Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 116 - Forslag til Lov om ændring af lov om forskellige skattelove (Modernisering af skatteadministrationen). Spørgsmål er stillet efter ønske af Jesper Petersen (SF).
Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 af 15. april 2008.
                                          Â
Kristian Jensen
                                                                / K.-H. Ludolph
Spørgsmål 1: Med henvisning til ministerens oplysninger under førstebehandlingen om, at sagsbehandlingstiderne er yderligere afkortet i forhold til de oplyste sagsbehandlingstider i lovforslagets bemærkninger, bedes ministeren tilsende udvalget en ny opdateret status over sagsbehandlingstiderne og oplyse hvilke forbedringstiltag, der har vist sig mest effektive i forhold en forkortelse af sagsbehandlingstiden.
Svar: Landsskatteretten har vedrørende en opdateret status over sagsbehandlingstiderne i Landsskatteretten oplyst følgende:
I bemærkningerne til lovforslaget er angivet, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager henholdsvis med og uden retsmøde i 2005 var på henholdsvis 22,5 måneder og 12,4 måneder. I 2006 var de samme tal henholdsvis 20,4 måneder og 10,6 måneder, mens de for 2007 var henholdsvis 21,9 måneder og 11,5 måneder i 2007. Skematisk kan udviklingen i gennemsnitlig sagsbehandlingstid dermed vises således:
Sagsbehandlingstid/Ã…r |
2005 |
2006 |
2007 |
Sager med retsmøde |
22,5 måneder |
20,4 måneder |
21,9 måneder |
Sager uden retsmøde |
12,4 måneder |
10,6 måneder |
11,5 måneder |
Den generelle sagsbehandlingstid for nævnssager lå i 2007 på 13,1 måneder i forhold til 2004, hvor den var på 13,7 måneder. Udviklingen i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for nævnssager for årene 2005-2007 ser skematisk således ud:
Sagsbehandlingstid/Ã…r |
2005 |
2006 |
2007 |
Nævnssager |
13,0 måneder |
12,1 måneder |
13,1 måneder |
Udviklingen i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 2007 skal ses i lyset af, at det i forbindelse med koncernprojektet om nedbringelse af sagsbehandlingstiderne i Landsskatteretten blev aftalt, at Landsskatteretten skulle opprioritere afviklingen af gamle sager.
Landsskatteretten har derfor i 2007 arbejdet mÃ¥lrettet pÃ¥ at afvikle bunken af gamle sager, og det er lykkedes at nedbringe bunken væsentligt. OgsÃ¥ beholdningen af ufordelte sager, dvs. sager som ikke er fordelt til en sagsbehandler, er nedbragt væsentligt. Udviklingen i den samlede sagsbeholdning og i beholdningen af ufordelte sager afspejler dette:Â
Antal/Ã…r |
Ultimo 2005 |
Ultimo 2006 |
Ultimo 2007 |
Samlet sagsbeholdning |
4844 |
4314 |
3463 |
Ufordelte sager |
1177 |
388 |
136 |
Den samlede sagsbeholdning var pÃ¥ 3.463 sager ved udgangen af 2007. Sagsbeholdningen er dermed nedbragt med ca. 850 sager i løbet af 2007. I samme periode er beholdningen af ufordelte sager – dvs. sager som ikke er fordelt til en sagsbehandler – nedbragt fra 388 til 136 sager.Â
Afslutningen af de mange gamle sager påvirker imidlertid statistikken over sagsbehandlingstiden, fordi de indgår i beregningen af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i det år, hvor de afsluttes. Den stærke fokus på afviklingen af gamle sager er således den væsentligste årsag til, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2007 ikke er faldende set i forhold til f.eks. 2006.
Nedbringelsen af sagsbeholdningen og afviklingen af gamle sager belaster den gennemsnitlige sagsbehandlingstid, men betyder til gengæld, at sagsbehandlingen af nye sager nu kan påbegyndes straks efter, at sagen og myndighedernes sagsdokumenter er modtaget i Landsskatteretten. Landsskatteretten forventer på denne baggrund at kunne give nye klagere en hurtig sagsbehandling.
Derfor er der også indgået en tillægskontrakt mellem Landsskatteretten og Skatteministeriet, hvoraf der blandt andet fremgår et nyt resultatkrav for 2008, som anfører, at en borger, som klager til Landsskatteretten efter den 1. januar 2008, kan forvente, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid højst vil være på 7 måneder.[1]
Det nye resultatkrav for 2008 viser, at sagsbehandlingstiden i Landsskatteretten for nye sager ligger væsentligt under de gennemsnitlige tal, der er oplyst ovenfor.
For uddybende statistiske informationer om sagsbehandlingstiden kan i øvrigt henvises til Landsskatterettens årsrapport for 2007.
Til spørgsmålet om de mest effektive forbedringstiltag har Landsskatteretten endvidere oplyst følgende:
De mest effektive tiltag i relation til sagsbehandlingstiden har indtil videre vist sig at være en koncentreret indsats vedrørende afviklingen af bunker. Det har gjort det muligt at nedbringe sagsbehandlingstiden for de sager, som indgår i øjeblikket, jf. lige ovenfor.
Ligeledes har det vist sig effektivt med en ekstraordinær indsats vedrørende afvikling af retsmøder. I de foregående år har Landsskatteretten typisk afholdt omkring 450 retsmøder årligt, mens det tal ligger væsentligt højere for 2007:
Antal/Ã…r |
2005 |
2006 |
2007 |
Retsmøder |
457 |
440 |
589 |
Det er blandt andet denne ekstraordinære indsats på retsmødeområdet, som har gjort det muligt at afvikle bunken af sager, der afventer berammelse, og dermed også nedbringe den gennemsnitlige forlængelse af sagsbehandlingstiden for sager med retsmøde fra de i lovbemærkningerne angivne 4 til 9 måneder til nu mellem 2 til 7 måneder.
Opstramningen af rykkerprocedurer og afbudspolitik har haft effekt. Virkningen heraf ligger dog ikke på samme niveau som afviklingen af bunkerne.
[1] Heri medregnes dog ikke sager, som Landsskatteretten er tvunget til at berostille i forbindelse med skattestraffesager, syn & skøn eller forelæggelse for EU-kommissionen eller EU’s toldkodeksudvalg. Endvidere medregnes ikke sager, som Landsskatteretten har berostillet på anmodning fra klageren, fordi sagen afventer en afgørelse i en førersag.