Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Kommunal sundhed J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2008-1433-320 Fil-navn:Â Â Â Â Â alkotobaklov/spm 3 ad l 139
|
"Ministeren bedes oplyse hvilke argumenter der lægges til grund for, at der med vedtagelsen af lovforslaget skal være forskel pÃ¥ aldersgrænsen for køb af tobak og for køb af alkohol.â€
Aldersgrænsen for butikssalg af alkohol blev i 2004 hævet fra 15 til 16 år. Begrundelsen var, at 16 år er det tidspunkt, hvor de fleste forlader folkeskolen og går videre på en ungdomsuddannelse. Dvs. man går fra børnelivet til ungdomslivet, når man er 16 år gammel.
Begrundelsen for at hæve aldersgrænsen for salg af tobaksvarer fra 16 til 18 år er, at det er sundhedsskadeligt at ryge. Det gælder i høj grad også for unge.
Herudover er det min opfattelse, at en aldersgrænse på 18 år for salg af tobaksvarer vil få større opbakning i befolkningen end en aldersgrænse på 18 år for salg af alkohol. Det gælder både i forhold til de unge, deres forældre og de butiksansatte, som skal håndhæve aldersgrænserne. En aldersgrænse, som ikke tages alvorligt, har ingen positiv effekt på de unges forbrug af alkohol.
Endelig skal jeg gøre opmærksom på, at lovforslag L 139 først og fremmest vedrører en ændring af tobakslovene med henblik på forebyggelse af tobaksrygning.
Regeringen har nedsat en forebyggelseskommission, som skal se på hele forebyggelsesområdet. Når Forebyggelseskommissionen i begyndelsen af 2009 har afleveret sin rapport, har vi fået et bedre grundlag til at tage stilling til hvilke forebyggelsestiltag, vi eventuelt vil gennemføre på alkoholområdet.