Notat

22. april 2008

J.nr. 02210/20007-0022

Ref. JBE

 

 

Side 1/3

 

Resumé af høringssvar til lovforslaget L 128, ændring af elforsyningsloven (Øget biomasse og frit brændselsvalg på centrale værker).

 

I det følgende gennemgås hovedtrækkene i de indkomne høringssvar til lovforslaget L 128, ændring af elforsyningsloven (Øget biomasse og frit brændselsvalg på centrale værker).

 

Høringsnotatet indeholder tillige Energistyrelsens kommentar til de indkomne kommentarer.

 

Lovforslaget blev den 18. marts 2008 sendt i ekstern høring til de i lovforslaget angivne organisationer og virksomheder med høringsfrist den 4. april 2008.

 

Lovforslaget udmønter aftalen af 21. februar 2008 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance om øget biomasseanvendelse og frit brændselsvalg på centrale kraftværker. Aftalens ordlyd er gengivet i lovforslagets almindelige bemærkninger.

 

En række høringsparter retter generel kritik mod aftalen og dermed mod lovforslaget. Det drejer sig om Danmarks Naturfredningsforening, NOAH, Greenpeace og Forbundet 3F, som alle finder, at det er miljømæssigt uforsvarligt at ophæve kulforbudet på Avedøre 2 og Skærbækværket, da dette vil føre til øget kulanvendelse og dermed øget CO2-udslip i Danmark.

 

Greenpeace har fremsendt meget omfattende kommentarer og dokumentation for deres holdning til lovforslaget, og der henvises derfor til selve høringssvaret med bilag.

 

Forbundet 3F opfordrer til, at regeringen arbejder for forbedring af kulminearbejdernes forhold i de kulproducerende lande. Desuden bør lovforslaget ændres således, at der ikke stilles krav udelukkende om øget anvendelse af biomasse, men gives mulighed for, at andre former for VE- anvendelse kan stilles som krav.

 

Energistyrelsens bemærkninger:

Spørgsmålet om, hvorvidt der skal åbnes op for øget kulanvendelse på Skærbæk og Avedøre 2 mod krav om øget biomasseanvendelse, følger af aftalen af 21. marts 2008. Det bemærkes, at CO2-udslippet på de centrale værker er reguleret af kvoter, så frit brændselsvalg fører ikke til øget CO2-udslip.

 

Dansk Erhverv og Dansk Fjernvarme er positive over for sigtet med lovforslaget. Dansk Fjernvarme finder imidlertid, at der også bør indføres frit brændselsvalg for alle fjernvarmeværker.

Dansk Industri støtter i sit høringssvar tanken om frit brændselsvalg på decentrale anlæg.

 

Energistyrelsens bemærkninger:

Aftalen og lovforslaget er rettet specifikt mod at sikre, at Avedøre 2 og Skærbækværket kan overgå til kulfyring mod anvendelse af øget biomasse. Aftalen lægger ikke op til at give adgang til frit brændselsvalg med ren varmeproduktion.

 

Dansk Industri, Dansk Energi og Dong Energy har fremsat konkrete bemærkninger til forslaget. Høringsparterne finder, at ministeren ikke – som foreslået – bør have adgang til at tidsbegrænse godkendelsen til kulfyring. Parterne henviser herved til, at de nødvendige ombygninger til kulfyring er omkostningskrævende, og at tilladelsen til kulfyring derfor bør være tidsubegrænset.

 

Energistyrelsens bemærkninger:

Lovforslaget giver alene ministeren en adgang til at beslutte, at godkendelsen til kulfyring skal være tidsbegrænset. Forslaget hindrer således ikke, at der gives en tidsubegrænset tilladelse, da det er op til ministeren at tage stilling til, om og i hvilket omfang tilladelsen skal tidsbegrænses. 

 

Det er klart, at det ved en eventuel beslutning om at tidsbegrænse tilladelsen til kulfyring, må sikres, at Dong Energy indenfor fristen har mulighed for at afskrive foretagne investeringer, som er nødvendige for overgangen til kulfyring. Tilladelsen bør derfor gives for en længere årrække. En tidsbegrænset tilladelse vil kunne forlænges.

 

Dong Energy og Dansk Energi foreslår, at der ikke skal stilles krav om øget biomasseanvendelse som modydelse til ophævelse af kulrestriktionen. Der bør efter parternes opfattelse i stedet stilles krav om etablering af kapacitet til anvendelse af biomasse. Dong Energy anfører, at et sådant krav er bedst i tråd med produktionen på et liberaliseret elmarked, hvor elproduktionen styres af forhold som nedbør, CO2-pris og brændselspriserne mv.

 

Energistyrelsens bemærkninger:

Det fremgår udtrykkeligt af aftalen af 21. marts 2008, at det er biomasseanvendelsen, der skal øges med op til 700.000 tons. Hensigten med dette vilkår har navnlig været at sikre, at elproducenterne gennem den øgede biomasseanvendelse ydede et stort bidrag til opfyldelse af den danske EU-forpligtelse for anvendelse af vedvarende energi. I den sammenhæng er der ved forslaget i L 129 lagt op til forbedrede afregningspriser for anvendelse af biomasse på kraftværkerne. Det her foreslåede tilskud på 15 øre pr. kWh udløses ved anvendelse af biomasse, og der er derfor heller ikke i dette lovforslag holdepunkter for at antage, at tanken bag energiaftalen har været alene at stille krav om etablering af en nærmere angivet kapacitet.

 

Der vil imidlertid i forbindelse med fastlæggelse af vilkår i en tilladelse være mulighed for at indbygge en fleksibilitet, som delvist tager højde for indvendingerne fra Dong Energy. Det vil således kunne fastsættes, at de krævede biomassemængder skal ses som et gennemsnit over en årrække, således at Dong Energy har mulighed for at have større eller mindre biomasseanvendelse i enkelte år, hvis forholdene på elmarkedet tilsiger dette. Dong Energy vil endvidere kunne ansøge om dispensation fra opfyldelse af krav om biomasseanvendelse, hvis særlige, uforudsete forhold tilsiger dette.

 

Dansk Energi foreslår, at der ikke bør være adgang til at fastsætte vilkår om, hvorledes overholdelsen af vilkåret om biomasseanvendelse skal dokumenteres. Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, vil der kunne fastsættes vilkår om opgørelse af anvendte mængder på relevante anlæg, om måling af elproduktionen, og om indberetning af sådanne data.

 

Energistyrelsens bemærkninger:

Hvis der skal føres kontrol med, at de stillede vilkår om biomasseanvendelse bliver overholdt, er det nødvendigt, at Energistyrelsen og Energinet.dk modtager de nødvendige data fra Dong Energy.