(Ordfører)
Nanna Westerby(SF):
På vegne af Socialdemokraterne, De Radikale og SF skal jeg meddele, at vi støtter lovforslagets intention om at lave en fælles pædagogikumordning for de gymnasiale uddannelser.
Jeg skal dog understrege, at det her forslag ikke er forhandlet færdigt i forligskredsen. Af hensyn til implementeringen af en ny pædagogikumordning har vi accepteret, at forslaget bliver fremsat i dag under den klare forudsætning, at forslaget fortsat kan drøftes åbent i forligskredsen. Der er nemlig en række knaster, som skal løses.
Først gælder det hovedsageligt det faglige niveau i en ny pædagogikumordning. Som stort set alle høringssvar har peget på, er der en bekymring for, om det faglige niveau kan fastholdes, når sidefagssuppleringen afskaffes. For både Socialdemokraterne, De Radikale og SF er det afgørende, at vi finder en løsning på den bekymring. Vi er åbne for drøftelse af forskellige modeller og ser frem til en drøftelse i forligskredsen, så vi er sikre på, at det faglige niveau for pædagogikum ikke sænkes.
Dernæst er vi bekymrede for finansieringen af det nye pædagogikum. I den foreslåede finansieringsmodel vil to tredjedele af tilskuddet til dækning af uddannelsen af pædagogikumkandidater blive indregnet i institutionernes generelle undervisningstaxameter, mens en tredjedel af tilskuddet vil blive ydet som et særskilt pædagogikumtaxameter.
Den finansieringsmodel er uhensigtsmæssig, idet der er fare for, at skoler, som er pressede på økonomien, kan fristes til at undlade at opslå pædagogikumstillinger og lade andre uddanne for sig for derved at lade tilskuddet indgå i skolens generelle økonomi.
Samtidig kan modellen indebære en geografisk skævvridning. Det kan motivere centralt beliggende skoler til at ansætte kandidater med pædagogikum fra skoler i udkantsområderne, fordi de med den foreslåede ordning har et mindre incitament til selv at uddanne dem.
Socialdemokraterne, De Radikale og SF så helst, at pædagogikum finansieres fuldt med et særligt uddannelsestaxameter til pædagogikumkandidater, sådan som det er blevet finansieret indtil nu på de almene gymnasier. Vi er også parate til at drøfte andre modeller, der forhøjer det særlige uddannelsestaxameter på en tredjedel af det samlede taxameter, som det er foreslået i lovforslaget.
Endelig ønsker Socialdemokraterne, SF og De Radikale en evaluering af effekterne af den endelige lov efter et par år, så vi følger, om loven lever op til intentionerne om at sikre høj faglighed i pædagogikum, samt en finansieringsmodel, der fremmer uddannelsen af tilstrækkeligt med undervisere til de gymnasiale uddannelser i hele landet.
Vi har bemærket, at forslaget indebærer en mindreudgift for staten på 28,5 mio. kr. ved fuld indfasning. Mindreudgiften henføres til, at behovet for sidefagssupplering ved universitetsreformens nye kandidatuddannelser bortfalder. Ministeriet forventer, at mindreudgiften kommer til at dække en forhøjet pædagogikumaktivitet i indfasningsperioden.
Socialdemokraterne, De Radikale og SF vil her tilkendegive, at ændringen af pædagogikum ikke er en spareøvelse, men at alle eventuelle mindreudgifter skal bruges til at styrke kvaliteten i uddannelserne, herunder mulighederne for nødvendig efteruddannelse.
Med disse kommentarer ser vi frem til en videre drøftelse af lovforslaget og forventer, at ministeren snarest indkalder forligskredsen til et møde om eventuelle ændringsforslag til lovforslaget.
For en god ordens skyld vil Socialdemokraterne, De Radikale og SF nævne, at en vedtagelse af en ny pædagogikumordning kræver enighed i gymnasieforligskredsen.