Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L  13 - Forslag til Lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer bemærkninger til henvendelse af 2. januar 2008 fra advokat John Valentin Madsen, Odense.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lise Bo Nielsen


Advokat John Valentin Madsen, Odense, har den 2. januar 2008 rettet henvendelse til udvalget, idet han henviser til et brev af 29. november 2007, hvori han redegør for virkningen af lovforslaget for et ægtepar.

Han skriver, at ægteparret gennem de seneste næsten 25 år har foretaget størst mulig opsparing i private ratepensionsordninger med henblik på udnyttelse heraf i deres kommende otium i Frankrig. Udflytningen er planlagt til at finde sted i 2007. Parret har erhvervet en ejendom i Frankrig med henblik herpå, og ombygning og istandsættelse er påregnet afsluttet ultimo 2007. Udleje af parrets bolig er forberedt.

Han oplyser, at parrets økonomi er tilrettelagt på grundlag af den ved dispositionerne gældende lovgivning samt den uopsagte dobbeltbeskatningsoverenskomst med Frankrig. Parret har forudsat, at de mellem Danmark og Frankrig aftalte regler vil blive opretholdt i det mindste, indtil dobbeltbeskatningsoverenskomsten vil ophøre, hvilket ifølge dens indhold vil kunne ske ved opsigelse med 6 måneders varsel til 1. januar 2009.

Han nævner videre, at det i lovforslagets § 3 forudskikkes, at der efter ophør af dobbeltbeskatningsoverenskomsten fra 1. januar 2009 skattemæssigt vil skulle foretages en tilbageførsel til Danmark af personer, der i perioden 11. oktober 2007 – 31. december 2008 er flyttet til Frankrig, uanset at de pågældende ved flytningen er blevet skatteborgere i Frankrig og deres pensioner underkastet fransk beskatning.

Efter forlydender herom, der fremkom 10. oktober 2007, har parret i folkeregisteret anmeldt flytning og tilmelding til deres franske adresse, men de har selvsagt ikke i forbindelse hermed fysisk kunnet fremskynde deres flytning.

Han anfører, at virkningen af en lov i overensstemmelse med lovforslaget vil være katastrofal for parrets økonomi.

Advokat John Valentin Madsen mener, at der overordnet er anledning til at betvivle, at denne virkning af en opsigelse er i overensstemmelse med de ved dobbeltbeskatningsoverenskomstens indgåelse opstillede forudsætninger og forventninger.

Han anfører, at en opsigelse betyder tilbageførsel af ganske omfattende dispositioner, samt at parret herefter ikke vil kunne drage fordel af det regelsæt for pensionsbeskatning, der var bekendt ved dispositionernes foretagelse.

Han ønsker derfor en udvidelse af  den foreslåede overgangsregel.

 

Jeg vil hertil svare, at når man har fået fradrag ved dansk beskatning for indbetalinger til en privat pensionsordning, var forudsætningen, at man skulle betale dansk skat af udbetalingerne fra ordningen. Når man har en skattebegunstiget pensionsordning, bør man altså være forberedt på dansk beskatning af udbetalingerne fra ordningen.

Det er rigtigt, at den danske beskatning af udbetalinger fra en pensionsordning ikke kan gennemføres, hvis modtageren er flyttet til bestemte lande, fordi de danske dobbeltbeskatningsoverenskomster med disse lande medfører, at pensioner kun kan beskattes i det land, hvor modtageren er hjemmehørende. Det gælder f.eks. for Frankrig.

Det er netop for at undgå denne udnyttelse af fradrag ved dansk beskatning for indbetalinger til en pensionsordning og ingen dansk beskatning af udbetalinger fra ordningen, at jeg ønsker den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst ændret eller eventuelt opsagt.

Jeg kan oplyse, at hvis den dansk-franske overenskomst opsiges, vil Danmark med fremtidig virkning beskatte personer, som er hjemmehørende i Frankrig, af deres danske private pension. I overensstemmelse med overenskomstens artikel om opsigelse vil beskatningen dog tidligst ske for indtægter fra og med 1. januar 2009, hvis overenskomsten opsiges senest 30. juni 2008.

Jeg ønsker dog ikke, at en eventuel opsigelse af den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst skal ændre på den hidtidige skattemæssige situation for personer, som allerede ved lovforslagets fremsættelse havde foretaget en reel flytning på grundlag af det gældende regelsæt med den virkning, at de var fritaget for dansk beskatning af deres danske pension og omfattet af fransk beskatning af denne.

På den anden side mener jeg ikke, at der er samme grundlag for at tage hensyn til personer, som havde planlagt en flytning eller var i gang med en flytning for at drage fordel af det hidtil gældende regelsæt.

Advokat John Valentin Madsens henvendelse giver altså ikke grundlag for at foreslå en udvidelse af overgangsreglen for pensionister.

      

 

 

 

 

 Â