan fastholde og tiltrække arbejdskraft.
Nedenstående tabeller viser, hvordan modtagere af supplerende dagpenge fordeler sig på forskellige a-kasser. Tabellen kan delvis give et billede af, hvilke brancher, som berøres af forslaget. Hvis man ser på, hvordan udbetalingen af supplerende dagpenge fordeler sig på de fagligt afgrænsede a-kasser, er det primært arbejdsgivere inden for hotel- og restaurationsområdet, handels- og kontorområdet samt offentlige service- og plejeområder, der beskæftiger deltidsansatte, som modtager supplerende dagpenge.
I forhold til de offentlige arbejdsgivere er der allerede indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter i forbindelse med trepartsaftalerne i juni 2007, hvor der er enighed for at arbejde for at give offentlige ansatte på deltid mulighed for at arbejde på fuld tid eller i flere timer.
Det er vurderingen, at forslaget om at harmonisere og begrænse retten til supplerende dagpenge ikke vil ændre på fordelingen af kvinder og mænds adgang til supplerende dagpenge, og at forslaget ikke vil påvirke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskelligt på arbejdsmarkedet. Forslaget vil imidlertid medvirke til, at flere deltidsansatte, som modtager supplerende dagpenge, bliver tilskyndet til at arbejde på fuld tid og dermed forøge deres økonomiske uafhængighed.
Tabel 1
Antal personer med mere end 30 uger på supplerende dagpenge inden for 104 uger, fordelt på a-kasser og køn. 2006
|
kvinder |
mænd |
i alt |
I alt                                |
21.005 |
7.101 |
28.106 |
Træ-Industri-Byg |
67 |
70 |
137 |
Journalistik, Kommunikation og Sprog |
229 |
128 |
357 |
Socialpædagogerne |
525 |
69 |
594 |
Fagligt Fælles A-kasse              |
3.852 |
2.146 |
5.998 |
FOA - Fag og Arbejde |
2.729 |
191 |
2.920 |
Lærernes a-kasse |
746 |
215 |
961 |
Danske Lønmodtagere                  |
200 |
84 |
284 |
Metalarbejdere                       |
33 |
207 |
240 |
Nærings- og Nydelsesmiddelarbejderne |
206 |
83 |
289 |
Blik og Rør |
0 |
1 |
1 |
El-faget                             |
1 |
11 |
12 |
Malerfaget og Maritim |
2 |
20 |
22 |
HK/Danmark |
4.128 |
517 |
4.645 |
Arbejdsløshedskassen STA |
76 |
43 |
119 |
Funktionærerne og Servicefagene     |
91 |
115 |
206 |
Lederne                              |
107 |
164 |
271 |
Teknikerne                           |
284 |
68 |
352 |
Kristelige                           |
2.721 |
794 |
3.515 |
Danske Sundhedsorganisationer        |
45 |
0 |
45 |
Børne- og Ungdomspædagogerne        |
1.026 |
101 |
1.127 |
Business Danmarks A-kasse |
61 |
62 |
123 |
Frie Funktionærer - Tværfaglig |
199 |
38 |
237 |
Ingeniørerne                         |
28 |
97 |
125 |
Magistrene                           |
839 |
464 |
1.303 |
Akademikerne                         |
308 |
151 |
459 |
Funktionærerne og Tjenestemændene   |
1.608 |
700 |
2.308 |
ASE |
758 |
408 |
1.166 |
DANA |
52 |
48 |
100 |
IT-faget og Merkonomerne            |
29 |
36 |
65 |
C3, A-kasse for ledelse og økonomi |
55 |
70 |
125 |
Kilde: RAM
Tabel 2
Antal personer med mere end 30 uger på supplerende dagpenge inden for 104 uger, fordelt på a-kasser og køn. 2007
|
kvinder |
mænd |
i alt |
I alt                                |
16.499 |
5.572 |
22.071 |
Træ-Industri-Byg |
69 |
68 |
137 |
Journalistik, Kommunikation og Sprog |
182 |
95 |
277 |
Socialpædagogerne |
405 |
58 |
463 |
Fagligt Fælles Akasse              |
3.199 |
1.735 |
4.934 |
FOA - Fag og Arbejde |
2.159 |
134 |
2.293 |
Lærernes a-kasse |
638 |
179 |
817 |
Danske Lønmodtagere                  |
150 |
58 |
208 |
Metalarbejdere                       |
28 |
154 |
182 |
Nærings- og Nydelsesmiddelarbejderne |
176 |
74 |
250 |
Blik og Rør |
0 |
0 |
0 |
El-faget                             |
1 |
3 |
4 |
Malerfaget og Maritim |
1 |
9 |
10 |
HK/Danmark |
3.050 |
396 |
3.446 |
Arbejdsløshedskassen STA |
68 |
41 |
109 |
Funktionærerne og Servicefagene     |
73 |
71 |
144 |
Lederne                              |
97 |
121 |
218 |
Teknikerne                           |
226 |
51 |
277 |
Kristelige                           |
1.887 |
547 |
2.434 |
Danske Sundhedsorganisationer        |
50 |
7 |
57 |
Børne- og Ungdomspædagogerne        |
866 |
80 |
946 |
Business Danmarks A-kasse |
46 |
44 |
90 |
Frie Funktionærer - Tværfaglig |
135 |
25 |
160 |
Ingeniørerne                         |
21 |
75 |
96 |
Magistrene                           |
678 |
387 |
1.065 |
Akademikerne                         |
246 |
114 |
360 |
Funktionærerne og Tjenestemændene   |
1.267 |
596 |
1.863 |
ASE |
622 |
315 |
937 |
DANA |
85 |
61 |
146 |
IT-faget og Merkonomerne            |
22 |
27 |
49 |
C3, A-kasse for ledelse og økonomi |
52 |
47 |
99 |
Kilde: RAM