Skatteudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Danmark
Dato 9
december 2007
Vedr. Lovforslag L-13 (FT 2007/2008, 2 samling) om utilsigtede
virkninger af en ensidig opsigelse af den dansk-franske
dobbeltbeskatningsoverenskomst, og øvrige kommentarer til forslaget.
Genfremsættelsen af
det den 11.10.2007 fremsatte forlsg L-26 indeholder nogle forbedringer, men
grundliggende er det fortsat en del virkninger der kommer mange til skade.
Skatteministeren
har ganske vist bebudet ved første behandling af forslag L-13 i folketinget den
30.11.07, at han håber, at han aldrig vil bruge loven, men nu er den altså
fremsat. Det eneste bemyndigelsen kan bruges til, er en truende holdning
overfor Frankrig, hvilket næppe vil gavne forhandlingsklimaet.
Frankrig vil
sikkert fastholde sit ret til at beskatte pension i bopælslandet, således som
det er anbefalet af OECD, alene af den grund, at Frankrig er at af de fortrukne
lande blandt europæiske pensionister. Frankrig vil således miste indtægter ved
ændrig af reglerne.
Tidligere har Dansk
Folkeparti haft den holdning, at man betaler sin skat, hvor man bor (Klaus Kjær
Folketinget, oktober 2002 og Mikkel Dencker, Folketinget, oktober 2002). Også
de konservatives ordfører, Brian Mikkelsen udtalte i Folketinget den 10 oktober
2000, at man ikke ønskede at rive gulvtæppet væk under de danskere, der af
forskellige grunde har valgt at etablere sig uden for landets grænser. Så sent
som den 15 juli 2007 udtalte den daværende formand for skatteudvalget, René
Skau Björnsson, til Ekstrabladet: †Det er vigtigt at holde fast i, at også
pensionister må flytte derhen, hvor de vil. Derudover har vi jo lavet
dobbeltbeskatningsaftaler med de fleste lande, som bl.a. sikre, at danske
pensionister betaler skat i det land, hvor de bor.†Der er således sket et
holdsningskift.
Som det vil fremgå
af det efterfølgende, har lovforslaget så vidtgående følger for mange mennsker,
så man undres over at loven skal hastebehandles i folketinget. Det er jo en
problemstilling, som har optaget danske politikere i årevis, så en
ekspresbehandling kan kun føre til sjusk.
Selve
lovforslaget med bemærkninger
I selve
lovforslaget er indført nogle lempeligere regler for overgangsbestemmelserne,
men disse er ganske utilstrækkelige. Det at skifte ophold fra Danmark til
Frankrig eller Spanien, hvad enten det sker af erhversmæssige grunde eller som
følge af pensionering, er en meget lang proces, der kan tage måneder eller år.
Det tager lovforslaget ikke højde for. Lovforslaget vil yderligere ramme hårt
mod folk, som er flyttet til Frankrig af arbejdsmæssige grunde, og som ønsker
at fortsætte pensionist tilværelsen i samme land.
Endvidere kan der
gives følgende kommentarer:
- Det anføres i
bemærkningerne, at motivet til opsigelsen er ønsket om beskatning i
Danmark af privat pensionsordninger, som har givet skattefradrag ved
indbetalingen. Hvis dette princip skal fastholdes, må således sociale
pensioner som folkepension, førtidspension o.l. ikke beskattes i Danmark,
da der ikke har været fradrag ved indbetalinger.
- Det anføres, at
lovforslaget skal ses i sammenhæng med andre lovforslag om ændring af
pensionsbeskatningnen (udenlandske pensionsordninger). De to forhold har
ikke noget som helst med hinanden at gøre.
- Det anføres, at tjestemandspension
kan beskattes i Danmark. Dette er kun rigtigt, hvis modageren i udlandet
er dansk statsborger ( Skatteudvaglet 2002-03, L 13 bilag 5).
- Det anføres, at
Danmark ikke kan beskatte personer i Danmark af fast ejendom beliggende i
Frankrig. Det er for så vidt rigtigt, idet ejendomsværdiskat ikke kan
pålignes disse ejendomme. Ejendomsværdiskat er imidlertid en afløser for
det tidligere lejeværdi af egen bolig, og den kunne beskattes i Danmark.
Årsagen skal således findes i interne regelændrig i Danmark, og kan ikke
umiddelbart begrunde en opsigelse af overenskomsten.
- Det anføres, at
ejere af fast ejendom i Frankrig bosat i Danmark kan få fradrag for
renteudgifter. Dette har intet med dobbeltbeskatningsoverenskomsten at
gøre, idet fradragsretten for renter er et rent dansk anliggende. Der er normalt
ikke fradrag fra renter i Frankrig.
- Det anføres, at
Danmark ønsker at indføre ejendomsværdiskat af ejendomme i Frankrig for
fuldt skattepligtige danskere erhvervet efter den 28 november. Da der ikke
findes nogen offentlig ejedomsvurdering vil grundlaget for en sådan skat
ofte blive tilfældig og uens og give anledning til megen diskussion.
Anvender man købsprisen, der i Danmark næsten altid ligger over
ejendomsvurderingen, vil beskatningen af disse ejendomme blive hårdere end
tilsvarende beskatning i Danmark. Købsprisen vil måske være rimelig lige
netop nu, men hvad og 10 eller 15 eller 20 år. Hvordan skal en sådan værdi
fastsættes?
