(Ordfører)
Leif Lahn Jensen(S):
Det frie skolevalg til forældrene kan være en god ting af flere grunde. En af dem, som jeg vil fremhæve her, er, at vi efterhånden lever i en meget fleksibel og flytbar verden. Folk kører langt for at komme på arbejde, og de skal også være mere og mere fleksible over for den virksomhed, som de arbejder i. Derfor kan det selvfølgelig være en fordel, at den skole, som deres børn går i, også ligger i nærheden af deres arbejde i stedet for i nærheden af hjemmet.
Der kan også være forskel på skolernes måde at gøre tingene på, for skolerne har i dag rimelig frie rammer med hensyn til deres egen styring. Derfor ser Socialdemokraterne også en fordel i, at forældrene kan vælge den skole, som de mener passer bedst til dem og deres barn.
Vi skal så bare være klar over, at der også kan være ulemper ved frit skolevalg. Den ene kan være, at kommunalbestyrelserne ikke har den store mulighed for at styre deres egne skoledistrikter. Den anden ulempe kan være, at skolelederne ikke kan sige fra over for et barn på grund af pædagogiske årsager, som også Venstres ordfører var inde på.
En lilleskole med ét spor, hvor der er en klasse, som i forvejen har det svært, idet der måske er mange urolige børn i klassen, vil have meget svært ved at kunne rumme et barn mere, som er uroligt. Derfor kan lederens manglende mulighed for at kunne afvise dette barn faktisk gøre mere skade end gavn for hele klassen og bestemt også for det barn, som flyttes. Derfor kunne Socialdemokratiet godt tænke sig, at lederne havde mulighed for at sige fra, men vi er også klar over, at det ville være næsten umuligt samtidig at bevare det frie skolevalg.
Derfor har vi også været meget opmærksomme på resultatet af evalueringen. Evalueringen har overordnet vist, at lovændringen for de fleste kommuner og for de fleste skoler har haft en forholdsvis begrænset betydning, men at der dog har været en svag stigning i brugen af frit skolevalg. Evalueringen viser, at det tidligere især var relativt ressourcesvage og tosprogede elever, der blev afvist af skolelederne, hvorfor det primært er disse grupper, der har fået mere frit skolevalg med denne lovændring og derfor også kan gøre det sværere for lærerne at styre deres klasser.
Men er evalueringen så god nok til, at man kan sige, om man fremover vil have frit skolevalg eller ej? Det mener vi bestemt ikke at den er. Flere udvalgsmedlemmer har peget på, at der er en vis usikkerhed forbundet med datagrundlaget for evalueringen. Loven har kun fungeret i ca. 1 ½ år, og derfor kan der måske ikke vises et helt klart billede af virkningen endnu. Samtidig skal vi også huske på, at kommunesammenlægningen har gjort det sværere for kommunerne at samle deres data til et ordentligt evalueringsgrundlag. Derfor støtter Socialdemokraterne forslaget om at evaluere igen i 2011-12, så loven har fået mulighed for at virke i yderligere 3 år.
Jeg vil så også komme ind på, at jeg synes, at det er rigtig godt, at der i den kommende evaluering er særlig fokus på, hvem det er, der skifter skole, for så kan vi endelig se, hvorvidt det er de der såkaldte zappere, eller hvem det er, der rent faktisk reelt har mest ud af det frie skolevalg. Samtidig kan vi også se, hvor mange ledere der har mulighed for at sige fra, og hvor mange der ikke bruger den. Så vi forventer, at man på det tidspunkt om 3 år endelig kan sige, om frit skolevalg er noget, vi vil eller ej.