Tillægsbetænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 4. juni 2008
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fiskeri og fiskeopdræt
(Implementering af habitatdirektiv, skærpede bøder ved overtrædelser i forbindelse med erhverv m.v.)
[af fødevareministeren (Kristen Jensen, fg.)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. marts 2008 og var til 1. behandling den 3. april 2008. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Udvalget afgav betænkning den 21. maj 2008. Lovforslaget var til 2. behandling den 29. maj 2008, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Møde
Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 2 spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Spørgsmålene til fødevareministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag til tillægsbetænkningen.
2. Indstillinger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling.
Et mindretal i udvalget (S, SF og EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.
Torsten Schack Pedersen (V) nfmd. Tina Nedergaard (V)  Henrik Høegh (V)  Jens Kirk (V)  Eyvind Vesselbo (V)  Jørn Dohrmann (DF) fmd. Bent Bøgsted (DF)  Christian H. Hansen (DF)  Knud Kristensen (KF)  Bjarne Laustsen (S)  Ole Vagn Christensen (S)  Julie Skovsby (S)  Benny Engelbrecht (S)  Kristen Touborg (SF)  Karina Lorentzen (SF)  Bente Dahl (RV)  Per Clausen (EL)
Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
47 |
|
Ny Alliance (NY) |
3 |
Socialdemokratiet (S) |
45 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
25 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
23 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
17 |
|
Sambandsflokkurin (SP) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
 9 |
|
Uden for folketingsgrupperne |
2 |
Enhedslisten (EL) |
 4 |
|
(UFG) |
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 136 omdelt efter afgivelse af betænkning
Bilagsnr. |
Titel |
11 |
Betænkning afgivet 21/5-08 |
12 |
1. udkast til tillægsbetænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 136 omdelt efter afgivelse af betænkning
Spm.nr. |
Titel |
3 |
Spm. om den saglige begrundelse for, at lystfiskere efter ændringsforslag nr. 6 skal oplyse cpr-nummer, når erhvervsfiskere ikke skal, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om den saglige begrundelse for, at den særlige strafbestemmelse udgår af lovforslaget, når ministeren tidligere har argumenteret for et behov for højere bøder, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
2 af udvalgets spørgsmål til fødevareministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og svarene er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 3:
Vil ministeren i forlængelse af 2. behandling af L 136 oplyse den saglige begrundelse for, hvorfor lystfiskere efter ændringsforslag nr. 6 til L 136 skal oplyse cpr-nummer, når erhvervsfiskere ikke skal?
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til ændringsforslaget målrettes bestemmelsen det rekreative fiskeri.
Behovet for at kunne kræve oplysninger om CPR-numre eksisterer især over for sports- og fritidsfiskerne, mens der er alternative muligheder for at identificere erhvervsfiskerne.
For erhvervsfiskere er der tale om et begrænset antal personer, der i vidt omfang oplyser CPR-nummeret i forbindelse med registrering af fartøj eller erhvervsfiskerstatus. Fiskeridirektoratet har mulighed for at efterprøve disse oplysninger ved hjælp af CPR-registret én gang for alle.
I det rekreative fiskeri er der derimod tale om et meget stort antal indbetalere, nemlig godt 200.000 personer. Fiskeridirektoratet har ikke inden for administrationen af fisketegnet mulighed for at verificere disse oplysninger.
Det er vigtigt at have en entydig identifikation i det rekreative fiskeri bl.a. fordi retten til at udøve fiskeriet kan frakendes, hvis der sker gentagne overtrædelser.
Spørgsmål 4:
Vil ministeren i forlængelse af 2. behandling af L 136 oplyse den saglige begrundelse for, hvorfor den særlige strafbestemmelse udgår af lovforslaget, når ministeren tidligere har argumenteret for et behov for højere bøder?
Svar:
Som beskrevet i bemærkningerne til ændringsforslaget er begrundelsen for, at bestemmelsen foreslås at udgå af lovforslaget, at bøderne i stedet løbende kan tilpasses overtrædelserne på fiskeriets område. Dette vil ske ved at Fødevareministeriets administration i samarbejde med Rigsadvokaten følger udviklingen på området.
Hensigten er fortsat, at bøderne skal stå rimeligt i forhold til overtrædelsen og have en præventiv effekt. Dette kan ske på baggrund af den hjemmel, der allerede findes i lov om fiskeri og fiskeopdræt. Der er også mulighed for via bestemmelsen i straffelovens § 81 at idømme højere straf i gentagelsestilfælde.