Betænkning afgivet af Energipolitisk Udvalg den {AFGIVET}

Betænkning

over

forslag til lov om kommunal fjernkøling

Ændringsforslag

Af   Klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

Til § 1

1)       I § 1 ændres »fjernvarmeselskaber« til: »fjernvarmevirksomheder«.

[Præcisering af kommunal fjernvarmevirksomhed]

 

Nye paragraffer

2)       Efter § 11 indsættes som nye paragraffer med tilhørende overskrift:

 

Ȯndringsbestemmelser

§01

I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 286 af 20. april 2005, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 520 af 7. juni 2006 og senest ved § 1 i lov nr. 549 af 6. juni 2007 foretages følgende ændringer:
  

1. I § 37 a, stk. 2, indsættes efter »lov om varmeforsyning«:», lov om kommunal fjernkøling«.

2. I § 37 a, stk. 3, indsættes efter »lov om varmeforsyning«: », lov om kommunal fjernkøling«.

3. I § 37 a, stk. 5, indsættes efter »stk. 4«: »og § 3 i lov om kommunal fjernkøling«.

[Mulighed for fjernkølingsaktiviteter i forsyningskoncerner]

 

§02

I lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 347 af 17. maj 2005, som ændret ved § 3 i lov nr. 520 af 7. juni 2006, § 5 i lov nr. 548 af 6. juni 2007 og § 3 i lov nr. 549 af 6. juni 2007 foretages følgende ændringer:

1. I § 23 m, stk. 2, indsættes efter »lov om elforsyning«: », lov om kommunal fjernkøling«.

2. I § 23 m, stk. 3, indsættes efter »lov om elforsyning«: », lov om kommunal fjernkøling«.

3. I § 23 m, stk. 5, indsættes efter »stk. 4«: »og § 3 i lov om kommunal fjernkøling«.

[Mulighed for fjernkølingsaktiviteter i forsyningskoncerner]

 

§03

Elforsyningslovens § 37 a, stk. 2, 3 og 5, som ændret ved § 01 og varmeforsyningsloven § 23 m, stk. 2, 3 og 5, som ændret ved § 02 træder i kraft den 1. juli 2008. «

[Ikrafttræden parallelt med hovedloven]

 

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at ordet fjernvarmeselskaber i bestemmelsens § 1 ændres til fjernvarmevirksomheder for at tydeliggøre, at det ikke er hensigten at udelukke kommuner, der driver fjernvarmeforsyningsvirksomhed i kommunen, som en del af den kommunale forvaltning, fra at etablere og drive fjernkølingsanlæg.

Til nr. 2

Af høringssvarene til forslag til lov om kommunal fjernkøling fremgår det, at der er forbehold over for de muligheder, som lovforslaget giver for finansiering. Det er i flere af svarene anført, at der formentligt ikke vil blive etableret fjernkøling i Danmark, såfremt kommunerne ikke gives mulighed for anden finansiering, end det der er konsekvenser af det i bemærkningerne til lovforslagets § 3 beskrevne.

På den baggrund foreslås, at el- og varmeforsyningslovene ændres, således at det bliver muligt for kommuner at deltage i fjernkølingsaktiviteter, når disse aktiviteter varetages af et selskab, som indgår i en koncernstruktur, hvori der også udøves eller har været udøvet elforsyningsaktiviteter eller ejes eller har været ejet anlæg til fremføring af opvarmet vand eller damp.

De enkelte selskabers mulighed for at yde lån til hinanden inden for forsyningskoncernen reguleres bl.a. af de enkelte forsyningslove og de kommunalretlige regler.

Fjernkølingsaktiviteter, som udøves i en koncernstruktur omfattet af elforsyningslovens §§ 37 og 37 a eller varmeforsyningslovens §§ 23 l og m, vil blive omfattet af reglerne om modregning i kommuners bloktilskud.

Ændringsforslaget indebærer, at der inden for en koncernstruktur omfattet af elforsyningslovens §§ 37 og 37 a eller varmeforsyningslovens §§ 23 l og m vil kunne anvendes midler, som stammer fra aktiviteter omfattet af elforsyningsloven eller varmeforsyningsloven til etablering af fjernkølingsanlæg, uden at det fører til registrering med henblik på modregning i kommunens bloktilskud. Varmeforbrugernes penge vil fortsat ikke kunne bruges til fjernkøling.

Fjernkølingsaktiviteterne foreslås i koncernstrukturen sidestillet med el-, varme- eller naturgasaktiviteter, således at der ikke kan anvendes midler, som stammer fra aktiviteter omfattet af lov om kommunal fjernkøling til aktiviteter forbundet med vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning eller til aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse.

Sidestillingen med elforsyningsaktiviteter betyder endvidere, at det ved vurderingen af, om der kan gives tilladelse til bevarelse af ejerandele ved påbegyndelse af væsentlige nye aktiviteter og vilkårene herfor, jf. elforsyningslovens § 37 a, stk. 1, eller varmeforsyningslovens § 23 m, stk. 1, kan indgå, at der ikke må anvendes midler, som stammer fra aktiviteter omfattet af lov om kommunal fjernkøling.

Den foreslåede ændring af elforsyningslovens § 37 a, stk. 5, henholdsvis varmeforsyningslovens § 23 m, stk. 5, fastslår, at § 3 i lov om kommunal fjernkøling, hvorefter fjernkølingsaktiviteter skal være selskabsmæssigt adskilt fra andre aktiviteter, ikke er til hinder for, at et selvstændigt serviceselskab i koncernen, også udfører servicefunktioner for fjernkølingsselskabet. Det bemærkes, at det kun er servicefunktioner, som selskabet kan udføre for fjernkølingsselskabet. Selve fjernkølingsvirksomheden, herunder fjernkølingsanlæg, kan således ikke udøves og ejes af serviceselskabet.

Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til de gældende bestemmelser i henholdsvis el- og varmeforsyningslovene.

 

Ikrafttrædelsen er fastsat til den 1. juli 2008, således at ikrafttrædelsen sker parallelt med hovedloven.