Fra: Klaus.Vilner
[mailto:[email protected]]
Sendt: 17. januar 2008 00:35
Til: Jacob Ravn
Emne: Lovforslag L 13 om opsigelse af dobbeltbeskatningsaftalen med
Frankrig
Hr. Jacob Ravn,
Udvalgssekretær i Folketingets Skatteudvalg
Ang: Lovforslag L 13 om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Frankrig og Spanien
Jeg skal herved anmode om, at nedennævnte spørgsmål omdeles til medlemmerne af Folketingets Skatteudvalg og til Skatteministeren.
I Skatteministerens besvarelse af 4. januar 2008 af min henvendelse af 4. december 2007 (bilag 25) oplyses det, at Skatteministeren den 5. december 2007 har fremsat et bebudet lovforslag om nedsættelse af udbytteskatten fra 28% til 15% for så vidt angår betaling af udbytte, som et dansk selskab betaler til en aktionær i Frankrig, jfr. lovforslag L 31 om diverse EU-tilpasninger.
Af dette lovforslag fremgår det imidlertid, at Skatteministeren forestår en ændring til kildeskattelovens § 2 stk. 1, nr. 6 gående ud på, at udbytteskatten fortsat skal være 28%, men at udbytteskatten kun skal udgøre 15% af udbyttet, såfremt modtageren af udbyttet er hjemmehørende i en stat, hvor den kompetente myndighed skal udveksle oplysninger med de danske myndigheder ifølge en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået aftale om bistand i skattesager, herunder EU's bistandsdirektiv, OECD/Europarådets bistandskonvention eller anden aftale.
Det fremgår også af bemærkningerne til lovforslaget, at der uanset nedsættelsen af skattesatsen fra 28% til 15% fortsat skal indeholdes med 28%, men med mulighed for efterfølgende hel eller delvis tilbagebetaling af den indeholdte skat, dog således at der i visse tilfælde opkræves udbytteskat med en sats, der er aftalt i en indgået overenskomst.
På denne baggrund skal jeg herved høfligst tillade mig at forespørge, hvorledes retstilstanden vil være, såfremt lovforslaget om diverse EU-tilpasninger gennemføres uændret, og den danske regering dernæst opsiger dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Frankrig i medfør af lovforslag L 13, således at denne dobbeltbeskatningsoverenskomst bortfalder uden at der samtidig indgås nogen ny dobbeltbeskatningsoverenskomst med Frankrig. Dette vil have den virkning, at dobbeltbeskatningsoverenskomstens bestemmelser om informationsudveksling bortfalder.
Findes der i denne situation andre konventioner eller direktiver, som regulerer udveksling af oplysninger i skattesager mellem Danmark og Frankrig, og som gør at den udbytteskat, der skal betales vil være 15%, eller findes der i denne situation ingen mulighed for udveksling af oplysninger, således at udbytteskatten vil være 28%?
Ligeledes forespørges, om den udbytteskat, der skal indeholdes i denne situation vil være 28% med mulighed for tilbagebetaling af en der deraf, eller om den indeholdte udbytteskat vil være 15%.
Med venlig hilsen
Klaus Vilner