Høringsnotat til Folketingets Sundhedsudvalg om forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer (Ordination af heroin som led i behandling af stofmisbrugere)

Dato:            27. marts 2008

Kontor:        Retsstillings og Internationalt kt.

J.nr.:              2008-14320-224

Sagsbeh.:     lpe


 

Modtagne høringssvar

Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har modtaget høringssvar fra følgende organer, organisationer og foreninger:

 

Lægeforeningen, Dansk Selskab for Addiktiv Medicin, Danske Regioner, KL og Rådet for Socialt Udsatte.

 

Fra følgende organer, organisationer og foreninger, der også har været hørt, er der ikke modtaget høringssvar:

 

Embedslægeforeningen, Foreningen af Kommunalt Ansatte Læger og Brugerforeningen.

 

Generelle bemærkninger til lovforslaget

Lægeforeningen, Dansk Selskab for Addiktiv Medicin og Rådet for Socialt Udsatte har hilst lovforslaget velkomment.

 

KL har ud over de nedenfor nævnte konkrete ændringsforslag givet udtryk for foreningens skepsis i forhold til visse indholdsmæssige og økonomiske elementer i lovforslaget og den bagvedliggende satspuljeaftale.

 

Konkrete ændringsforslag til lovforslaget

I det følgende foretages en gennemgang af de i ovennævnte høringssvar indeholdte forslag til ændringer af lovforslaget og dets bemærkninger. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses kommentarer til ændringsforslagene er kursiverede.

 

Det bemærkes, at ud over de punkter, der omtales i det følgende, er der – på baggrund af høringsrunden og ministeriets egen kvalitetssikring af lovforslaget – indarbejdet enkelte mere tekniske, herunder lovtekniske, ændringer i lovforslaget.

 

Danske Regioner har konstateret, at lovforslaget ikke forholder sig til psykisk syge, der er indlagt til psykiatrisk behandling og samtidig har et stofmisbrugsproblem. Foreningen har på den baggrund anbefalet, at der i lovforslaget bliver taget højde for denne problemstilling.

 

Kommentar: Med lovforslaget skal der alene tilvejebringes den nødvendige lovhjemmel for at åbne mulighed for anvendelse af heroin i medicinsk øjemed som led i lægelig behandling af personer for stofmisbrug. Lovforslaget forudsætter, at der efterfølgende fastsættes nærmere regler bl.a. i form af en vejledning, hvormed Sundhedsstyrelsen fastsætter retningslinier for behandlingen med lægeordineret heroin. Først i forbindelse med styrelsens videre forberedelse af ordningen, herunder udstedelsen af vejledningen, vil der være grundlag for at forholde sig til, hvorvidt og i givet fald hvordan psykisk syge, der er indlagt til psykiatrisk behandling og samtidig har et stofmisbrugsproblem, bør tilbydes denne behandlingsform.

 

Det fremgår dog allerede af lovforslagets almindelige bemærkningers afsnit 2.1. om Sundhedsstyrelsens udredning af 22. oktober 2007 om ordination af injicerbar heroin til stofmisbrugere, at målgruppen for behandling består af de ca. 600 stofmisbrugere, som er i behandlingssystemet, men som ikke profiterer af 1. valgs behandling med metadon eller buprenorphin. Det fremgår endvidere, at de allerhårdest belastede stofmisbrugere, der er uden for behandlingssystemet, falder uden for målgruppen. Det fremgår endelig, at ikke alle i målgruppen både vil ønske og vil magte behandlingsformen. De allerhårdest belastede stofmisbrugere i målgruppen er så dårligt fungerende på grund af svære fysiske, psykiske og sociale problemer, at de ikke kan forventes at ville og kunne overholde de grundlæggende krav, der er forbundet med heroinbehandling. Det skønnes, at ca. 300-400 stofmisbrugere både vil ønske og vil kunne magte behandlingsformen.

 

Imidlertid vil der altså først i forbindelse Sundhedsstyrelsens videre forberedelse af ordningen, herunder udstedelsen af vejledningen med retningslinier for behandlingen med lægeordineret heroin, være grundlag for at forholde sig til, hvorvidt den omhandlede gruppe på ca. 300-400 stofmisbrugere også vil kunne omfatte psykisk syge, der er indlagt til psykiatrisk behandling og samtidig har et stofmisbrugsproblem. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vil orientere Sundhedsstyrelsen om indholdet af Danske Regioners høringssvar og samtidig anmode styrelsen om at være opmærksom på problemstillingen i forbindelse med den videre forberedelse af ordningen.

 

KL har foreslået, at ikrafttrædelsestidspunktet ændres, således at loven først træder i kraft den 1. januar 2009.

 

Kommentar: 1. juli 2008 er foreslået som ikrafttrædelsestidspunkt for så snart som muligt at have tilvejebragt det fornødne retsgrundlag for en ordning med lægeordineret heroin. Efter lovforslagets vedtagelse kan ministeren for sundhed og forebyggelse udstede en bekendtgørelse, hvormed det bestemmes, at heroin kan anvendes i den lægelige behandling for stofmisbrug. Sundhedsstyrelsen vil efterfølgende i en vejledning fastsætte retningslinier for behandlingen med lægeordineret heroin. Styrelsen har vurderet, at vejledningen og de øvrige overordnede centrale forhold vil kunne foreligge senest den 1. december 2008, hvorefter kommunerne vil kunne påbegynde deres forberedelse. Ordningen med lægeordineret heroin forventes at ville være indført i begyndelsen af 2009.

 

KL har opfordret til, at den konkrete udmøntning af ordningen med lægeordineret heroin kommer til at fremgå tydeligere af bemærkningerne.

 

Med lovforslaget skal der alene tilvejebringes den nødvendige lovhjemmel for at åbne mulighed for anvendelse af heroin i medicinsk øjemed som led i lægelig behandling af personer for stofmisbrug. Lovforslaget forudsætter, at der efterfølgende fastsættes nærmere regler, dels i form af en bekendtgørelse, hvormed ministeren for sundhed og forebyggelse bestemmer, at heroin kan anvendes i den lægelige behandling for stofmisbrug, dels i form af en vejledning, hvormed Sundhedsstyrelsen fastsætter retningslinier for behandlingen med lægeordineret heroin. Først i forbindelse med udstedelsen af disse og eventuelle andre administrative forskrifter til forberedelse af ordningen med lægeordineret heroin vil der være grundlag for nærmere at beskrive den konkrete udmøntning af ordningen.