Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 0. maj 2008
1. udkast
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om værdipapirhandel m.v. og forskellige andre love
(Åbenhed omkring Fondsrådets og Det Finansielle Virksomhedsråds afgørelser og Finanstilsynets forbrugerrettede tilsyn samt anerkendelse af, at visse pantebreve, som er sendt til tinglysning, kan betragtes som pant i fast ejendom)
[af økonomi‑ og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)]
1. Ændringsforslag
Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2008 og var til 1. behandling den 17. april 2008. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervsministeren sendte den 11. februar 2008 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 84. Den 27. marts 2008 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra:
Dansk Industri,
Danmarks Rederiforening,
Finansrådet og
Forsikring & Pension.
Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af  økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af <>:
Til § 1
  1) Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»01. I § 84 a, stk. 5, nr. 15, der bliver stk. 6, nr. 15, ændres »stk. 10 og 11« til: »stk. 11 og 12«.
02. I § 84 a, stk. 7, der bliver stk. 8, ændres »stk. 4-6« til: »stk. 5-7«.
03. I § 84 a, stk. 9, der bliver stk. 10, ændres »stk. 5, nr. 8« til: »stk. 6, nr. 8«.
04. I § 84 a, stk. 10 og 11, der bliver stk. 11 og 12, ændres »stk. 5, nr. 15« til: »stk. 6, nr. 15«.«
[Konsekvensændring]
  2) Det under nr. 6 foreslåede § 84 c, stk. 2, 3. pkt., affattes således:
»Offentliggørelsen må ikke indeholde fortrolige oplysninger, der hidrører fra finansielle tilsynsmyndigheder i andre lande inden for eller uden for Den Europæiske Union, med mindre de myndigheder, der har afgivet oplysningerne, har givet deres udtrykkelige tilladelse.«
[Offentliggørelse af fortrolige oplysninger hidrørende fra tilsynsmyndigheder i andre lande]
  3) I det under nr. 6 foreslåede § 84 d, stk. 1, indsættes som 4. pkt.:
»1.-3. pkt. gælder tilsvarende for Fondsrådets afgørelser i de sagstyper, der er nævnt i stk. 2, nr. 6-8 og 10, når afgørelserne er truffet over for fysiske personer.«
[Offentliggørelse af Fondsrådets afgørelser over for fysiske personer]
  4) I det under nr. 6 foreslåede § 84 d, stk. 4, ændres »stk. 1 og 4« til: »stk. 1«.
[Konsekvensændring]
Til § 2
  5) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 345, stk. 5, ændres »stk. 11« til: »stk. 12«.«
[Konsekvensændring]
  6) Efter nr. 8 indsættes som nye numre:
»02. I § 354, stk. 5, nr. 15, der bliver stk. 6, nr. 15, ændres »stk. 9 og 10« til: »stk. 10 og 11«.
03. I § 354, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 4 og 5« til: »stk. 5 og 6«.
04. I § 354, stk. 8, der bliver stk. 9, ændres »stk. 5, nr. 8« til: »stk. 6, nr. 8«, »stk. 5, nr. 20« ændres til: »stk. 6, nr. 20«, og »stk. 5, nr. 21« ændres til: »stk. 6, nr. 21«.
05. I § 354, stk. 9 og 10, der bliver stk. 10 og 11, ændres »stk. 5, nr. 15« til: »stk. 6, nr. 15«.«
[Konsekvensændring]
  7) Det under nr. 9 foreslåede § 354 a, stk. 2, 3. pkt., affattes således:
»Offentliggørelsen må ikke indeholde fortrolige oplysninger, der hidrører fra finansielle tilsynsmyndigheder i andre lande inden for eller uden for Den Europæiske Union, medmindre de myndigheder, der har afgivet oplysningerne, har givet deres udtrykkelige tilladelse.«
[Offentliggørelse af fortrolige oplysninger hidrørende fra tilsynsmyndigheder i andre lande]
Til § 3
  8) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I § 66 a, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 4 og 5« til: »stk. 5 og 6«.
02. I § 66 a, stk. 8, der bliver stk. 9, ændres »stk. 5, nr. 8« til: »stk. 6, nr. 8«.«
[Konsekvensændring]
  9) Det under nr. 4 foreslåede § 66 c, stk. 2, 3. pkt., affattes således:
»Offentliggørelsen må ikke indeholde fortrolige oplysninger, der hidrører fra finansielle tilsynsmyndigheder i andre lande inden for eller uden for Den Europæiske Union, medmindre de myndigheder, der har afgivet oplysningerne, har givet deres udtrykkelige tilladelse.«
[Offentliggørelse af fortrolige oplysninger hidrørende fra tilsynsmyndigheder i andre lande]
Til § 4
  10) Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»01. I § 123, stk. 5, nr. 14, der bliver stk. 6, nr. 14, ændres »stk. 9 og 10« til: »stk. 10 og 11«.
