Ny finansieringsmodel for tilskud til pædagogikumkandidater

 

Baggrund

Det har været forudsætningen bag lovforslaget om pædagogikum, at tilskuddet pr. pædagogikumkandidat skulle fordeles med 2/3 i de almindelige undervisningstaxametre og 1/3 via et særskilt pædagogikumtaxameter.

 

Beslutning

Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, SF og det Radikale Venstre er på et møde 30. april 2008 blevet enige om at ændre denne finansieringsmodel til en ”50-50”-model. Det indebærer, at det særskilte pædagogikumtaxameter kommer til at udgøre halvdelen af tilskuddet pr. pædagogikumkandidat, mens den øvrige halvdel tilgår de almindelige undervisningstaxametre samt det særlige tilskud til kursusudbydere af teoretisk pædagogikum.

 

Økonomiske konsekvenser af beslutning

Som nævnt på det politiske møde er tilskuddet pr. pædagogikumkandidat blevet hævet fra ca. 265.000 til ca. 270.000 kr. (2008-priser) efter de tekniske drøftelser med lederforeningerne for gymnasierne og erhvervsskolerne.

 

Dette beløb forventes med 50-50-modellen fordelt som angivet herunder:

 

Særskilt pædagogikumtaxameter

135.000 kr.

Tilskud til kursusudbydere af teoretisk pæd.

28.000 kr.

Fordeling i alm. undervisningstaxametre

107.000 kr.

I alt

270.000 kr.

 

Den samlede økonomi i lovforslaget ændres ikke som følge af den ændrede finansieringsmodel, mens det ændrede tilskud pr. kandidat medfører merudgifter på ca. 3,2 mio. kr. årligt ved fuld indfasning.

 

Lovgivningsmæssige konsekvenser af beslutning

Ændringen af finansieringsmodellen til en 50-50-model indebærer ikke ændringer af det fremsatte lovforslag (L143). Det fremgår af de almindelige bemærkninger, at: ”Udgifterne til pædagogikum finansieres dels via et særskilt pædagogikumtilskud til skolerne på grundlag af antallet af årspædagogikumkandidater og dels gennem en forhøjelse af den almindelige taxameterbevilling. Endelig ydes et tilskud direkte til udbyderne af teoretisk pædagogikum.”

 

Det er således ikke angivet i bemærkningerne, om tilskuddet fordeles med 1/3 og 2/3 eller med 50-50. Tilsvarende formuleringer findes i de specifikke bemærkninger til §§ 23-24.

 

Forhøjelsen af tilskuddet pr. pædagogikumkandidat medfører ændringer af de økonomiske konsekvenser for det offentlige. Mindreudgiften for staten reduceres fra ca. 28,5 mio. kr. til ca. 25,2 mio. kr. ved fuld indfasning. De samlede udgifter ved den nye pædagogikumordning forventes herefter at være ca. 186 mio. kr. årligt ved fuld indfasning.