(Ordfører)
Klaus Hækkerup(S):
Jeg vil sige, at det selvfølgelig ville have været velkomment, hvis Dansk Folkepartis ordfører havde fremsat forslag og rejst en forespørgsel om at få en beregning af hele projektet. Når vi ser på de beregninger, der er foretaget af hele projektet, kan vi gøre op, at trafikudviklingen siden 2001 har været bedre end det, der lå i de forudsætninger, der er for beregningerne. Vi kan gøre op, at renten har udviklet sig bedre, og vi kan også gøre op, at det ikke er muligt at foretage en ny beregning af selve anlægsomkostningerne, før vi er længere fremme.
Det, der havde været godt, var, hvis Dansk Folkeparti seriøst var gået ind i det her og havde sagt: Kan vi få en beregning af, hvordan en olieprisstigning på det antal dollar pr. tønde påvirker økonomien i projektet? Kan vi få en beregning af, hvordan det påvirker taksterne for at sejle over bæltet i dag? Kan vi få en beregning af, hvordan en takststigning vil påvirke økonomien i projektet? Det har Dansk Folkeparti imidlertid ikke gjort. Dansk Folkeparti har alene henholdt sig til de bilag, der er kommet ind.
Nu ved jeg ikke rigtig, hvordan jeg skulle fortolke Dansk Folkepartis ordførers udtalelser om de stigende oliepriser og den påvirkning, de vil have af trafikmængden. Men vi har jo i udvalget fået et bilag, en henvendelse, som er sendt til hele udvalget, om, at vi bør have tallene for Femern på bordet. Den kommer fra Foreningen af Danske Langtursvognmænd. Jeg ved ikke, om jeg skal forstå det sådan, at hr. Kim Christiansen er enig med de danske langtursvognmænd i, at trafikmængden vil falde på grund af knapheden i og fordyrelsen af energien. Er det scenarie, Dansk Folkeparti fremover vil lægge til grund, at vi på grund af fordyrelsen af energien kan forvente et fald i transportarbejdet i Danmark? Er det den forudsætning, som Dansk Folkeparti ønsker lagt ind i forbindelse med beregningerne af Femern Bælt-broen og beregningerne af alle andre infrastrukturprojekter på vejområdet i Danmark?
Så er der en ting til, som undrer mig. Det er, at man nu begynder at snakke om en afklaring fra naturfredningsmyndighederne side på den anden side af broen - altså i Tyskland må jeg forstå der er tale om. Vi har jo i Danmark vores regler for, hvordan sådan et projekt skal behandles, vi har vores ankemuligheder efter den nationale danske lovgivning. Jeg ved ikke, hvordan hr. Kim Christiansen forestiller sig at det skulle være muligt for den danske regering og det danske Folketing at påvirke den tyske ordning på området.
Jeg har en helt klar opfattelse af, at hvis tyskerne kom og ville blande sig i de regler, der gælder i Danmark for miljøgodkendelse, for anlægsgodkendelse osv. af den slags projekter, så ville vi afvise det. På helt samme måde føler jeg mig overbevist om, at tyskerne ville afvise det, hvis Danmark med Dansk Folkeparti i spidsen kom og ville blande sig i forholdene i Tyskland. Så jeg synes simpelt hen ikke, det er et argument, der kan bruges til noget som helst i den her debat.