02. I § 123, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 4 og 5« til: »stk. 5 og 6«.
03. I § 123, stk. 8, der bliver stk. 9, ændres »stk. 5, nr. 8« til: »stk. 6, nr. 8«.
04. I § 123, stk. 9 og 10, der bliver stk. 10 og 11, ændres »stk. 5, nr. 14« til: »stk. 6, nr. 14«.«
[Konsekvensændring]
  11) Det under nr. 4 foreslåede § 123 a, stk. 2, 3. pkt., affattes således:
»Offentliggørelsen må ikke indeholde fortrolige oplysninger, der hidrører fra finansielle tilsynsmyndigheder i andre lande inden for eller uden for Den Europæiske Union, medmindre de myndigheder, der har afgivet oplysningerne, har givet deres udtrykkelige tilladelse.«
[Offentliggørelse af fortrolige oplysninger hidrørende fra tilsynsmyndigheder i andre lande]
Til § 5
  12) Det under nr. 2 foreslåede § 49 a, stk. 2, 3. pkt., affattes således:
»Offentliggørelsen må ikke indeholde fortrolige oplysninger, der hidrører fra finansielle tilsynsmyndigheder i andre lande inden for eller uden for Den Europæiske Union, medmindre de myndigheder, der har afgivet oplysningerne, har givet deres udtrykkelige tilladelse.«
[Offentliggørelse af fortrolige oplysninger hidrørende fra tilsynsmyndigheder i andre lande]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer som følge af det foreslåede nye § 84 a, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 2, 7, 9, 11 og 12
Af hensyn til Danmarks forpligtelser i henhold til internationale aftaler m.v. er det fundet nødvendigt også at undtage fortrolige oplysninger, der hidrører fra finansielle tilsynsmyndigheder uden for EU/EØS, medmindre den pågældende myndighed udtrykkeligt har givet tilladelse til offentliggørelse af disse oplysninger.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring har til formål at præcisere anvendelsesområdet for den foreslåede § 84 d i forhold til den foreslåede § 84 c.
Lovforslaget indsætter en ny § 84 c, hvorefter alle afgørelser truffet af Fondsrådet som udgangspunkt skal offentliggøres med navns nævnelse. Bestemmelsen omfatter alene afgørelser, der retter sig mod juridiske personer, og giver dermed ikke mulighed for, at afgørelser truffet i forhold til fysiske personer kan offentliggøres med navns nævnelse.
Formålet med dette ændringsforslag er at sikre, at Fondsrådets afgørelser vedrørende fysiske personer i bestemte sagstyper vil kunne offentliggøres med navns nævnelse, når det er af interesse for investorerne.
Efter § 84 d vil Fondsrådets afgørelser, i de sagstyper, der er nævnt i den foreslåede § 84 d, stk. 2, nr. 6-8 og 10, og som retter sig mod en fysisk person, kunne offentliggøres med navns nævnelse. Det drejer sig om sager om overtrædelse af reglerne om meddelelse, indberetning og offentliggørelse af ledende medarbejderes transaktioner, jf. nr. 6, reglerne om udarbejdelse og udbredelse af anbefalinger vedrørende værdipapirer, jf. nr. 7, reglerne om meddelelse af større besiddelse af aktier, jf. nr. 8 og forbuddene mod insiderhandel, videregivelse af intern viden og kursmanipulation, jf. nr. 10. Dette præciseres med den foreslåede ændring.
Reglerne om, at disse sagstyper skal kunne offentliggøres, for så vidt angår afgørelser truffet overfor fysiske personer, følger af direktiv 2004/109/EF om harmonisering af gennemsigtighedskrav i forbindelse med oplysninger om udstedere, hvis værdipapirer er optaget til handel på et reguleret marked, og om ændring af direktiv 2001/34/EF (gennemsigtighedsdirektivet).
Offentliggøres en afgørelse rettet mod en fysisk person, skal afgørelsen som udgangspunkt indeholde den fysiske persons navn. Derimod vil alle personlige ikkeoffentligt tilgængelige oplysninger om den fysiske person, herunder oplysninger omfattet af § 12, stk. 1, i lov om offentlighed i forvaltningen, blive fjernet fra afgørelsen, inden den offentliggøres. Anses offentliggørelse af en afgørelse med angivelse af en fysisk persons navn ikke at være af interesse for investorerne, kan afgørelsen offentliggøres i anonymiseret form.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget til affattelse af § 84 d, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af det foreslåede nye § 345, stk. 9, jf. lovforslagets § 2, nr. 5.
Til nr. 6
Der er tale om konsekvensændringer som følge af det foreslåede nye § 354, stk. 3, jf. lovforslagets § 2, nr. 8.
Til nr. 8
Der er tale om konsekvensændringer som følge af det foreslåede nye § 66 a, stk. 3, jf. lovforslagets § 3, nr. 1.
Til nr. 10
Der er tale om konsekvensændringer som følge af det foreslåede nye § 123, stk. 3, jf. lovforslagets § 4, nr. 3.
 Hans Christian Schmidt (V) fmd. Jacob Jensen (V)  Rikke Hvilshøj (V)  Lars Christian Lilleholt (V)  Tina Nedergaard (V)  Colette L. Brix (DF) nfmd. Pia Adelsteen (DF)  Mike Legarth (KF)  Per Ørum Jørgensen (KF)  Orla Hav (S)  Ole Hækkerup (S)  Henrik Dam Kristensen (S)  Niels Sindal (S)  Karsten Hønge (SF)  Flemming Bonne (SF)  Morten Helveg Petersen (RV)  Frank Aaen (EL)
Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
47 |
|
Ny Alliance (NY) |
3 |
Socialdemokratiet (S) |
45 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
25 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
23 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
17 |
|
Sambandsflokkurin (SP) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
 9 |
|
Uden for folketingsgrupperne (UFG) |
2 |
Enhedslisten (EL) |
 4 |
|
|
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 124
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministeren |
2 |
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
3 |
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
4 |
Henvendelse af 29/4-08 fra Dansk Industri, Danmarks Rederiforening, Finansrådet og Forsikring & Pension |
5 |
Ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren |
|
|
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 124
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om kommentar til henvendelse af 29/4-08 fra Dansk Industri, Danmarks Rederiforening, Finansrådet og Forsikring & Pension, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
|
|