Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     13- Forslag til Lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer bemærkninger til henvendelse af 14. januar 2008 fra Klaus Vilner, Frankrig.

(L 13 – bilag 68)

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland


Klaus Vilner har den 14. januar 2008 på ny rettet henvendelse til skatteudvalget vedrørende lovforslag L 13.

Han beskriver en række tilfælde, hvor personer, der i dag bor i Frankrig og senere begynder at modtage dansk pension. Han nævner, at disse personer vil blive beskattet af deres pension med op til 119 pct., hvis den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst opsiges.

Han mener ikke, at disse personer kan flytte, under hensyn til forhold som f.eks. at de måske har en fransk ægtefælle, at deres familie nu bor i Frankrig, at de har boet i Frankrig i mange år, at Frankrig måske er deres fædreland.

 

Jeg vil først gentage, at når man har en dansk pensionsordning, hvor der er givet skattefradrag ved indbetalinger til ordningen, skal der også ske dansk beskatning af udbetalingerne.

Jeg vil derefter understrege, at jeg ikke har erklæret mig enig i, at den samlede beskatning skulle blive på op til 119 pct.

I det omfang der bliver tale om at både Danmark og Frankrig beskatter personer af deres danske pension, skyldes det, at Frankrig i modsætning til langt de fleste andre lande alene giver fradrag for udenlandsk skat ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i stedet for at nedsætte den franske skat af den udenlandske indkomst med den udenlandske skat af denne indkomst. Der kan således blive tale om delvis dobbeltbeskatning, men den samlede skat vil altid være mindre end den pågældende indkomst.

At Frankrig beskatter sine hjemmehørende skatteydere på denne måde, er et politisk valg, truffet i Frankrig. Det er ikke et forhold, som Danmark skal afhjælpe.

Jeg ønsker som udgangspunkt kun at foreslå overgangsregler for personer, som senest den 31. januar 2008 er begyndt at modtage efterløn eller pension, samt disse personers ægtefæller. Baggrunden herfor er, at disse personer typisk har sværere end andre personer ved at indrette sig på de ændrede skatteforhold.

For andre personer, der som nævnt i Klaus Vilners henvendelse endnu ikke er gået på pension og som ikke er samlevende med en pensionist, der allerede har indrettet sig efter den gældende overenskomst, er det ikke Danmarks opgave så at sige at betale skatteyderens skat til Frankrig ved at give nedslag i eller helt fjerne den danske skat. Dette ville jo betyde, at alle andre danske skatteydere i stedet ville komme til at betale.

Det må være op til den enkelte person selv at tage stilling til boligforhold og øvrige private leveomkostninger, når vedkommende går på pension, og hvis den disponible pension ikke rækker til at dække privatudgifterne, må disse tages op til revision. Det gælder generelt - men også personer, som fremover bliver pensionister, og som ønsker at bo i Frankrig med pension fra Danmark.

Hvis man synes, at Frankrig beskatter pÃ¥ en urimelig mÃ¥de, mÃ¥ man henvende sig til politikerne i Frankrig. Dansk folkepension eller private pensioner, finansieret med fuld fradrag her i landet, skal beskattes her i landet, og dette skal ogsÃ¥ gælde fremover for personer, som fÃ¥r deres danske pension udbetalt i Frankrig.  Â