Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg Folketinget, Christiansborg, DK-1240 København K |
|
|
|
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre love, L 118, og Forslag til lov om undersøgelse, forebyggelse og afhjælpning af miljøskader, L 119
Forsikring & Pension finder det positivt, at der er sket en væsentlig forenkling af det samlede forslag til regelsæt vedrørende det nye miljøansvar.
Det er ligeledes positivt, at de almindelige bemærkninger er blevet mere læsevenlige og mere overskuelige, og at det fremgår, hvor der er foretaget ændringer i forhold til de to tidligere fremsatte lovforslag i 2007.
Miljøskadeloven stiller krav om finansiel sikkerhedsstillelse
Det foreslås i miljøskadelovens § 19, at virksomhederne stiller finansiel sikkerhedsstillelse til opfyldelse af deres økonomiske forpligtelser i forbindelse med undersøgelse, forebyggelse og afhjælpning af miljøskader samt til dækning af miljøcentrenes udgifter til sagsbehandling.
Det fremgÃ¥r imidlertid ikke mere præcist af lovbemærkningerne, hvilke slags omkostninger der skal være omfattet af sikkerhedsstillelsen. Â
Miljøansvarsdirektivet stiller krav om, at medlemsstaterne skal anspore aktørerne på det finansielle marked til at udvikle løsninger, så erhvervsvirksomhederne kan forsikre sig eller på anden måde få afdækket det ansvar og de betalingsforpligtigelser, som følger af direktivets regler. Dette gælder navnlig i forbindelse med forebyggelse og afhjælpning af miljøskader.
Forsikring & Pension her flere gange opfordret Miljøstyrelsen til at drøfte kravene til finansiel sikkerhedsstillelse, men styrelsen har beklageligvis endnu ikke imødekommet Forsikring & Pensions ønske.
Kravene til finansiel sikkerhedsstillelse bør fastlægges snarest
Hvis virksomhederne skal have mulighed for at tegne forsikringer, der dækker det ansvar, virksomhederne kan ifalde efter de nye miljøansvarsregler, er det helt afgørende, at der snarest udarbejdes udkast til en bekendtgørelse, hvori det bliver fastlagt, hvilke typer af omkostninger der skal være dækket af sikkerhedsstillelsen. Dette gælder både de omkostninger, der vedrører myndighedernes sagsbehandling og de omkostninger, der vedrører undersøgelse, forebyggelse og afhjælpning af miljøskader.
I relation til undersøgelse, forebyggelse og afhjælpning af miljøskader er det navnlig til beskyttede naturomrÃ¥der, dyre- og plantearter vigtigt at fÃ¥ klarlagt, hvilke typer af omkostninger der skal dækkes.Â
I den forbindelse skal det understreges, at der naturligvis ikke kan tegnes en forsikring, når miljøskaden er sket – på samme måde som der for eksempel ikke kan tegnes en brandforsikring, når huset er brændt.
Virksomhederne risikerer allerede ved lovens foreslÃ¥ede ikrafttrædelse den 1. juli 2008 at ifalde ansvar og at skulle stille en finansiel sikkerhedsstillelse. Virksomhederne bør derfor allerede ved lovens ikrafttræden have mulighed for at tegne en forsikring.Â
Såfremt kravene til fastlæggelse af en sikkerhedsstillelse ikke fastlægges på nuværende tidspunkt, er der større risiko for, at virksomhederne kommer til at stå i den kedelige situation, at tegning af forsikring ikke bliver muligt, eller at præmierne på forsikringerne bliver unødigt høje, fordi der er betydelig usikkerhed om omfanget af den risiko, der skal afdækkes.
Forsikring & Pension skal derfor kraftigt opfordre til, at kravene til finansiel sikkerhedsstillelse snarest muligt bliver klarlagt.
Producent- og importøransvar
I miljøansvarsdirektivet foreslås det, at producenten eller importøren bærer et ubetinget ansvar for en miljøskade eller en overhængende fare herfor ved erhvervsmæssig anvendelse af pesticider, biocider, genmodificerede organismer og handelsgødning til jordbrugsformål, hvis denne miljøskade eller overhængende fare herfor er indtrådt som følge af udviklingsskader eller som følge af fejl i produktet.
Forsikring & Pension opfordrer til, at det bliver beskrevet tydeligere, hvilke typer virksomheder der kan risikere at ifalde det særlige producent- og importøransvar.
Med venlig hilsen
Vibeke Henriques
/ Line Molt Wengel