Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 29. maj 2008

Betænkning

over

Forslag til lov om kommunal fjernkøling

[af klima‑ og energiministeren (Connie Hedegaard)]

 

1. Ændringsforslag

Klima- og energiministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2008 og var til 1. behandling den 6. maj 2008. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske Udvalg.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima- og energiministeren sendte den 14. marts 2008 dette udkast til udvalget, jf. EPU alm. del – bilag 139. Den 25. april 2008 sendte klima- og energiministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget er meget positivt indstillet over for perspektiverne i fjernkøling og havde i forbindelse med indgåelsen af energiaftalen den 21. februar 2008 ønsket en lovgivningsmæssig ligestilling mellem fjernkøling og eksempelvis fjernvarme. Dette ønske har de tre partier fortsat. Regeringen har med de stillede ændringsforslag imødekommet en del af dette ønske, uden dog til fulde at sikre den nødvendige lovgivningsmæssige ligestilling.

Ved at ligestille fjernkølingsanlæg med øvrige kollektive forsyningsanlæg kunne fjerkølingsaktiviteter omfattes af den kommunale lånerammebekendtgørelse, hvilket kunne bane vejen for fjernkølingsvirksomhed også i de mellemstore byer. Og ved at underlægge fjernkølingsvirksomhed det samme hvile i sig selv-princip, som er gældende for varmeforsyning, kunne man undgå, at eksempelvis fjernvarmeforbrugere kunne risikere at hæfte for udgifterne til fjernkøling.

Regeringen har desværre ikke ønsket at imødekomme dette ønske, hvilket partierne har taget til efterretning.

De tre partier tilkendegiver på denne baggrund, at de stemmer for de af ministeren stillede ændringsforslag og det samlede lovforslag med den forventning, at der efterfølgende kan ske en tilpasning af loven, hvis det viser sig, at lovens snævre rammer for kommunernes og fjernvarmeselskabernes muligheder for at drive fjernkølingsvirksomhed forhindrer udbredelsen af fjernkøling i andre større byer end København.

Enhedslistens medlem af udvalget vil stemme for lovforslaget, men bemærker, at problemet med lånoptagelse til fjernkøling, der giver begrænsning af kommunernes låneramme, ikke ser ud til at være løst.

Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

Til § 1

   1) Ordet »fjernvarmeselskaber« ændres til: »fjernvarmevirksomheder«.

[Præcisering af kommunal fjernvarmevirksomhed]

Til § 9

   2) I overskriften før § 9 udgår »m.v.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]

Nye paragraffer

   3) Efter § 10 indsættes som nye paragraffer med tilhørende overskrift:

 

Ȯndringsbestemmelser m.v.

§ 01. I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 286 af 20. april 2005, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 520 af 7. juni 2006 og senest ved § 1 i lov nr. 549 af 6. juni 2007, foretages følgende ændringer:

1. I § 37 a, stk. 2, indsættes efter »lov om varmeforsyning«: », lov om kommunal fjernkøling«.

2. I § 37 a, stk. 3, indsættes efter »lov om varmeforsyning«: », lov om kommunal fjernkøling«.

3. I § 37 a, stk. 5, indsættes efter »stk. 4«: »og § 3 i lov om kommunal fjernkøling«.

§ 02. I lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 347 af 17. maj 2005, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 520 af 7. juni 2006 og senest ved § 3 i lov nr. 549 af 6. juni 2007, foretages følgende ændringer:

1. I § 23 m, stk. 2, indsættes efter »lov om elforsyning«: », lov om kommunal fjernkøling«.

2. I § 23 m, stk. 3, indsættes efter »lov om elforsyning«: », lov om kommunal fjernkøling«.

3. I § 23 m, stk. 5, indsættes efter »stk. 4«: »og § 3 i lov om kommunal fjernkøling«.«

[Mulighed for fjernkølingsaktiviteter i forsyningskoncerner]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at ordet fjernvarmeselskaber i bestemmelsens § 1 ændres til fjernvarmevirksomheder for at tydeliggøre, at det ikke er hensigten at udelukke kommuner, der driver fjernvarmeforsyningsvirksomhed i kommunen som en del af den kommunale forvaltning, fra at etablere og drive fjernkølingsanlæg.

