Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     13- Forslag til Lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer bemærkninger til henvendelse af 17. januar 2008 fra Klaus Vilner, Frankrig.

(L 13 – bilag 74)

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland


Klaus Vilner har den 17. januar 2008 rettet henvendelse til Skatteudvalget for at spørge om beskatning af udbytte, som et dansk selskab udlodder til en person i Frankrig, hvis dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Frankrig opsiges, og forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Diverse EU-tilpasninger af skattelovgivningen m.v.) (L 31) gennemføres.

Klaus Vilner henviser til mine bemærkninger af 4. januar 2008 til hans henvendelse af 4. december 2007 om, at jeg havde fremsat et lovforslag om nedsættelse af udbytteskatten fra 28 pct. til 15 pct. for udbytte, som et dansk selskab betaler til en aktionær i Frankrig.

Men han har nu læst i lovforslaget, at denne nedsættelse af udbytteskatten fra 28 til 15 pct. kun gælder, hvis modtageren af udbyttet et hjemmehørende i en stat, hvor den kompetente myndighed skal udveksle oplysninger med de danske myndigheder ifølge en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået aftale om bistand skattesager, herunder EU’s bistandsdirektiv, OECD/Europarådets bistandskonvention eller anden aftale.

Han nævner derefter, at en opsigelse af overenskomsten med Frankrig uden indgåelse af en ny overenskomst vil medføre, at bestemmelserne om informationsudveksling bortfalder.

Han spørger derfor, om der findes andre konventioner eller direktiver om udveksling af oplysninger mellem Danmark og Frankrig, så udbytteskatten af udbytter fra et dansk selskab til en aktionær i Frankrig nedsættes til 15 pct., eller om manglende udveksling af oplysninger mellem Danmark og Frankrig vil medføre, at udbytteskatten fortsat vil være 28 pct.

 

Jeg vil hertil svare, at både Danmark og Frankrig er omfattet af EU’s bistandsdirektiv (direktiv 77/799 om gensidig bistand mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder inden for området direkte skatter og afgiftsbelastning af forsikringspræmier. Det medfører, at de danske og franske skattemyndigheder udveksler oplysninger.

EU-retten har altså gjort den gældende dobbeltbeskatningsoverenskomst overflødig, for så vidt angår udveksling af oplysninger mellem landenes skattemyndigheder.

Efter en opsigelse af den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst og vedtagelse af lovforslag L 31 vil den danske beskatning af udbyttebetalinger fra et dansk selskab til en aktionær i Frankrig altså være på 15 pct., forudsat at aktionæren ejer mindre end 10 pct. af det danske selskab. 

 

Idet Klaus Vilner forudsætter dette svar, spørger han dernæst, om den indeholdte udbytteskat vil være på 28 pct., hvorefter aktionæren kan få tilbagebetalt en del heraf, eller den indeholdte udbytteskat er på 15 pct.

Jeg vil hertil svare, at udgangspunktet er, at udbytteskat indeholdes med 28 pct., hvorefter en udenlandsk aktionær kan fÃ¥ den indeholdte udbytteskat nedsat til 15 pct. med deraf følgende tilbagebetaling af for meget indeholdt skat, hvis vedkommende opfylder betingelserne med 15 pct. beskatningen (eller eventuelt til en lavere sats efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst).  Â