Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     13- Forslag til Lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer bemærkninger til henvendelse af 4. december 2007 fra Redan Espãna.

(L 13 – bilag 24)

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland


Foreningen Redan Espãna har den 4. december 2007 rettet henvendelse til udvalget.

 

Redan Espãna nævner først, at bopælsbegrebet i § 3 skaber usikkerhed i sammenhæng med den særlige spanske 183-dages regel for skattepligt. Foreningen ønsker tydeliggjort, at alle personer, der rent fysisk var fraflyttet Danmark inden 28. november 2007, beskattes i Spanien, uagtet at de først er skattepligtige i Spanien 183 dage efter.

Jeg vil hertil svare, at jeg er opmærksom, at en person, der flytter til Spanien i efteråret 2007, ikke kan nå at blive fuldt skattepligtig i dette land i 2007. Jeg har tidligere kommenteret rådgivningsfirmaet Inwema’s bemærkninger om dette punkt (SAU L 13 – bilag 12).

Jeg vil derefter nævne, at grundbetingelsen i den foreslåede overgangsordning i lovforslagets § 3 ikke er, at en person skal være skattepligtig i Frankrig, henholdsvis Spanien, senest 28. november 2007. Grundbetingelsen er, at vedkommende skal være hjemmehørende i Frankrig, henholdsvis Spanien, senest denne dato.

For så vidt angår Spanien, vil en person, hvis danske fulde skattepligt var ophørt den 28. november 2007, fordi vedkommende ikke længere råder over en helårsbolig hér, opfylde overgangsreglens grundbetingelse, hvis vedkommende denne dato har bopæl til rådighed der og var tilmeldt de spanske myndigheder med ansøgning om residencia.

 

Redan Espãna nævner derefter, at lovforslagets overgangsregel for pensionister også bør omfatte de danskere, der er bosat i Spanien, men endnu ikke har nået pensionsalderen og som derfor først begynder at modtage pension på et senere tidspunkt. Foreningen nævner, at disse personer kun har beskeden relation til Danmark.

Jeg vil hertil svare, at overgangsreglen var begrundet i et ønske om, at en eventuel opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Frankrig eller Spanien ikke skulle ændre den hidtidige skattemæssige status for pension, som ved lovforslagets fremsættelse var fritaget for dansk beskatning efter denne overenskomst, fordi modtageren var hjemmehørende i det pågældende land.

Overgangsreglen er ganske vist blevet udvidet på flere punkter, bl.a. så den også omfatter pension, som påbegyndes udbetalt senest 31. januar 2008 – men stadig på betingelse af, at personen var hjemmehørende i Frankrig eller Spanien den 28. november 2007. Det skete af hensyn til personer, som allerede var blevet hjemmehørende i disse lande i tæt tilknytning til nært forestående pensionering.

Jeg ser ingen grund til at foretage yderligere udvidelse af overgangsreglen til at omfatte personer, som i en periode har boet i Frankrig eller Spanien og som ikke modtager pension. Disse personer har jo ikke oppebåret pension, og den skattemæssige behandling af denne har derfor ikke været afgørende for deres hidtidige dagligdag eller disponeringer i disse lande. På samme måde som alle andre må disse personer tage stilling til forholdet mellem leveomkostninger og indtægt efter skat, når de bliver pensionister.

Jeg vil endelig minde om, at personer, som ikke er omfattet af overgangsreglen, skal betale dansk skat af deres danske pension, fordi de tidligere har fået danske skattefradrag for indbetalinger til den pågældende pensionsordning.

 

Redan Espãna nævner dernæst en tredje gruppe, nemlig personer, som endnu ikke er bosat i Spanien, men kan have planer om et otium i Spanien. Foreningen mener, at denne gruppes udflytning bliver vanskeliggjort på grund af skatteforhold, hvilket ikke harmoniserer med EU’s tanke om borgernes fri bevægelighed mellem EU-landene.

Jeg er ikke enig i den betragtning. Den danske beskatning vil ikke være højere for pensionister, der bor i udlandet, end for pensionister, der bor her i landet. Der er ingen forskelsbehandling f.s.v.a. den danske beskatning og der er ikke noget EU-retligt problem i at den danske skat er ens uanset hvor, pensionisten er hjemmehørende.

Jeg vil også gøre opmærksom på, at de fleste danske pensionister i udlandet bor i Sverige, Norge og Tyskland. Disse pensionister betaler dansk skat af deres danske pension. Den danske beskatning har altså ikke hindret flytning til disse lande.

 

Redan Espãna undrer sig endeligt over, at Spanien ikke løbende har været orienteret om de påtænkte ændringer af pensionsbeskatningen.

Hertil vil jeg svare, at som nævnt i lovforslagets bemærkninger vil Danmark netop foreslÃ¥ forhandlinger med Spanien.Â