|
|
|
|
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed udkast til følgende bekendtgørelser, der udsendes i
høring d.d. og som alle er knyttet op til L 118 og L 119 om implementering af
miljøansvarsdirektivet:
Â
Bekendtgørelse om visse kriterier for vurdering af, om der foreligger en miljøskade og om krav til afhjælpning af visse miljøskader
Bekendtgørelsen implementerer miljøansvarsdirektivets bilag I om de kriterier, som en negativ påvirkning af opnåelse eller opretholdelse af gunstig bevaringsstatus for beskyttede arter eller internationale naturbeskyttelsesområder skal vurderes i forhold til.
Herudover implementerer bekendtgørelsen direktivets bilag II om, hvorledes miljøskader skal afhjælpes for så vidt angår skader på beskyttede arter og internationale naturbeskyttelsesområder eller på vandmiljøet.
Bekendtgørelse om dækning af omkostninger i forbindelse med administration og tilsyn efter miljøskadeloven
Bekendtgørelsen om dækning af omkostninger i forbindelse med administration og tilsyn skal udmønte miljøansvarsdirektivets krav om, at den ansvarlige for en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade skal pålægges de fulde økonomiske udgifter, herunder også de kompetente myndigheders udgifter ved sagsbehandlingen. Bekendtgørelsesudkastet er i overensstemmelse med bemærkningerne til miljøskadelovens § 46.
Bekendtgørelse om indhentelse af udtalelse om miljøskade m.v.
Bekendtgørelsen omhandler den sÃ¥kaldte â€konsultationsordningâ€, hvorefter kommunalbestyrelser og regionsrÃ¥d pÃ¥ de omrÃ¥der, hvor disse er kompetente efter de respektive love, skal forelægge udkast til afgørelser med henblik pÃ¥ at indhente en bindende udtalelse herom fra miljøcentret. Bekendtgørelsen indeholder ogsÃ¥ regler om udskydelse af klageadgangen over den bindende udtalelse. Bekendtgørelsen er i overensstemmelse med de bemærkninger, der findes i samlelovens (L 118) almindelige bemærkninger, afsnit 1.1., 4.12. og de specielle bemærkninger til miljøbeskyttelseslovens § 73 f, stk. 4, og de tilsvarende bestemmelser i de andre love.
Bekendtgørelse af forretningsorden for Miljøklagenævnet
I bekendtgørelsen foretages konsekvensændringer som følge af den nye miljøskadelov.
Endvidere foretages en konsekvensændring som følge af en ændring af kvoteloven, hvorefter Miljøklagenævnet ikke længere er klagemyndighed i forhold til afgørelser, der træffes efter denne lov.
Delegationsbekendtgørelser
Miljøministerens kompetence efter de nye regler delegeres til de 7 miljøcentre efter den geografiske fordeling, der allerede er gældende i delegationsbekendtgørelserne.
Herudover er der udarbejdet en delegationsbekendtgørelse for den nye miljøskadelov. Også her delegeres miljøministerens kompetencer efter de nye regler til miljøcentrene efter den geografiske fordeling, der findes i delegationsbekendtgørelserne i øvrigt.
Ændringerne i forhold til de gældende bekendtgørelser er markeret med korrektur.
           |
/ |