- Det anføres, at
danske sociale pensioner kan tåle en dansk beskatning, da de er fastsat
efter danske forhold. Pensionsberegningen i de europæiske lande er meget
forskellig. I Danmark fastsættes pensionen efter antal opholdsår, hvor
andre lande har arbejdsår. Det skal i øvrigt bemærkes, at sociale ydelser
i Danmark fiancieres med 69% over skatten. I Frankrig er det kun 20% og i
Spanien 28% (Berlingske tidende 7 juli 2000)
- Det anføres, at
fransk eller spansk skat af dansk pension er langt lavere end dansk
beskatning. Almindeligvis beskattes pension, herunder social pension, som
almindelig indkomst. Skattetrykket er i Danmark i 2005 50,3% og i Frankrig
44,0% - altså ikke den væsentlige forskel (Skrivelse fra Skatteministeriet
2.1.2007).
- Det anføres, at
Frankrig ikke giver fradrag for indbetaling til private pesnionsordninger.
Dette er ikke helt korrekt. Der findes ordninger som svarer til danske
pensionsordninger med fuldt fradrag. De sociale pensioner er der også
fradragsret for, da de financieres for størstedelen over lønnen, hvilket
ikke er tilfældet i Danmark, hvor de financieres over skatten.
- Det anføres, at
man ligestiller dansk pensionsordning med almindelig opsparing, så
udbetalinger ikke beskattes. I Frankrig betaler man almindelig inkomstskat
af de årlige tilskrivninger, ligesom der også betales 15% i PAL skat til
Danmark. Man kan således teoretisk betale skat af et større beløb ind der
udbetales, hvilket er set. Endelig skal det bemærkes, at indestående i en
ratepension eller livrente beskattes med formueskat i Frankrig.
- Det anføres, at
lovforslaget vil give et provenue på 100 millioner kroner årligt på lang
sigt. Det vil svare til at ca 20.000 danskere skal købe bolig i Spanien
eller Frankrig, eller at ca 1200 personer netto skulle flytte til et af de
to lande.
Virknings af en
opsigelse
Lovforslaget giver
dispensation for personer, der den 28 november 2007 modtog  pension,  men
udelukkende for pensionen, hvorimod andre indkomster ikke er nævnt. Det betyder
at såvel pensionister og alle andre bosidende i Frankrig i fremtiden vil blive
dobbelt beskattet af indtægter fra Danmark i tilfælde af en opsigelse. Dette
gælder blandt andet følgende:
- Tjenstemandspension
vil kunne beskattes som almindelig indkomst både i Danmark og Frankrig.
- Sociale pensioner
som folkepension og førtidspension eller efterløn og ATP vil blive
beskattet i begge lande.
- Livsvarige pensioner
vil blive beskattet som almindelig indkomst i begge lande.
- Ratepension og
liverenter vil blive beskattet som almindeligindkomst i Danmark og 15%
PAL-skat af afkasten. I Frankrig beskattes afkasten som almindelig inkomst
og kapitalen som formue.
- Bestyreseshonorar
fra danske selskaber kan beskattes i Danmark og Frankrig, begge steder som
almindelig indkomst.
- Fast ejendom i
Danmark kan beskattes med fransk ejendomsskat, tax fronçiere og taxe
d’ehabitation.
- Lejeindtægten ved
vedlejning af helårshus eller sommerhus i Danmark kan beskattes i begge
lande.
- Danskere bosidende
i Frankrig skal ved salg af fast ejendom, helårs- eller sommerhus, skal
betale kapitalvindingsskat i Frankrig (26%).
Ovenstående list er
ikke fuldstændig, og andre har været inde på flere virkninger, og det er blot
endnu et bevis på, at en opsigelse af DBO vil være en meget uklog og
ugennemtænkt handling. Umiddelbart ser det ud til, at Frankrig vil øge sit
skattegrundlag, og da Danmark også forventer at øge sine skatteindtægter, har
vi kun én til at betale, nemlig skatteyderne.
I forbindelse med L
13’s behandlinger er der fremkommet nogle interessante bemækninger:
- I bilag 19 til
lovforslaget anfører skatteministeren, at Danmark ikke beskatter personer,
der er hjemhørende i udlandet, af rentebetalinger her fra landet. Dette er
ikke korrekt. Danmark beskatter med PAL-skat renter med 15%, som dog
under henvisning til DBO kan søges tilbagebetalt.
- I svar spøgsmål 1
tillovforslaget, side 16 anføres, at der ydes personfradrag. I dag har
personer, der er begrændset skatteppligtige i Danmark ikke personfradrag.
Det fremgår ikke af lovforslaget, at dette vil blive indført for denne
gruppe.
- Det er noget
uforståeligt, at lovforslaget skal jaskes sådan igennem, når ministeren
under første behandling bemærker, at han håber ikke af få brug for det.
Til slut skal det
bemærkes, at ordvalget blandt politiske og i presse er yderst nedværdigende.
Det er ikke særlig pænt at bruge ord som â€skattesnydere†– â€skatteflugtâ€Â -
â€skatteskjul†– â€velhavende og velstillede danskere i skatteflugt†osv, nÃ¥r det
drejer sig om normale lovlydige danskere.
Med venlig hilsen
Martin Bitsch
2, place du Portail
30210 Sernhac
Frankrig
Tel + 33 4 66 37 33
57
E mail : [email protected]