Dato:            9. maj 2008

Kontor:        Kommunal sundhed

J.nr.:              2008-1433-320

Sagsbeh.:     hnm

Fil-navn:      L 139-spm-8-JTI

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 8 (L 139), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til ministeren for sund­hed og forebyggelse den 24. april 2008.

 

Spørgsmål 8:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. april 2008 fra JTI Denmark, jf. L 139 – bilag 5."

 

 

Svar:

JTI Denmark mener bl.a., at strenge restriktioner i kommunikationen på salgssteder, hindrer lige konkurrence på markedet, ligesom ”alvorligt begrensende av mugligheten at gøre voksne forbrugere opmærksomme på vore produkter” uforvarende skaber en situation, som favoriserer den førende producent på markedet, og som ikke giver plads til vækst. Det anføres endvidere, at nye aktører muligvis vil finde det vanskeligt at komme ind på markedet, mens andre producenter måske mister evnen til på en hensigtsmæssig måde at konkurrere om kunderne.

 

Formålet med loven om forbud mod tobaksreklame er netop at forbyde reklamer for tobaksvarer. Som udgangspunkt og som hovedregel forbyder tobaksreklameloven alle former for reklame for tobaksvarer - med de få undtagelser, der er nævnt i lovens § 3, stk. 2. Der er ikke noget overraskende eller nyt i, at et reklameforbud gør det vanskeligere at markedsføre nye tobaksprodukter. Det er en af de naturlige og tilsigtede følger af et reklameforbud.

 

Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, har intentionen med den oprindelige § 3, stk. 2, nr. 2, været, at udstilling af tobaksvarer kun må ske helt neutralt uden anvendelse af specielt udstyr, som særlige reoler, hylder, standere og lignende. Dette fremgik af bemærkningerne til det oprindelige lovforslag, og ikke direkte af lovteksten. Det er på denne baggrund, at den pågældende bestemmelse foreslås ændret, således at det kommer til at fremgå direkte af lovteksten, at denne undtagelse kun gælder en neutral anbringelse af tobaksvarer, og hvad der forstås ved dette.

 

Når det anføres i JTI’s henvendelse, at man har foretaget betydelige investeringer i salgsmateriale til brug på tobaksudsalgssteder, som ikke vil være brugbart, efter den 1. august, hvis ikke lovforslaget ændres, må jeg gøre opmærksom på, at det også efter den gældende lovgivning er meget begrænset, hvad det er tilladt at anvende i forbindelse med udstilling af tobaksvarer på tobaksudsalgssteder.

 

Jeg mener, at den pågældende bestemmelse i lovforslaget har fået en udformning, der tager et rimeligt hensyn til de forretningsdrivendes ønsker på dette område.

 

 

 

Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af udvalgets spørgsmål 1 til lovforslaget.

 

Med hensyn til underretning af EU-Kommissionen om den pågældende bestemmelse i overensstemmelse med direktiv 98/34/EF om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter og standarder må jeg afvise JTI’s opfattelse af, at der med den pågældende bestemmelse skulle være tale om en ulovlig hindring for varernes frie bevægelighed.

 

Den pågældende bestemmelse fastlægger, hvor og på hvilken måde tobaksudsalgssteder i Danmark må anbringe og udstille de tobaksvarer, de har til salg. Der kommer til at gælde samme regler, uanset om der er tale om tobaksvarer produceret af danske producenter eller udenlandske producenter.

 

Hvilken form for neutral udstilling af tobaksvarer på tobaksudsalgssteder, et land vælger at tillade, kan næppe have indflydelse på varernes frie bevægelighed. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har derfor ikke til hensigt at underrette Kommissionen om den foreslåede ændring af tobaksreklamelovens § 3, stk. 2, nr. 2.