Til nr. 2 og 3

Af høringssvarene til forslag til lov om kommunal fjernkøling fremgår det, at der er forbehold over for de muligheder, som lovforslaget giver for finansiering. Det er i flere af svarene anført, at der formentligt ikke vil blive etableret fjernkøling i Danmark, såfremt kommunerne ikke gives mulighed for anden finansiering end det, der er konsekvenser af det i bemærkningerne til lovforslagets § 3 beskrevne.

På den baggrund foreslås, at el- og varmeforsyningslovene ændres, således at det bliver muligt for kommuner at deltage i fjernkølingsaktiviteter, når disse aktiviteter varetages af et selskab, som indgår i en koncernstruktur, hvori der også udøves eller har været udøvet elforsyningsaktiviteter eller ejes eller har været ejet anlæg til fremføring af opvarmet vand eller damp.

De enkelte selskabers mulighed for at yde lån til hinanden inden for forsyningskoncernen reguleres bl.a. af de enkelte forsyningslove og de kommunalretlige regler.

Fjernkølingsaktiviteter, som udøves i en koncernstruktur omfattet af elforsyningslovens §§ 37 og 37 a eller varmeforsyningslovens §§ 23 l og 23 m, vil blive omfattet af reglerne om modregning i kommuners bloktilskud.

Ændringsforslaget indebærer, at der inden for en koncernstruktur omfattet af elforsyningslovens §§ 37 og 37 a eller varmeforsyningslovens §§ 23 l og 23 m vil kunne anvendes midler, som stammer fra aktiviteter omfattet af elforsyningsloven eller varmeforsyningsloven til etablering af fjernkølingsanlæg, uden at det fører til registrering med henblik på modregning i kommunens bloktilskud. Varmeforbrugernes penge vil fortsat ikke kunne bruges til fjernkøling.

Fjernkølingsaktiviteterne foreslås i koncernstrukturen sidestillet med el-, varme- eller naturgasaktiviteter, således at der ikke kan anvendes midler, som stammer fra aktiviteter omfattet af lov om kommunal fjernkøling, til aktiviteter forbundet med vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning eller til aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse.

Sidestillingen med elforsyningsaktiviteter betyder endvidere, at det ved vurderingen af, om der kan gives tilladelse til bevarelse af ejerandele ved påbegyndelse af væsentlige nye aktiviteter og vilkårene herfor, jf. elforsyningslovens § 37 a, stk. 1, eller varmeforsyningslovens § 23 m, stk. 1, kan indgå, at der ikke må anvendes midler, som stammer fra aktiviteter omfattet af lov om kommunal fjernkøling.

Den foreslåede ændring af elforsyningslovens § 37 a, stk. 5, henholdsvis varmeforsyningslovens § 23 m, stk. 5, fastslår, at § 3 i lov om kommunal fjernkøling, hvorefter fjernkølingsaktiviteter skal være selskabsmæssigt adskilt fra andre aktiviteter, ikke er til hinder for, at et selvstændigt serviceselskab i koncernen også udfører servicefunktioner for fjernkølingsselskabet. Det bemærkes, at det kun er servicefunktioner, som selskabet kan udføre for fjernkølingsselskabet. Selve fjernkølingsvirksomheden, herunder fjernkølingsanlæg, kan således ikke udøves og ejes af serviceselskabet.

Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til de gældende bestemmelser i henholdsvis el- og varmeforsyningslovene.

  Tina Nedergaard (V) Â  Jens Kirk (V) fmd.  Lars Christian Lilleholt (V) Â  Kristian Pihl Lorentzen (V) Â  Henrik Høegh (V) Â  Ellen Trane Nørby (V) Â  Morten Messerschmidt (DF) Â  Tina Petersen (DF) Â  Per Ã˜rum Jørgensen (KF) Â  Mette Gjerskov (S) Â  Ole Vagn Christensen (S) Â  Kim Mortensen (S) Â  Thomas Jensen (S) Â  Anne Grete Holmsgaard (SF) Â  Ida Auken (SF) Â  Johs. Poulsen (RV) nfmd.  Per Clausen (EL) 

Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Ny Alliance (NY)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

  9

 

Uden for folketingsgrupperne

2

Enhedslisten (EL)

  4

 

(UFG)

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 127

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar og høringsnotat, fra klima- og energiministeren

2

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

1. udkast til betænkning

4

Ændringsforslag fra klima- og energiministeren

5

2. udkast til betænkning